Ziarele Adevărul şi Click vor avea ediţii şi în Moldova, în următoarele luni a declarat, în exclusivitate pentru paginademedia.ro, Dinu Patriciu, proprietarul Adevărul Holding. În Moldova va apărea şi Blik, în limba rusă. “Vor fi publicaţii proeuropene”, a precizat Patriciu.
Dinu Patriciu, pentru paginademedia.ro:
“În primă fază, vor apărea în Moldova Adevărul şi Click. Dar, ulterior, vom extinde şi Blik, în limba rusă. Dacă vrei să ai un impact, trebuie să te adresezi tuturor, iar în Moldova este o populaţie rusofonă de circa 40%.”
În interviul acordat paginademedia.ro, Dinu Patriciu vorbeşte şi despre implicarea în distribuţia de presă, într-un proiect deja demarat. Dar nu în distribuţia “tradiţională”.
Adevărul Holding va fi pe profit anul acesta, spune Patriciu. Pariul lui Dinu Patriciu este combinaţia print-online, în condiţiile în care “ Aşa cum o ştim acum, televiziunea este o tehnologie care va dispărea”. Nu intenţionez să cumpăr niciun canal de televiziune, spune Patriciu.
Cât despre schimbările de la Adevărul:
“Ce pot să vă spun acum este că Adevărul Holding va fi o companie mult mai transparentă. Orice încercare de a păstra o guvernare corporatistă centralizată este sortită eşecului.”
Din interviu:
- "Principala modificare pe care am făcut-o a fost că am desprins complet conducerea comercială de managementul editorial."
- "Acum, în calitate de preşedinte, pot media, împreună cu un board competent, o afacere care anul acesta va ajunge la 120 de milioane de euro şi va ieşi pe profit."
- "Nu am deloc îndoieli când spun că printul va supravieţui."
- "Vreau să fiu foarte clar. Nu intenţionez să cumpăr niciun canal de televiziune. Tendinţa este dezvoltarea unor fabrici de conţinut care să genereze content pentru mai multe medii. Aceasta este tendinţa peste tot în lume, nu avem cum să o ocolim. Iar în această situaţie, colaborarea print-online este varianta câştigătoare."
- "Eu sunt convins că România şi Moldova reprezintă o piaţă unică. România este, în ultimul an şi jumătate, partenerul economic cel mai puternic al Moldovei. Schimburile economice cu România au ajuns să le depăşească pe cele cu Rusia."
- "Nu există posibilitatea de a dezvolta o distribuţie tradiţională de presă. Domeniul este atât de puţin corporatist şi de toxic încât nu se poate porni acum de la vânzarea tradiţională de presă."
Interviul, pe larg:
Petrişor Obae: Care este situaţia, din punct de vedere al cifrelor, la Adevărul Holding?
Dinu Patriciu: Tot trustul va deveni profitabil anul acesta.Era profitabil şi dacă se menţinea vechea conducere?
Am fi trecut oricum pe profit, dar într-o perioadă mai lungă. Acum grăbim anumite proiecte care să ducă la profit. Nu pentru că profitul mai rapid ar fi, dintr-o dată, un scop, ci pentru că este nevoie de resurse care să dezvolte afacerea.Care ar fi aceste proiecte?
Nu pot spune acum, se va vedea în următoarea perioadă. Simt că este o fereastră de oportunitate în România pentru dezvoltarea unui model financiar bazat pe relaţia dintre print şi online. Vor fi lansate proiecte foarte interesante. Ce pot să vă spun acum este că Adevărul Holding va fi o companie mult mai transparentă.De ce nu era şi până acum?
Eu cred în transparenţă. Orice încercare de a păstra o guvernare corporatistă centralizată este sortită eşecului. Nu vreau să dau alte detalii, să intru într-o polemică.Principala modificare pe care am făcut-o a fost că am desprins complet conducerea comercială de managementul editorial: Adrian Halpert conduce zona editorială, iar Peter Imre se ocupă de administrarea businessului. Eu sunt acum preşedintele consiliului de administraţie. Înainte eram doar membru.
Membru în consiliul de administraţie al propriei afaceri?
Da. Acum, în calitate de preşedinte, pot media, împreună cu un board competent, o afacere care anul acesta va ajunge la 120 de milioane de euro şi va ieşi pe profit.
În total, am investit peste 100 de milioane de euro în acest trust
S-a vehiculat o cifră de opt milioane de euro profit din cărţi anul trecut, iar anul acesta e vehiculat un profit de 16 milioane.
Este posibil să fie chiar mai mult de 16 milioane de euro.Vor fi reduceri de costuri?
Acolo unde erau lucrurile puse la punct, nu. Dar atenţie: a restructura nu înseamnă să dai oameni afară. O restructurare poate să creeze locuri de muncă. La Rompetrol, de exemplu, am pornit de la 3.600 de angajaţi şi am ajuns la 9.000 în 2007. Nu urmăresc reducerea de costuri, ci creşterea cifrei de afaceri.Anul trecut, cifra de afaceri a fost de 70 de milioane de euro.
Pierderi?
E greu de spus. Au fost investiţii, s-au cumpărat tipografii şi numai probele pentru aceste tipografii, de exemplu, au dus la creşterea cheltuielilor operaţionale.Oricum, pot să spun că, în total, am investit peste 100 de milioane de euro în acest trust, în oameni şi în infrastructură, cu o recuperare foarte rapidă.
Anul acesta vorbiţi de profit operaţional?
Da, de profit operaţional şi de profit net. Evident că nu putem vorbi deocamdată de recuperarea investiţiei. Este o sumă mare.
Nu am deloc îndoieli când spun că printul va supravieţui
Aveaţi în plan dezvoltarea unui departament de producţie TV. Ce se întâmplă cu acesta?
Există canale prin care se poate face distribuţia TV, altele decât televiziunea clasică. Aşa cum o ştim acum, televiziunea este o tehnologie care va dispărea.Sunteţi categoric, înţeleg că nu veţi investi într-o televiziune clasică. Au fost tot felul de zvonuri pe piaţă.
Vreau să fiu foarte clar. Nu intenţionez să cumpăr niciun canal de televiziune. Tendinţa este dezvoltarea unor fabrici de conţinut care să genereze content pentru mai multe medii. Aceasta este tendinţa peste tot în lume, nu avem cum să o ocolim. Iar în această situaţie, colaborarea print-online este varianta câştigătoare.Advertiserii vor descoperi şi vor înţelege că este mai eficient să cupleze printul cu zona online, decât cu televiziunea. Asta este o direcţie. Iar o altă direcţie este dezvoltarea tehnologiei 4G. Atunci s-a terminat cu televiziunea. Intri şi îţi construieşti ştirile pe care ţi le doreşti.
La noi, televiziunea este pe primul loc, la publicitate şi consum media.
Noi ne-am obişnuit să fim o provincie îndepărtată. La noi, saltul este mai rapid, pentru că nu avem ce înlocui. Nu am deloc îndoieli când spun că printul va supravieţui.Eu nu cred că televiziunea va putea suporta investiţia într-o fabrică de conţinut, aşa cum o poate face presa scrisă. Calitatea este dată de sinergiile dintre print şi online. Iar presa scrisă poate oferi un conţinut mult mai de calitate decât televiziunea.
Canalele de televiziune, în forma lor tradiţională, sunt pe cale să apună, într-o perioadă în care apare interactivitatea şi se dezvoltă noi tehnologii.
Toate ziarele din lume se reaşează ca modele de business, devin platforme de vânzări. De la New York Times, până la ziarele din ţările latine, toate se construiesc astfel, pe această sinergie între print şi online, devenind, totodată platforme de vânzări. Ele se susţin şi îşi sporesc reciproc circulaţia. La Adevărul, de exemplu, 92% dintre cititorii de print şi online nu se suprapun. Sunt două pieţe complet diferite.
În primă fază, vor apărea în Moldova Adevărul şi Click
Adevărul Holding are o zonă internaţională, pe care aţi declarat că o veţi dezvolta. Unde va continua dezvoltarea?
În Moldova, şi asta destul de rapid.Ce înseamnă rapid?
În următoarele luni. Vom lansa acolo ziare şi în limba română, dar şi în limba rusă. Evident, în ambele limbi vor fi publicaţii proeuropene. În primă fază, vor apărea în Moldova Adevărul şi Click. Dar, ulterior, vom extinde şi Blik, în limba rusă. Dacă vrei să ai un impact, trebuie să te adresezi tuturor, iar în Moldova este o populaţie rusofonă de circa 40%.De ce în Moldova?
Eu sunt convins că România şi Moldova reprezintă o piaţă unică. România este, în ultimul an şi jumătate, partenerul economic cel mai puternic al Moldovei. Schimburile economice cu România au ajuns să le depăşească pe cele cu Rusia. Moldova este doar o parte a aceleiaşi pieţe.Un nivel al investiţiei?
Nu pot da, nu am încă o unitate de măsură. Acolo este o problemă mare cu distribuţia. Aproape că nu există, mai ales pentru presa de limbă română. Nu există presă fără o distribuţie puternică.Cum veţi rezolva problema?
Veţi vedea în următoarele luni.
Distribuţia tradiţională de presă, un domeniu “puţin corporatist” şi “toxic”
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.roIntenţionaţi să investiţi în distribuţie, la noi şi în Moldova?
Nu există posibilitatea de a dezvolta o distribuţie tradiţională de presă. Domeniul este atât de puţin corporatist şi de toxic încât nu se poate porni acum de la vânzarea tradiţională de presă.Va fi alt tip?
Da. Modelul există. L-au încercat şi alţii. La noi, de exemplu, abonamentele sunt la pământ.Evenimentul zilei scria acum câteva săptămâni despre un proiect al dvs legat de buticuri mobile. Are legătură cu acest proiect?
Evenimentul zilei a înţeles greşit, nu a avut toate informaţiile.Dar are legătură cu ce pregătiţi pe această zonă?
Are legătură cu ce pregătesc eu (râde). Este vorba de multe lucruri aici. Implică în primul rând sistemul logistic. Ca să îi aduci omului ziarul la 7 dimineaţa, înseamnă cu totul alt tip de logistică decât cel din distribuţia clasică. În alte părţi, raportul abonamente/vânzare la chioşc este de 80/20. USA Today a investit 1,2 miliarde de dolari în automate de presă. Acestea sunt doar câteva exemple.Veţi investi şi dvs.?
Voi investi în cu totul alt tip de sistem.Când începeţi?
Am început deja, dar este o operaţiune care durează.
Comentarii
In sedinta de la 1 aprilie din redactia de la Bucuresti, Dinu Patriciu a anuntat, citez: "nu admit inchiderea niciunei editii a Adevarului de Seara. Dimpotriva, reteaua ADS se va extinde".
Astept comentariile voastre pe aceasta tema...
apoi, sunt curios care`o sa fie noul model de distributie.
profetiile, le face si ca sa se foloseasca de imagine lui si sa influenteze piata. din fericire nu`i chiar atat de puternic tipu. barilu de petrol in 200 o sa fie, chair dc o sa mai dureze. totusi, poate 200 de euro, nu de dolari:)
iar referitor la televiziune, nu cred neaparat c`o sa dispara in totalitate prea curand(din cauza limitarilor tehnice la transferul de date, momentan, dar asta e doar unu din motive). desi, trendul e evident descrescator: toate posturile au web`tv. in america este tv-on-demand. la hoteluri pay`per`movie. tv`ul trebuie sa devina mai interactiv, mai personalizat. ce spunea patriciu este ca nu tv`ul o sa genereze content, ci printul si online`ul.
reiau ce`a zis patriciu: "Există canale prin care se poate face distribuţia TV, altele decât televiziunea clasică. Aşa cum o ştim acum, televiziunea este o tehnologie care va dispărea. ! Tendinţa este dezvoltarea unor fabrici de conţinut care să genereze content pentru mai multe medii. ! Aceasta este tendinţa peste tot în lume, nu avem cum să o ocolim. Iar în această situaţie, colaborarea print-online este varianta câştigătoare. Advertiserii vor descoperi şi vor înţelege că este mai eficient să cupleze printul cu zona online, decât cu televiziunea. Asta este o direcţie. Iar o altă direcţie este dezvoltarea tehnologiei 4G. Atunci s-a terminat cu televiziunea. Intri şi îţi construieşti ştirile pe care ţi le doreşti."
insa eu raman reticent la cat o sa supravietuieasca printul..cu toate ipadurile, e`readerele, smartphonurile etc.
ciudat e putin spus, e cam penibil. si spune foarte multe despre personaj si calitatea lui si a afacerilor lui.