Doar 20% dintre români cred în independenţa mass-media din ţara lor, arată un sondaj comandat de Fudaţia Konrad Adenauer Stiftng, în cadrul programului pentru Media din Europa de Sud-Est.
Datele studiului despre încrederea publicului în mass-media şi despre prezenţa politicienilor la TV au fost prezentate astăzi în cadrul unei conferinţe la care au participat Ioana Avădani, director general Centrul pentru Jurnalism Independent, Christian Spahr, director Programul pentru Media în Europ de Sud-Est, Konrad Adenauer Stiftng, Ion M. Ioniţă, realizator TV, şi Gelu Trandafir, director de comunicare Freedom House.
Televiziunea este principala sursă de informare pentru oameni, deşi acestea nu sunt considerate cele mai obiective. Astfel, 41% dintre respondenţi consideră că televiziunea este obiectivă, în timp ce 67% dintre aceştia spun că folosesc posturile TV ca principala sursă care îi ajută la înţelegerea politicii, economiei, societăţii.
Mediile online sunt pe locul al doilea în preferinţele oamenilor, 40% cred că acestea sunt obiective, în timp ce jumătate dintre respondenţi consideră că sursele online îi ajută la înţelegerea evenimentelor.
Pe de altă parte „cotidenele aproape că nu mai au niciun rol în viziunea publicului”, a declarat Christian Spahr, director Programul pentru Media în Europ de Sud-Est, Konrad Adenauer Stiftng.
Politicianul cu cele mai multe menţionări în presă a fost premierul Victor Ponta. Poziţiile sale politice sunt însă mai puţin mediatizate ca cele ale preşedintelui Traian Băsescu. Relatările despre principalii actori şi instituţii politice sunt preponderent critice. Românii nu au încredere în mass-media.
Gelu Trandafir, director de comunicare Freedom House – În general media critică dar oamenii au tendinţa să se uite acolo unde li se confirmă cel mai mult aşteptările.
Televiziunea este de departe mediul cel mai partizan în România, spre deosebire de radio şi presa scrisă. Televiziunea, care este reglementată în Rromânia, oferă informaţia de cea mai proastă calitate. Acolo unde nu ai reglementare, online şi print, reuşeşti să găseşti informaţii bune, iar acolo unde ai reglementare, în televiziune, nu. Radioul este undeva la mijloc, este o sursă bună de informaţii.
Ioana Avădani – Cea mai mare erodare a încredere a publicului în mass media a intervenit în perioada 2008 – 2009. Acela a fost momentul când mass media şi mai ales televiziunile au clivat politic. Până atunic încă tratau subiectele politice pe bază de simaptii. În 2008 – 2009 nu au mai fost părtinitoare, au devenit instrumente în lupta politică şi mai apoi au devenit actori. Deşi talk-show-urile sunt o sursă majoră de dezechilibru în peisajul românesc, tind să le privesc cu oarecare reţinere pentru că ele sunt de fapt consumate ca produse de divertisment. De aceea mă bucur să constat că în zona ştirilor este cât decât acolo.
Gelu Trandafir – Calitate găseşti în internet şi în presa scrisă. Găseşti la radio, dar pe bucăţi, la europa fm, la radio românia, dar trebuie să te trezeşti devreme. Există insule de calitate în zona tv. Există digi 24 unde, sigur, trebuie să confirme pe viitor şi ultimele evoluţii de acolo. Aceste zone de calitate, de excelenţă în jurnalism, acestea ar trebui să fie cumva reperele.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Comentarii