De foarte multe ori, rubricile media ale ziarelor nu sunt decât instrumente de marketing ale trusturilor din care fac parte. Nu au legătură cu jurnalismul. Am mai scris pe această temă, dar exemplele de azi confirmă şi întăresc realitatea.
Cotidianul promovează performanţa postului Realitatea TV care a reuşit miercuri să fie peste Antena 3 între orele 22.00 şi 24.00, dominate de mult timp de circul de la Sinteza zilei şi de emisiunea lui Mircea Badea. Antena 1 a dat replica în Jurnalul naţional: miercuri au fost mai tari meciurile.
Cele două ziare aruncă, de fapt, mesaje pentru celălalt trust. Realitatea se împăunează în faţa Intact, Antena 1 dă cu tifla trustului lui Vintu.
Unde este publicul în această ecuaţie? Evident, nicăieri. Dacă informaţia era interesantă pentru public, de ce nu a publicat Cotidianul până acum situaţia luptei Realitatea – Antena 3 în intervalul 22.00-24.00? Pentru că nu era oportună pentru trust.
Contraofensiva postului Antenei 1, prin Jurnalul naţional, este chiar hilară. Partida susţinută miercuri seară de tricolori şi transmisă de Antena 1 şi-a luat partea leului din audienţă, scrie ziarul. Dar nu publică audienţa (cel puţin pe site, aici). Ţine însă să puncteze că în atare condiţii, nici unul dintre talk-show-uri n-a reuşit să realizeze scoruri spectaculoase din punct de vedere al ratingului.
Trusturile îşi folosesc titlurile pentru a-şi promova excesiv produsele. E normal să faci şi puţin marketing, dar în limitele bunului simţ. Nu am văzut nici măcar un disclaimer, de tipul: Realitatea TV face parte din grupul Realitatea Caţavencu, care editează şi ziarul Cotidianul sau Jurnalul naţional face parte din trustul Intact, care editează şi Jurnalul naţional. Dar s-ar pierde tot farmecul, iar marketingul din spatele informaţiei de interes public ar fi devoalat.
Nu vreau să par didactic dar, prin definiţie, presa (din punct de vedere al conţinutului) este făcută pentru public, nu pentru patron. Nici măcar nu este nimic pompos aici, este vorba, dacă vreţi, de o raţiune de business. Mai devreme sau mai târziu, publicul va realiza că este păcălit şi va abandona produsul.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
ciutacu are dreptate dar numai pana la un punct: eu n-am observat in campania asta nici un trend setter; poate ca or fi existand, dar fiecare e trend setter numai la el acasa :)