Skip to main content

ANALIZĂ CAMPANIE (2). Ce amenzi aplica CNA în urmă cu cinci ani pentru campania electorală: 75.000 de euro în şase săptămâni

 
cna-mediafax-foto-ovidiu-micsik
cna-mediafax-foto-ovidiu-micsik

Sursa foto: Mediafax Foto, Ovidiu Micsik
Sursa foto: Mediafax Foto, Ovidiu Micsik

Publicitate

Paginademedia.ro continuă retrospectiva cu analiza amenzilor date de CNA acum cinci ani, la ultima campanie electorală pentru alegerea preşedintelui României, Consiliul Naţional al Audiovizualului a aplicat amenzi record posturilor de televiziune care n-au respectat "regulile jocului".

La jumătatea lunii decembrie 2009, forul audiovizualului condus de Răsvan Popescu, intens criticat pentru deciziile sale împăciuitoare, a acordat amenzi totale, în cele şase săptămâni de campanie electorală, în valoare de 315.000 de lei, adică aproape 75.000 de euro la cursul vremii.

Campania electorală care l-a desemnat pentru a doua oară câştigător pe Traian Băsescu a fost cea mai amendată până la acel moment.

În prezent, campania pentru alegerea unui nou preşedinte este încă în desfăşurare, aceasta urmând să se încheie peste o săptămână, pe 1 noiembrie, ora 7.00, în condiţiile în care primul tur de scrutin se va desfăşura pe 2 noiembrie.

După aproape trei săptămâni de campanie electorală, Consiliul condus de Laura Georgescu, din postura de preşedinte, a decis sancţionarea a doar două posturi de ştiri, Antena 3 - cu 20.000 de lei şi România TV, cu o simplă somaţie publică, după cum Paginademedia.ro a scris AICI.

CNA a sancţionat şi postul România TV cu o amendă de 40.000 de lei pentru prestaţia lui Dan Diaconescu, însă privind perioada de pre-campanie electorală. Consiliul a considerat că prin emisiunile “OTV Live” a fost încălcată legislaţia audiovizualului privind regimul publicităţii politice şi al campaniei electorale, după cum Paginademedia.ro a scris AICI.

Legislaţia audiovizualului le permite membrilor să amendeze posturile de televiziune atât în perioada desfăşurării campaniei, cât şi după încheierea acesteia, când se face bilanţul tuturor încălcărilor de lege.

Ce se întâmpla în 2009?

Valoarea amenzilor date de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) tuturor posturilor TV în cele şase săptămâni de campanie electorală s-a ridicat la 75.000 de euro (315.000 de lei).

Cel mai aspru au fost sancţionate posturile de ştiri Realitatea TV şi Antena 3 - acestea au încasat aproximativ două treimi din cei 315.000 lei. Doar în primul tur de scrutin televiziunile centrale - adunau 102.500 de lei (peste un miliard de lei vechi), după cum paginademedia.ro a analizat AICI.

Iată cum comenta Preşedintele CNA, Răsvan Popescu, datele bilanţului:

"A fost o campanie mai tensionată ca oricând, care a făcut ca posturile de televiziune să înregistreze un număr mai mare de abateri decât în orice campanie electorală precedentă. CNA a fost în situaţia de a da mai multe sancţiuni ca oricând, în cuantum total de 315.000 lei. Cele mai multe sancţiuni au fost înregistrate de posturile de televiziune centrale, doar aproximativ o treime din amenzi mergând către posturile locale", a declarat Răsvan Popescu.

Canalul de ştiri al grupului Intact a fost campion la abateri în campania electorală pentru Preşedinţie.

"Cel mai amendat post rămâne Antena 3, unde adesea nu s-a asigurat echilibrul prevăzut de legislaţia de campanie", a spus Preşedintele CNA.

Răsvan Popescu a amintit şi de situaţia neobişnuită a canalelor cu specific musical Etno TV şi Taraf TV.

"O situaţie cu totul specială s-a înregistrat pentru prima dată în zona posturilor muzicale, Etno şi Taraf, care au făcut, în principal, campanie în favoarea unui singur candidat, încălcând astfel principiul fundamental al legii electorale, respectiv principiul şanselor egale", a precizat Răsvan Popescu.

De menţionat că toţi banii proveniţi din amenzile date de Consiliul Naţional al Audiovizualului merg la bugetul de stat, nu în bugetul forului de reglementare în audiovizual.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus