VIDEO. Bani pentru presă. "Problema noastră este că s-a ales această modalitate prin care sunt ajutate nişte corporaţii, nişte firme, fără să se ţină cont de alte criterii. Practic nu e nicio diferenţă între o companie de presă şi un atelier de sculărie" - Dragoş Pătraru.
Un nou material din cadrul seriei Bani pentru presă, o dezbatere iniţiată de Paginademedia.ro despre campania Guverului de a ajuta presa sub forma unei campanii de informare.
Dragoş Pătraru răspunde întrebărilor Paginademedia.ro într-un interviu video.
Ce spune Pătraru? Câteva idei.
Dragoş Pătraru:
- Sprijinul pentru presă trebuia să existe, atât la noi cât şi la alţii. Aşa se întâmplă în situaţii de criză. Modalitatea aceasta, în opinia mea, nu doar că lasă loc la multe interpretări, dar nu ajută presa privind lucrurile din punctul de vedere al interesului public.
- Problema noastră este că s-a ales această modalitate prin care sunt ajutate nişte corporaţii, nişte firme, fără să se ţină cont de alte criterii. Practic nu e nicio diferenţă între o companie de presă şi un atelier de sculărie. Banii aceştia ajung la nişte Societăţi Comerciale, în loc să ajungă la nişte jurnalişti.
- „Campania de informare” este o modalitate tâmpită pentru că e şi sub preţul pieţei.
- Dacă ai ca manager de presă o abordare pe principiul „cine dă banii comandă muzica” evident că ea se va regăsi în politica editorial. Apoi, fiecare jurnalist îşi ia câtă libertatea vrea. Dacă se simte constrâns, e liber să plece unde vrea şi să îşi facă treaba.
- Felul în care e afectată sau nu politica editorial depinde de redacţii. Dacă Ringier ia bani în acestă campanie, nu cred că poţi merge la Tolontan şi să-i zici că nu apare nu ştiu ce anchetă.
- Eu aş zice postului Prima TV să aplice pentru proiect, chiar dacă eu spun că e prost gândită şi imbecil gândită această campanie.
- Companiile media ar trebui să arate publicului ce au făcut cu banii, astfel ca oamenii să ştie dacă s-au investit în calitatea jurnalismului.
VIDEO. Dragos Patraru: E bine sau nu sa dea Guvernul bani pentru presa
Detaliat, declaraţiile lui Dragoş Pătraru, în interviul Paginademedia.ro:
- Discutabil este totul, tot timpul. Indiferent de forma aleasă ar fi existat discuţii. Cred că sunt două direcţii separate de discuţie. Prima este că sprijinul pentru presă trebuia să existe, atât la noi cât şi la alţii. Aşa se întâmplă în situaţii de criză. A doua este despre modalitatea pe care a ales-o Guvernul să ajute presa. Modalitatea aceasta, în opinia mea, nu doar că lasă loc la multe interpretări, dar nu ajută presa privind lucrurile din punctul de vedere al interesului public.
- Problema noastră este că s-a ales această modalitate prin care sunt ajutate nişte corporaţii, nişte firme, fără să se ţină cont de alte criterii. Practic nu e nicio diferenţă între o companie de presă şi un atelier de sculărie.
- Banii aceştia ajung la nişte Societăţi Comerciale, în loc să ajungă la nişte jurnalişti. Ar trebui să plătească salariile jurnaliştilor, aşa trebuie gândit.
- „Campania de informare” este o modalitate tâmpită pentru că e şi sub preţul pieţei.
- Ar fi trebuit să gândească altfel: Hai să susţinem diferenţele pentru salariile jurnaliştilor care au nevoie. Sau ar trebui plătiţi cei care nu reduc personalul sau care au taxele plătite
- Nu există condiţie prin care banii aceia să ajungă la jurnalişti. Cei care încasează banii îi pot da unde vor ei, eventual tot la stat prin achitarea unor datorii mai vechi.
- Guvernul dă bani din banii cetăţenilor pentru aceştia să beneficieze de o mai bună informare. Ar trebui să existe nişte condiţii clare: N-ai voie să dai oameni afară sau să reduci salarii. Autorităţiile noastre nu au făcut asta pentru că sunt slugile corporaţiilor.
- Eu unul aş fi găsit şi o soluţie, în mod special, pentru presa locală.
- Dacă ai, ca manager de presă, o abordare pe principiul „cine dă banii comandă muzica” evident că ea se va regăsi în politica editorial.
- Apoi, fiecare jurnalist îşi ia câtă libertatea vrea. Dacă se simte constrâns, e liber să plece unde vrea şi să îşi facă treaba.
- Guvernul trebuie să sprijine presa în interesul oamenilor.
- Felul în care e afectată sau nu politica editorial depinde de redacţii. Dacă Ringier ia bani în acestă campanie, nu cred că poţi merge la Tolontan şi să-i zici că nu apare nu ştiu ce anchetă.
- În perioada aceasta de două luni pe noi ne-a ajutat mult faptul că audienţa s-a dublat în perioada aceasta de urgenţă. Crescând audienţa, chiar şi în contextul în care au scăzut încasările din publicitate pentru post, lucrurile s-au întâlnit undeva la mijloc.
- Noi am mai făcut o emisiune de luni până joi, care aduce şi ea bani şi abonaţi. Aşa nu ne ajutăm doar ne noi, ci şi pe cei care au nevoie de sprijin.
- Ca soluţie de avarie am mers inclusive pe varianta „vă dăm publicitate acum şi ne plătiţi peste 120 de zile, când o să vă fie mai bine” sau am cerut bani acum şi am promis emisiuni în sezonul următor.
- Eu aş zice postului Prima TV să aplice pentru proiect, chiar dacă eu spun că e prost gândită şi imbecil gândită această campanie.
- Companiile media ar trebui să arate publicului ce a făcut cu banii, astfel ca oamenii să ştie dacă s-au investit în calitatea jurnalismului.
Comentarii