DOSAR DISTRIBUŢIA PRESEI. Cum este ajutată presa scrisă în ţările Europene? Paginademedia.ro trece în revistă situaţia din câteva state, în contextul în care Asociaţia Difuzorilor de Presă din România a propus Guvernului o Ordonanţă pentru susţinerea distribuţiei, aflată într-o situaţie dramatică.
În diverse ţări din Europa, măsurile merg de la subvenţii la fonduri speciale şi până la reclame guvernamentale.
Austria
- Din 2004 a fost adoptata Legea Subventiilor pentru presa.
- Autoritatea pentru Comunicatii administreaza si executa bugetul alocat anual de guvern
- Exista un proces de selectie a publisherilor ce primesc subventii – cererea de finantare este analizata de Autoritatea pentru Comunicatii si se trimite pana la data de 31 martie a anului in curs, iar granturile se platesc in doua transe, ultima in luna noiembrie
- În afara cererii de finantare, se prezinta si bilantul fiscal si actele constitutive ale societatii.
Suma alocată:
12.837.999,07 euro, din care:
• pentru distribuţie: 2.443.499 (cotidiene); 2.081.499
(săptămânale)
• pentru pluralism: 6.645.000 (cotidiene) şi pentru promovarea
accesului la informaţii: 393.046
• pentru traininguri: 957.364
• pentru studii despre piaţa media: 257.549
• pentru altele: 50.000
• TVA: 10%
Danemarca
- Subvenţiile indirecte sunt acordate de stat prin reducerea TVA pentru toate tipurile de publicaţii printr-un sistem de subvenţionare parţială (maximum 60%) a costurilor de distribuţie prin intermediul poştei, pentru ziarele locale şi regionale.
- Subvenţiile sunt acordate de FIH, un organism specializat în acordarea de granturi pentru IMM-uri şi industrie.
- Există şi un fond special la care ziarele cu apariţii zilnice cotizează anual cu o sumă proporţională cu tirajul şi unde se pot împrumuta când trec prin perioade de reorganizare a activităţii sau fac anumite investiţii.
Suma alocată:
192.744.000 euro, din care:
• pentru distribuţie: 47.500.000
• pentru pluralism: 145.244.000
• TVA: 0%
Finlanda
- Există două categorii de subvenţii: prima se bazează pe fonduri venite de la guvern şi redistribuite de partidele parlamentare în funcţie de propriile necesităţi, în special pentru susţinerea ziarelor proprii.
- Cea de-a doua categorie de fonduri se acordă tuturor ziarelor interesate în dezvoltarea de produse sau servicii new media.
Suma alocată:
18.500.000 euro, din care:
• pentru pluralism: 500.000
• pentru partide politice: 18.000.000
• TVA: 0% pentru abonamente 22% pentru vânzările stradale
Franţa
- Subvenţiile se alocă atât direct, cât şi indirect.
- Suportul indirect se alocă sub formă de TVA redus, reducerea tarifelor de transport pe calea ferată pentru toate publicaţiile şi reduceri de tarife la distribuţia prin poştă.
- Subvenţiile directe se acordă prin intermediul Fondului de modernizare a cotidienelor şi altor tipuri de presă.
Suma alocată:
249.800.000 euro (subvenţii indirecte) si 87.700.000
euro (subvenţii directe), din care:
• pentru distribuţie (subvenţii directe):
- livrarea la domiciliu a ziarelor - 8.250.000
- distribuţia şi promovarea presei franceze în afara graniţelor
- 2.000.000
• pentru distribuţie (subvenţii indirecte):
- livrarea ziarelor prin poştă la tarife reduse, modernizarea
canalelor de distribuţie presă, reduceri de tarife pentru transportul
pe calea ferată - 249.800.000
• pentru pluralism:
- subvenţii acordate ziarelor care au încasări reduse din publicitate
- 7.150.000
- subvenţii speciale pentru ziarele locale - 1.400.000
• TVA: 2,1%
Suedia
- Consiliul Naţional de Subvenţii pentru Presă se ocupă de acordarea subvenţiilor către instituţiile de presă a două tipuri de subvenţii: operaţionale şi pentru distribuţie.
- Cele operaţionale se acordă ziarelor care ocupă locul al doilea pe piaţa unde se distribuie şi iau forma unor ajutoare financiare ca să compenseze încasările mai reduse din reclame.
Suma alocată:
48.500.000 euro, din care:
• pentru producţie: 41.000.000
• pentru distribuţie: 7.500.000
• TVA: 6%
Ungaria
• subvenţiile sunt acordate exclusiv prin intermediul Fondului Cultural Naţional
Banii:
Pentru modernizarea presei scrise: 64.500.000 euro
Pentru dezvoltare ediţii online: 359.848 euro
Altele: 2.841.000 euro
• TVA: 5%
Portugalia
- Se oferă subvenţii directe pentru modernizarea publicaţiilor, pentru asociaţiile profesionale/patronale, în vederea organizării de cursuri, seminarii, schimburi de experienţă, studii şi organizarea de gale anuale.
- Un alt tip de subvenţii sunt cele indirecte, prin reducerea cu 50% a tarifelor poştale pentru publicaţiile locale şi regionale.
Suma alocată:
7.870.000 euro, din care:
• pentru producţie: 570.000
• pentru distribuţie: 7.300.000
• TVA: 5%
Belgia
Suma alocată: 6.474.000 euro din care: 337.350 sunt bani lichizi, iar restul de bani
sunt acordaţi sub formă de reclamă guvernamentală.
TVA: 0%
Materialele din Dosarul DISTRIBUŢIA PRESEI:
1. Jumătate din chioşcurile de presă au dispărut în ultimii ani. Jumătate din firme, în faliment
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii