Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis amendarea cu 50.000 de lei a Societăţii Române de Televiziune după ce TVR 3 a difuzat, cu ocazia relansării, un colind ce conţinea versuri antisemite.
Reprezentanţii televiziunii publice s-au prezentat astăzi în faţa CNA pentru a da explicaţii în legătură cu modul în care acest colind a „scăpat” pe post. Aceştia au precizat că regretă cele întâmplate. În plus, au mai precizat că respectivul colind a fost un playback şi că a fost ales de către Tiberiu Groza, Directorul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj, care a făcut această selecţie deoarece colindul era cel mai scurt şi pentru că nu ar mai fi fost prezentat până acum la televiziune.
Propunerea a fost făcută de către Laura Georgescu, preşedintele CNA, şi a fost aprobată cu şapte voturi pentru şi unul împotrivă. Christian Mititelu, cel care a votat împotrivă, a precizat că nu consideră că în acest caz ar fi fost încălcat articolul 3, alineat 1, din Legea Audiovizualului, invocat de reprezentanţii CNA.
„Îmi pare extrem de rău că asemenea imagini au fost difuzate pe unul dintre canalele SRTV. TVR 3 a fost un canal curat şi este. Nu ne puteam gândi că un asemenea lucru se putea petrece. A fost acea emisiune de lansare a noilor culori a TVR 3. A început o anchetă internă pe acest subiect. SRTV a reacţionat destul de repede şi de adecvat. Începând de ieri de la ora 17.00 au „urlat” cartoanele prin care ne ceream scuze şi precizam că este vorba doar de un incident”, a spus Răzvan Bucuroiu, directorul postului TVR 3.
Întrebat dacă acel colind a fost la prima audiţie pentru producător, reprezentantul TVR 3 a răspuns: „Era foarte frig în cluj şi am stabilit să fie un playback”
„Acest producător, de la TVR Cluj a scris (- în declaraţia depusă la Comisia de Etică - n.r.) că în jurul după-amiezei „am primit CD-ul de la Centrul Popular, am dat drumul să văd dacă este OK şi am ascultat primele cuvinte”. Totuşi este un colind”, a mai spus directorul TVR 3.
Narcisa Iorga - „Ca producător ai obligaţia să verifici măcar o dată colindul. Putea să fie o greşeală, nu se poate să nu-l verifici”.
Florin Gabrea, membru CNA – Dumneavoastră v-aţi exprimat scuze şi pe bună dreptate. Ţi se ridică părul măciucă. Ştiu zeci de colinde, dar de această enormitate sinistră nu am auzit în viaţa mea. Ştiu că v-aţi delimitat, dar acum încerc să desluşesc mecanismul mental pe care l-au avut aceşti oameni care au adus acest colind. Este o enormitate. Încerc să văd ce s-a întâmplat.
Răzvan Bucuroiu – Acest domn Groza (Tiberiu Groza - Directorul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj) a mai colaborat cu TVR Cluj de mai multe ori. Este unul dintre specialiştii de folclor din zonă. Este angajatul unei instituţii care aparţine de Consiliul Judeţean, din finanţare publică. Vă daţi seama că nu poţi să te gândeşti că un asemenea om poate să producă şi să promoveze pe televiziunea publică, în direct.
Colindul incriminat a fost difuzat vineri, cu ocazia relansării TVR 3. Difuzarea a atras cu sine mai multe sesizări la CNA, unele provenind de la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării şi de la Grupul pentru Dialog Social.
Versurile care au deranjat: "A născut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toată lumea i se-nchină, / Numai jidovii-l îngână. / Jidovan afuristit / Nu l-ar rabda Domnul sfant / Nici in cer, nici pe pamant.. Numai la corlan, la fum, / Acolo-i jidovul bun, / Sa iasa sfara in drum".
Articole încălcate:
ART. 3 din Legea Audiovizualului
(1) Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.
ART. 47 din Codul Audiovizual
(1) Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
In acest context bunaoara amenda sa fie platita de monsieur Adi Rozenberg, nepot al rabinului de Bistrita si in acelasi timp sef al TVR Cluj care a girat si era "la pupitrul de coordonare" a transmisiei respective dupa cum se arata aici: http://www.monitorulcj.ro/actualitate/31162-directorul-centrului-de-cultura-cluj-cere-scuze-comunitatii-evreiesti-pentru-colindul-antisemit#sthash.0KXOZApW.LE1F3opM.dpbs
Pentru curiosi aici: http://facemmedia.blogspot.ro/2013/02/cum-fost-numit-omul-numarul-2-din-tvr.html este povestea asezarii lui in post, cum a fost (im)pus sef la Cluj.
Iar daca pe cineva intereseaza o pozitie obiectiva fata de incident iara comunicatul unor ONG-uri de bun simt:
În atenția: Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării
Consiliul Național al Audiovizualului
Domnule Președinte Asztalos Csaba Ferenc
Doamnă Președine Laura Corina Georgescu
Domnilor Consilieri ai C.N.C.D.și C.N.A.
Am luat notă de reclamația făcută de Institutul Elie Wiesel în legătură cu colindul prezentat de postul de televiziune TVR3.
Dorim să atragem atenția în primul rând că în textul colindului nu există expresia ”jidovan afurisit” cum a spus Revista 22 și cum au preluat televiziunile. Expresia corectă din textul și interpretarea colindului este "jidov neam afurisit".
Sunt colinde din toate zonele, mai ales din Transilvania, care fac referire la momentul judecării lui Hristos de către Pilat în fața mulțimii din Ierusalim : "Iar tot poporul a răspuns şi a zis: Sângele Lui asupra noastră şi asupra copiilor noştri!" (Matei 27,25). Este blestemul necunoașterii lui Hristos, Mesia cel așteptat de atâtea veacuri de neamul israelitean și proorocit de profeții săi. Arhaic vorbind afurisenia înseamnă ruperea de comunitate, anatema.
În al doilea rând referirea focului ca loc de pedeapsă este legată de "iezerul de foc şi de pucioasă". Practic ultimele versuri se refera la o viziune populară a iadului. Cum spune și textul colindului, este un spațiu spiritual situat ”nici în cer, nici pe pământ”. În cultura tradițională a satului românesc cremațiunea nu este prezentă decât în contextul iadului.
Domnul Conf. Aurel Bodiu, specialist în etnologie, datează colindul pentru sec. XVII-XVIII .”Este vorba despre o specie de colinde care a circulat în satul arhaic românesc și care face referire la judecarea lui Hristos de către căpeteniile religioase evreiești. Numele de ”jidov” vine pe filieră maghiară și era folosit fără sens peiorativ pentru evrei. Numai cineva care nu cunoaște folclorul românesc poate considera acest colind antisemit. Țăranul român nu era antisemit.”
La început de secol XX, înainte de evenimentele nefericite din al doilea război mondial, muzicianul maghiar Bela Bartok a realizat o culegere de folclor publicată în 12 volume în care un loc important îl dețin colindele românești. Există o categorie de colinde care
se referă la Judecata de Apoi și iertarea sau pedeapsa pe care o primesc diferite personaje istorice, acest colind făcând parte din această categorie.
Ținând cont de aceste argumente considerăm că este o eroare să aplicăm considerații de discriminare unui patrimoniu care țintește cu precădere domeniul spiritual. Cu atât mai mult cu cât valoarea acestui tezaur național tocmai a fost recunoscută pe plan mondial de către UNESCO.
Avem încredere că veți lua cea mai bună decizie în legătura cu acest caz și veți revoca decizia de amendare a postului de televiziune TVR3.
Așa să ne ajute Dumnezeu!
etc. etc. se gaseste in presa