Ziua îndrăgostiţilor nu-l impresionează pe Bogdan Naumovici. Publicitarul spune că nu crede în conspiraţia comercială care ar sta în spatele apariţiei Valentine's Day. Acesta este convins că Ziua Îndrăgostiţilor este o sărbătoare care s-a globalizat tocmai pentru că a atins un punct relevant, un lucru în care oamenii cred în mod deosebit, scrie Adevărul.
„Conspiraţia este o prostie de eco-anarhişti hipsteri. Eu nu-i găsesc o raţiune comercială atât de puternică, nu din acest motiv funcţionează. Corporaţiile se pot da peste cap să inventeze ziua cumpărăturilor de un milion de dolari, dar nu va cumpăra nimeni în ziua aia pentru că nu răspunde unei nevoi fireşti a publicului", a declarat Naumovici pentru ziarul Adevărul.
Nu de aceeaşi părere este şi sociologul Alfred Bulai care vede în sărbătoarea de Valentine’s Day o simplă strategie de marketing prin care comercianţii încearcă să-şi vândă produsele, mai scrie Adevărul.
"Este o sărbătoare de marketing, iar marketingul ştie, de asemenea, să se plieze întotdeauna pe tot felul de sărbători care au existat, religioase sau nereligioase, maximizând ideea de achiziţie, de cadou, care înseamnă profit“, consideră sociologul Alfre Bulai.
Naumovici: Singura pe care au inventat-o companiile este Black Friday
„Eu cred că avem de-a face cu o cauzalitate inversă, în sensul că oamenii aveau nevoie de o sărbătoare a dragostei şi nişte companii s-au prins că ar putea face nişte bani din această nevoie. Nu au inventat ei o zi ca asta şi lumea a sărit să cumpere. Singura pe care au inventat-o companiile este Black Friday, un eveniment care se referă doar la cumpărat, în rest lucururile nu stau chiar aşa. Aşa cum nu companiile au inventat Crăciunul ca să-şi faca oamenii cadouri. Sigur, Coca-Cola a inventat hainele lui Moş Craciun, au spus să fie roşii, dar sărbătoarea nu au meşterit-o ei şi nici obiceiul de a oferi cadouri“, explică publicitarul, pentru Adevărul.
Publicitarul a amintit de "Ziua bărbatului", un eveniment care răspundea unei nevoi existente
"Am făcut acum caţiva ani „Ziua bărbatului", pentru o marcă de bere, şi am avut surpriza să vedem 40.000 de bărbaţi care s-au strâns într-o luni după-amiază, undeva, pe coclauri. Ceea ce înseamnă că am răspuns, cumva, unei nevoi, am atins un punct sensibil. Cred că asta face şi Valentine’s Day, răspunde unei dorinţe a cuplurilor tinere de a sărbători dragostea într-un fel şi a nevoii permanente a femeilor de a primi cadouri. Plus că dacă femeile consideră că au nevoie de un astfel de moment, devine automat o sărbătoare obligatorie pentru ambele sexe, subliniază publicitarul", a mai spus Naumovici.
Explicaţia sociologului. Ce spune Alfred Bulai?
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro„Epoca modernă şi mai ales secolul al XX-lea, prin nebunia capitalismului, a inventat tot felul de modalităţi de a sărbători şi de a exercita asupra oamenilor o anumită presiune culturală. Ideea de bază a marketingului fiind să vinzi lucruri de care oamenii nu au nevoie, care nu au valoare, în sensul în care nu sunt vitale pentru viaţa normală a individului în societate. Cum sunt mare parte din jucării, flori, tot soiul de astfel de lucruri, care nu sunt neapărat utile în funcţionalitatea lor practică. (...) Toată şmecheria este să foloseşti elemente care ţin de un model cultural, care să faciliteze vânzarea", a declarat Bulai.
Situatie...tu, barbat (sa nu zicem roman), nu te prezinti de ziua indragostitilor cu cadou la fufa.
Consecinta... urmatoarele doua saptamani nu-ti mai da prajiturica la desert.
Concluzia... barbatul are nevoie de prajiturica la desert...deci asta e nevoia fireasca a publicului. La aceeasi categorie se poate inscrie si nevoia fireasca a femeii de a simti ca este stapana pe situatie.
Intr-adevar, nu prea cred ca aburerile astea gen ziua indragostitilor tin la noi, pentru ca sunt abureli costisitoare de import, dar sunt sigur ca baietii gen Naumovici vor avea grija sa rezolve problema.