Românii nu se înghesuie să semneze pentru limitarea influenţei politice în media. Iniţiativa Cetăţenească pentru Pluralism în Mass-media a adunat, din România, aproape 800 de semnături.
Iniţiativa îşi propune adoptarea de măsuri la nivel european care să limiteze influenţa politică asupra mass-media şi să garanteze existenţa unor surse pluraliste de informare pentru toţi cetăţenii europeni.
Până în momentul de faţă au fost adunate 3.746 de semnături, din cele 1 milion care sunt necesare. În România s-au adunat 766 de semnături, din luna martie şi până în prezent. Semnăturile sunt adunate din şapte state, iar la cele un milion de semnături România trebuie să contribuie cu cel puţin 25.000.
Semnăturile se pot colecta în continuare, AICI.
Ce propune iniţiativa Comisiei Europene?
Adoptarea unei Directive care să protejeze pluralismul în mass-media la nivel european, prin următoarele măsuri:
a) măsuri legislative eficiente pentru evitarea concentrării proprietăţii în mass-media şi publicitate;
b) garantarea independenţei organismelor de reglementare în mass-media, care să aibă o componenţă diversă, din punct de vedere social şi echilibrată din punct de vedere politic şi cultural;
c) definirea clară a conflictului de interese în proprietatea asupra mass-media;
d) obligaţia impusă presei scrise, audiovizuale şi online de a furniza unei autorităţi naţionale specializate informaţii detaliate referitoare la structura de proprietate, până la nivel de persoană.Ţările care participă la lansarea ECI sunt: Belgia, Bulgaria, Franţa, Italia, Marea Britanie, Olanda, Portugalia, România, Spania şi Ungaria.
“Nu vrem să reglementăm mass-media, vrem să creştem transparenţa”, a spus Ioana Avădani, director executiv Centrul pentru Jurnalism Independent, la o dezbatere pe marginea Iniţiativei Cetăţeneşti pentru Pluralism în Mass-media.
La dezbatere au participat Georgică Severin, membri ai organismelor de reglementare şi auto-reglementareşi activişti pentru libertatea de exprimare. La eveniment a participa, de asemenea, Rosen Dimov, reprezentant al organiyaţiei European Alternatives, coordonatoarea campaniei la nivel european.
Câteva fragmente din dezbaterea de astăzi de la CJI, în continuare.
Ioana Avădani, director executiv CJI:
"Ani de zile ne-am plâns că presa din România se berlusconizează. (...) Instituţiile europene nu au instrumente la nivel instituţional pentru a opri atacurile la adresa presei de către o majoritate aleasă democratic în urma unor alegeri corecte.
Picătura care a umplut paharul este intrarea în grup a Marii Britanii, ţară pe care o consideram de referinţă. Scandalurile cele legate de News of the World şi cele din interiorul BBC. Reacţia a fost un mai mare control asupra presei. Încercăm să găsim prin această iniţiativă o soluţie asupra acestei probleme.
Nu vrem să reglementăm mass-media, vrem să creştem transparenţa. Nu ne putem baza pe marile ţări europene, în strângerea de semnături, pentru că ele nu au probleme cu mass-media. Până în momentul de faţă s-au strâns 3746 de semnături, din cele 1 milion care sunt necesare. În România s-au adunat 766 de semnături.
Există riscul, pe care ni-l asumăm, să nu ajungem la 1 milion de semnături, dar chiar şi aşa este util, poate să facă Comunitatea Europeană să reacţioneze.
Dacă la sfârşitul acestui an vor fi cu 2.000 de persoane mai mult în România sensibilizate la această problemă va fi un câştig."
Rosen Dimov, reprezentant al organizaţiei European Alternatives:
"Până acum există o singură iniţiativă cetăţenească care a reuşit să adune numărul necesar de semnături. Asta s-a întâmplat în Germania. Semnăturile trebuie verificate şi apoi Comisia trebuie să înceapă să considere ce să includă în drafts – procesul de consultări poate dura ani. În cazul Germaniei acest lucru va lua încă 2-3 ani.
Jumătate din participanţii la actuala iniţiativă sunt din centrul şi estul Europei. Din nefericire, motivul practic pentru implicarea acestor ţări ţine de problemele lor în domeniul media, partenerii olandezi pe care îi avem nu au strâns nicio semnătură, pentru că ei nu au probleme.
Procesul legislativ e important pentru că iniţiativa media nu va eşua dacă are sprijin legislativ, lobby."
Georgică Severin, senator:
"Trebuie să vedem ce punem în loc dacă îi dăm la o parte pe moguli. Sunt de acord să vedem care sunt factorii care au dus la această deformare în industria de media. Se dă vina foarte uşor pe factorul politic, care are şi el o influenţă, dar trebuie să avem în vedere faptul că banii ce vin acum din publicitate sunt de 5-6 ori mai puţini decât în 2007.
Războiul ăsta dintre moguli pe termen mediu va avea un efect pozitiv. (...) Mi se pare mai corect ce se întâmplă în SUA unde nu poţi să-i ceri unui om care a investit într-o industrie să ia jucăria şi să zică stimaţi jurnalişti aveţi libertate totală - nu se întâmplă niciodată acest lucru.
CNA este un organism de reglementare care în unele domenii are competeţe mult prea mici, iar în altele mult prea mari.
Marea problemă nu e neapărat cea a pluralismului ci ce se va întâmpla cu monopolizarea difuzării informaţiei către populaţie (...) Se va ajunge ca informaţia să fie doar aia pe care ţi-o dă o reţea de cablu."
Comentarii