Povestea Junimii, cea de pe Facebook. La aproximativ 152 de ani de la naşterea asociaţiei culturale de la Iaşi, Junimea, pe internet se năştea o altfel de Junime. Cea de anul 2015. De pe Facebook. În care tinerii îşi exprimă creativitatea prin imagini şi texte amuzante, numite memeuri.
În niciun an, Junimea, pagina de Facebook, a strâns aproape 900.000 de fani. 90% dintre ei au între 15 şi 34 de ani. Creaţiile se fac pe grupul secret Junimea, care are puţin peste 141.000 de membri.
Însă, la început au fost doar doi tineri: Călin Moldovan (28 de ani), din Cluj, şi Răzvan Capră (22 de ani), din Târgu Mureş.
Călin Moldovan (foto) a vorbit pentru Paginademedia.ro despre cum s-a născut Junimea, ce reprezintă ea şi cine contribuie la aceste meme-uri.
Junimea este o colecţie de meme-uri originale, amuzante sau chiar profunde, create pe grupul de Facebook: „E prezentă pe un grup de facebook cu 141.000 de membri şi are pagini afiliate (printre care Mihai Eminescu şi I.L. Caragiale) care totalizează 2 milioane de fani”, povesteşte Călin Moldovan (foto dreapta).
Înainte de Junime, Călin Moldovan a „mâncat” Facebook pe „pâine”, făcând ceea ce numeşte el „social media umoristic” timp de aproape doi ani. „Am învăţat cum funcţionează social media hands-on şi ce tip de conţinut prinde la public. În acelaşi timp mi-am dorit să fac umorul ăsta cât mai inteligent posibil.”, mărturiseşte el.
Apoi, a venit Junimea. Comunitatea a apărut în urmă cu un an şi jumătate, pe 24 martie. Ideea a venit după o discuţie între Călin Moldovan şi amicul său Răzvan Capră, cofondatorul grupului, care au venit cu ideea: „să-i lăsăm pe oameni să-şi facă propriul umor”. El şi Răzvan Capră le-au oferit „terenul” de joacă: un grup de Facebook, care după ce a atins 20.000 de membri, a devenit secret.
Despre nume: Călin Moldovan: „Am împrumutat numele Cenaclului Literar Junimea pentru că e foarte aproape de scopul pe care îl are grupul şi pentru a încerca să ne ridicăm în timp la aceleaşi standarde creative.”
Cum funcţionează: Peste 141.000 de tineri „populează” grupul de Facebook, un grup închis, secret, ce nu poate fi găsit printr-o simplă căutare pe internet.
„Când grupul a ajuns la 20.000 de membri, l-am făcut secret. Asta înseamnă că nu poate fi găsit atunci când îl cauţi pe facebook sau google iar membrii pot fi adăugaţi doar de alţi membri”, a explicat Moldovan pentru Paginademedia.ro.
De ce? „Nu ne ajuta să avem mulţi oameni în grup şi am considerat că oamenii care creează umor îl vor găsi oricum. A fost o presupunere corectă, pentru că în prezent grupul are 141.000 de membri. Selecţia membrilor noi e făcută de oamenii deja prezenţi în grup. Am încercat să îi responsabilizăm să adauge doar membri care pot crea glume originale, amuzante şi inteligente.”, mai spune el.
Oricare din cei peste 141.000 de membri pot veni cu o idee creativă un text amuzant şi original, însoţit de o poză. Imaginea ajunge apoi pe pagina de Facebook Junimea, cu peste 800.000 de fani.
„Contentul e creat de un core de câteva mii de oameni foarte talentaţi şi amuzanţi. Pe ei încerc să-i conving să devină lideri. Unii vor, alţii nu”, explică Moldovan.
El spune că membrii trebuie să respecte anumite reguli şi încearcă să elimine postările ce promovează ura de orice fel. Cine nu le respectă, este eliminat din grup. Până acum, peste 21.000 de fani au fost banaţi de pe grup.
Ce-şi propune Junimea
„La început îmi doream doar să fac nişte oameni să râdă. Am reuşit asta încă din prima lună, devenind cel mai mare grup de umor din ţară”, spune Călin Moldovan.
„Apoi au intervenit oamenii. Tineri, creativi, talentaţi. Oameni care la 16-17 ani îşi doresc să facă ceva, dar încă sunt neşlefuiţi şi nu au un mediu curat care să-i lanseze. În primă fază am încercat să le ofer influenţă în rândul celor de aceeaşi vârstă. Să fac ca în grupul lor de prieteni să nu mai conteze ce telefoane au ci cât de amuzanţi sunt şi extrapolând umorul, ceea ce gândesc.
În ultimul timp m-am gândit să le ofer publicul pe care am putut să îl creez datorită umorului lor combinat cu decizii strategice în social media. Dacă au ceva de spus constructiv sau amuzant o să le amplific conţinutul. Am început deja asta printr-o serie de tutoriale sub un nou brand pe care l-am creat curând, Sylvania, Forrest of Knowledge.”
Echipa
Dacă la început au fost doar doi, cu timpul, echipa s-a mărit. Junimea este munca a câteva sute de oameni, spune Moldovan.
„Merită menţionat Răzvan Capră, care înţelege social media mult mai bine decât o fac Social Media Managerii de la agenţiile de publicitate de top din ţară, dar şi ceilalţi oameni care investesc ore din timpul lor pentru a crea conţinut şi a-l promova pe paginile noastre şi au devenit extrem de buni în ceea ce fac: Andrei Vasile, Adrian Grafix, Alexandru Caţavei, Alin Caraman, Daniel Bîru, Daniel Roş, Darie Laţcu, Diana Prisecaru, Eusebiu Gabriel, Călin Păduraru, Cristi Soare, Cornel Mircescu, George Loţcu, Ionuţ Matiş, Marta Cobuz, Midan Apostolescu, Mihai Popa, Mihăilescu Ovidiu, Răzvan Artimencu, Stefan Ioan, Teodora Dima-Tudor, Valentin Dragomir.”
Junimea, în cifre
Întrebat când şi-a dat seama că Junimea e un proiect de succes, Călin Moldovan spune că abia recent a realizat, când un om din branşă i-a spus: „Ai cam acaparat toată generaţia nouă”.
Atunci s-a apucat de numărat fanii şi reach-ul de pe toate paginile din jurul Junimii. Ce a ieşi? „2 milioane de like-uri pe paginile afiliate Junimii şi un reach ce variază între 6 şi 10 milioane de oameni săptămânal (pentru că aşa îl calculează facebook). Reachul lunar e mult mai mare, doar pagina Junimea a depăşit 19 milioane luna asta. Ţinând cont că pe facebookul românesc sunt aproximativ 8 milioane de conturi, cred că e destul de mult.”, spune co-autorul Junimii.
PROBLEMELE Junimii: Furtul de conţinut, diferenţa dintre generaţii şi menţinerea calităţii umorului
Unde sunt cifre mari, sunt şi probleme. Unii au furat imaginile, alţii, numele grupului cu totul. Astfel că, peste noapte pe Facebook au apărut alte câteva zeci de grupuri sau pagini care se numesc tot… Junimea.
„Nu m-ar deranja asta daca ar investi timp să aibă glume de calitate, dar conţinutul grupurilor acestora e foarte slab şi ne afectează reputaţia”, spune Călin Moldovan.
O altă problemă, spune el, este „diferenţa dintre generaţii”. Avem în grup oameni între 15 şi 35 de ani care au gusturi diferite în materie de umor. E greu să-i împaci pe toţi pentru că în general oamenii nu înţeleg că ceilalţi au o altă perspectivă asupra lucrurilor.
A treia e de a menţine sus calitatea umorului. „Avem 300-400 de postări pe zi, evident nu toate sunt bune. Moderatorii grupului se ocupă să le şteargă pe cele slabe dar tot mai scapă unele care devin rapid populare pentru că sunt truisme, sau simplu de înţeles de toată lumea.”
Ultima e tocmai popularitatea grupului. Fiind expuşi la foarte multe glume de la noi în mod constant, am observat că unii consideră că scade calitatea umorului când de fapt e doar un bias uman. Valoarea unei resurse frecvent întâlnite în mediul înconjurător ajunge să scadă. În cazul nostru resursa e umorul Junimii, pe care în momentul de faţă îl găseşti peste tot.
Creatorii Junimii au mers împotriva curentului. Dacă unii lansează mai întâi site-ul şi apoi pagina de Facebook. Aici s-a întâmplat fix invers. La mai bine de un an de la apariţia grupului de umor, a fost lansat şi site-ul: juni.ro.
„Am oferit doar posibilitatea ca oamenii să-şi poată încărca memeurile pe site pentru că facebook şterge postările vechi de câteva luni. Mai trebuie să îi oferim substanţă prin mai mult umor scris, probabil articole umoristice iar pe termen lung şi conţinut video”. În prezent, site-ul a ajuns la peste 100.000 de unici pe lună.
Junimea şi publicitarii. McDonald`s, printre clienţii care au descoperit grupul de umor
Întrebat dacă monetizează în vreun fel grupul Junimea, Călin Moldovan răspunde negativ: „În primul rând tot ce am făcut a fost din plăcere, deşi în ultimul timp mi-am dat seama că e nevoie de monetizare pentru că hostul costă, programatorii şi ei, dar mai mult costă planurile de viitor pe care le avem.”
El a colaborat însă cu o serie de branduri pentru zona de social media. Au fost câteva colaborări cu McDonald’s prin Mec salută Junimea, Dreamhack, Kiss FM prin campania Kiss FM & Junimea şi UNTOLD prin campaniile #BACDE10 pentru promovarea Bacalaureatului şi Nu zî la nime în care a fost reinterpretat conţinutul UNTOLD într-un mod amuzant şi de multe ori viral.
„De grup prefer să nu mă ating pentru că simt că aş ieşi din scopul pentru care a fost creat. Singurele dăţi când am prezentat campanii pe Junimea a fost atunci când am reuşit să negociez cu firmele ca cei din grup să primească ceva: fie premii în urma unui concurs, fie încurajările unor vedete care le spuneau să continue ceea ce fac”, spune Călin Moldovan.
GALERIE FOTO. O colecţie de „lucrări” marca Junimea
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Acum ca am sapat putin vad ca si pe instagram au 430.000 de flolloweri si pe youtube peste 40.000 de subscriberi. Mi se pare foarte tare ca ati putut face asta voi fiind in marea voastra majoritate la liceu.