PROIECT DE LEGE. Ordonanţa antirebate, care a dat bătaie de cap agenţiilor de media, ar putea să dispară cu totul. Doi deputaţi au iniţiat o propunere legislativă pentru abrogarea cu totul a ceea ce a mai rămas din ordonanţa de urgenţă iniţiată în 2013 de guvernul Ponta, ce vizează modul în care se face achiziţia spaţiului publicitar la televiziuni şi radiouri.
Cei doi parlamentari şi-au motivat propunerea prin faptul că efectul ordonanţei nu a fost „cel scontat”, iar profiturile agenţiilor de media, „contributori importanţi la bugetul de stat”, au fost grav afectate de această ordonanţă. În plus, „creşterea cifrelor de afaceri pentru radiodifuzori nu au fost de natură să genereze profituri”, se arată în expunerea de motive a celor doi deputaţi.
Documentul celor doi deputaţi - Florin Pâslaru (PSD) şi Răzvan Horia Mironescu (PNL), a fost depus la Camera Deputaţilor luni, 21 martie, şi a fost înregistrat pentru dezbatere.
Ordonanţa 25 a fost publicată în aprilie 2013 fără ca Guvernul să se consulte cu piaţa de publicitate, iar de atunci a suferit mai multe modificări, până la forma la care a fost introdusă în Legea audiovizualului.
În varianta iniţială, agenţiile ieşeau practic din „circuitul banilor” dintre clientul publicitar şi radiodifuzor, ordonanţa obligând ca facturarea să se facă doar între client şi televiziune. Ordonanţa a fost confirmată prin lege, însă ulterior fostul preşedinte Traian Băsescu a trimis legea la reexaminare, iar apoi a trecut din nou prin Camera Deputaţilor şi Senat, camere care au mai modificat-o.
Ulterior, după modificările făcute la presiunea pieţei, s-a reintrodus în circuit agenţiile şi s-a dat posibilitatea ca şi acestea să fie parte a contractului.
Ordonanţa 25 în aprilie 2013, în varianta iniţială:
- „Orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate" trebuie "obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul".
- Obiectul achizitionarii (de spatiu publicitar - n.red.) va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului, in baza facturii ce va fi emisa de radiodifuzor catre beneficiarul final al publicitatii televizate.
- Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate Intermediarii nu pot sa primeasca alta plata sau cotraprestatie decat cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului.”
Varianta în vigoare a prevederilor (pe care cei doi deputaţi o vor abrogată):
- (1) Achiziţionarea de spaţiu publicitar televizat de către beneficiar se poate face fie direct de la radiodifuzor, fie printr-un intermediar (agenţie sau regie).
- (2) În cazul în care achiziţionarea spaţiului publicitar televizat se face printr-un intermediar, contractele vor fi tripartite, la cererea oricăreia dintre părţi.
- (3) În ambele cazuri prevăzute la alin. (1), radiodifuzorul va emite către beneficiarul publicităţii televizate sau, după caz, către intermediar facturi aferente achiziţionării de spaţiu publicitar televizat, în care va fi evidenţiat orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, conform contractului.
- (4) În cazul contractelor derulate prin intermediar, acesta va emite facturi aferente serviciilor de intermediere corespunzătoare prevederilor contractului. Intermediarii nu pot primi altă plată sau contraprestaţie decât cea pentru remunerarea serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului.
- (5) Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispoziţiilor prezentului articol este nul.
Din expunerea de motive pentru abrogarea ordonanţei antirebate:
„În pofida bunelor intenţii care au stat la baza elaborării şi promovării acesteo ordonanţe de urgenţă, analiza punctuală şi detaliată asupra participanţilor relevanţi pentru piaţa media, respectiv radiodifuzorii şi agenţiile de media, arată faptul că scopul esenţial urmărit prin reglementarea achiziţiei de spaţiu publicitar televizat nu a fost cel scontat”, se arată în expunerea de motive.
„Mai mult decâ atât, se constată o contracţie semnificativă a profiturilor înregistrate de cele mai importante agenţii de media, având drept consecinţă reducerea contribuţiilor către bugetul statului.”
„De la intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului, cifrele de afaceri ale agenţiilor de media au scăzut, în timp ce cifrele de afaceri ale radiodifuzorilor au crescut, pe cale de consecinţă.”
„Contributori importanţi la bugetul de stat în perioada 2010 - 2012, agenţiile de media au înregistrat pierderi cuprinse între 500.000 de euro şi 3.500.000 de euro pentru fiecare agent economic. Cu toate acestea creşterea cifrelor de afaceri pentru radiodifuzori nu a fost de natură să genereze profituri, majoritatea acestora raportând în continuare pierderi.”
Trimite un comentariu