Skip to main content

Reclamele nu se vor mai auzi mai tare ca programele TV. Diferenţele de sonor vor fi eliminate

 

CNA

Publicitate

Telespectatorii nu vor mai fi izbiţi de sonorul puternic al reclamelor, atunci când începe publicitatea. Diferenţele de sunet dintre programe şi publicitate urmează să fie eliminate.

Astăzi a fost făcut primul pas, la sediul CNA, unde reprezentanţii industriei au format grupul de lucru cu numele sugestiv Loudness.

Grupul de lucru îşi propune elaborarea Standardului pentru Nivelul Tăriei Sunetului, prin care se va asigura o normalizare, prin uniformizare, a tăriei sunetului în programele de radio şi de televiziune. Fac parte din el mai mulţi reprezentanţi ai radiodifuzorilor, ai distribuitorilor prin cablu şi ai studiourilor de producţie, care au constituit grupul de lucru Loudness,

Este prima întâlnire a grupului de lucru Loudness, dar vor urma şi altele. Scopul acestui grup este de a elabora o recomandare către CNA prin care să se elimine diferenţele de sonor dintre calupurile de publicitate şi programele TV. Consiliul va decide apoi dacă recomandarea se va transforma într-o decizie sau va rămâne la stadiul de recomandare.

"Scopul întâlnirii noastre este să găsim soluţiile cele mai bune pentru normalizarea tăriei sunetului, normalizare prin uniformizare. Demersul se va finaliza printr-o recomandare către CNA şi care printr-o decizie va fi pusă în aplicare ca o normă. Un orizont de timp de un an de zile va fi necesar până vom trece concret la rezolvarea acestei probleme", a declarat Sotir Caragaţă, reprezentant CNA.

La sfârşitul acestei întâlniri participanţii au semnat un protocol, pe care vi-l prezentăm în corpul ştirii.

În continuare, câteva fragmente din discuţiile avute la întâlnirea grupului Loudness.

Horia Murgu, UCIN:

"CNA poate să facă o recomandare clară şi să stabilim un timp pâna la care se ne aliniem, e un lucru binevenit pentru spectatori.

Probabil că în România situaţia este puţin mai diferită, dat fiind că stadiul de trecere la digital este destul de incipient. Se poate implementa mai uşor în digital."

Andrei Vasilescu, Asbis studio:

"Ştiu că toată lumea dă vina pe studiourile de producţie, pe de altă parte ceea ce pleacă de lanoi nu ajunge la televiziuni cum am vrea noi. Cineva schimbă mixurile pe parcurs şi astfel altceva ajunge pe televizor. Uniformizarea sunetului nu este un lucru greu de facut din punct de vedere tehnic."

Cornel Aldea, UPC:

"Avem de mult aceste probleme de loudness. Avem foarte multe reclamaţii ale abonaţilor noştri. Cred că putem împărţi în două mari categorii - partea de analogic unde putem alinia sonorul cu anumite limite ale echipamentelor, plus minus 3-6 decibeli, dar pe partea de digital nu putem să facem foarte multe. Ceea ce vine noi dăm mai departe. Am încercat şi am făcut investiţii pentru anumite canale pe partea de digital, foarte costisitoare, pentru a normaliza nişte canale.

Cea mai mare problemă este cu reclama. Avem foarte multe reclamaţii ale clienţilor din partea reclamelor, care sunt cu 4-6 decibeli mai tare decât restul programelor. Programele de televiziune au în general sunetul aliniat, însă problema e cu reclama."

Protocolul grupului de lucru Loudness:

În cadrul primei întâlniri a Grupului de lucru Loudness, din data de 8 aprilie 2013, noi, semnatarii prezentului protocol, reuniţi la sediul Consiliului Naţional al Audiovizualului, luând act de scopul propus şi de finalitatea lucrărilor acestui colectiv de specialişti din domeniul loudness, convenim următoarele:

  • ţinând cont de numărul mare de reclamaţii generate de disconfortul real creat ascultătorilor/telespectatorilor de neuniformităţile de tărie sonoră existente între diferitele canale radio-tv şi între programele diferite ale aceluiaşi canal, considerăm că este absolut necesară găsirea, cât mai urgentă, a soluţiilor tehnice de rezolvare a aceste probleme, aplicabile pe toate cele trei componente ale lanţullui de difuzare (producţie-distribuţie-transmisie);
  • ţinând cont de experienţa altor state europene, apreciem că, şi în cazul României, modalitatea de rezolvare a acestei probleme este adoptarea unui Standard pentru Nivelul Tăriei Sonore a Programelor (NTSP), prin punerea în aplicare a Recomandării EBU128-2011.
  • ţinând cont de nivelul de cunoaştere a subiectului şi de paşii în această direcţie, făcuţi deja de o parte a componenţilor Grupului de lucru, apreciem că, printr-un număr de cel mult 3-4 întâlniri, în plen, ale Grupului de lucru pot fi clarificate toate aspectele de natură tehnică şi reglementativă pe care le presupun adoptarea standardului;
  • la finalul lucrărilor, asumându-şi propunerea comună privind soluţionarea problemelor legate de neuniformităţile de tărie sonoră existente în cadrul programelor legate de neuniformităţile de tărie sonoră existente în cadrul programelor audiovizuale, Grupul de lucru va înainta Consiliului Naţional al Audiovizualului, în calitate de autoritate de reglementare în domeniu, Recomandarea SA privind adoptarea Standardului pentru Nivelul Tăriei Sonore a Programelor (NTSP).

Semnatari: Cristian Negrescu (Univ. Politehnică Bucureşti), Horea Murgu (UCIN), Florin Cătuneanu (SRTV), Constantin Burloiu (SRR), Mihai Dumitru (SRR), Din Ion (Antena Group), Alin Petran (Realitatea TV), Dan Lita (B1 TV), Mihai Mârţu (B1 TV), Florin Velea Grumezea (Europa FM), Costin Nuculescu (RCS&RDS), Cornel Aldea (UPC), Andrei Vasilescu ( ABIS Studio), Andrei Constantinescu (AV AUDIO SYS) şi Sotir Caragaţă.

LIKE. Fiţi la curent cu ştirile şi pe contul de Facebook Paginademedia.ro

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Iordan Iordan
    nivelul sonorului corect ar fi sa il stabileasca telespectatorul cel care beneficeaza de o transmisie cum ar fi normal sa fie la un nivel constant nivel...inclusiv frecventele joase si cele inalte deci sustin acest demers si e binevenit
  • Radu T. Radu T.
    O prostie... Daca nu stiti despre ce e vorba, abtineti-va... Spoturile publicitare se difuzeaza cu sunet egalizat si normalizat la maximum posibil (se taie din frecventele inalte si joase, si se duc la maxim impreuna cu mediile) ca sa suplineasca si advertisingul audio...
    Se stie ca atunci cand lumea urmareste un film, atunci cand vine publicitatea se duce la baie, prin bucatarie pe la frigider etc. E ridicat sunetul ca sa auda si de acolo, atata tot. Asa ca noi cei de la sunet si cei care au dat aceste "reguli" in advertising, stim foarte bine ce facem. ;) Numai bine.
  • androidul cu sobolani androidul cu sobolani
    seara il urmaresc pe banciu de la 23, insa in pauze ma omoara astia de la B1. nu am telecomanda pt ca ma uit online la tv, asa ca de fiecare data tre sa merg de pe canapea la PC...aiurea
  • Daniel Daniel
    Salut si eu aceasta decizie dar ramane de vazut cand va fi pusa in practica.

    Da acuma pe bune, grup de lucru pentru asa ceva? astia-s batuti in cap? propun o dezbatere publica de vreo juma de an, sa vina ingineri de sunet sa ne explice avantajele si dezavantajele si la final un referendum national sa vedem daca si poporu e deacord cu aceasta decizie. Cred ca aia de acolo vor sa isi justifice salariile de vin cu propuneri din astea.
  • matei_a matei_a
    o treaba foarte buna care probabil va ramane ca proiect neterminat inca 10 ani
  • un studio un studio
    Sunt multe studiouri care inca fac spoturi cu "tastatura pe genunchi" si se plang de calitatea audio/video.

    Pana o sa ajungem noi la R128...
  • Florin Ghioca Florin Ghioca
    personal, nu pot decat sa salut acest demers! :)

Trimite un comentariu

sus