Cum va fi afectată Ringier de criză? Directorul general al Ringier, Marius Hagger, răspunde într-un interviu publicat pe intranetul companiei. Hagger nu exclude “măsuri nepopulare” precum închiderea unor titluri, dar îşi asigură angajaţii că “vom face faţă cu succes acestei crize”. Interviul este luat de Adela Popescu, directorul de PR al Ringier.
paginademedia.ro a intrat în posesia interviului şi îl prezintă într-o variantă uşor editată.
Idei:
- "Nu putem estima care va fi dimensiunea reală a impactului pe care îl va resimţi ţara noastră şi implicit compania noastră, dar în mod cert vor fi afectate. Analizând situaţia actuală, am decis că nu ar fi rezonabil să creştem salariile în acest moment, aşa încât am amânat decizia."
- "Cred că vom vorbi de o recesiune care se va întinde pe durata a doi, poate trei ani. Aceasta va afecta sursele noastre de venituri prin pierderi ale încasărilor de 10-30% din publicitate şi vânzări."
- "Liderii vor avea în continuare performanţe peste media pieţei, chiar dacă şi acestia vor pierde din volum."
- "În perioade ca aceasta, trebuie să acţionăm în aşa fel încât să asigurăm durabilitatea afacerii. Asta se poate traduce din păcate şi prin măsuri "nepopulare", cum ar fi tăierea costurilor sau chiar a unor titluri, dacă acest lucru este necesar."
- "Poate fi o ocazie extraordinară de a participa la consolidarea pieţei prin cumpărarea unor titluri sau a unor companii sau prin fuzionarea unor părţi ale afacerii cu parteneri al căror portofoliu este compatibil cu al nostru şi a căror filozofie de business nu se află în conflict cu a noastră."
Interviul într-o variantă scurtată:
Adela Popescu: Board-ul Ringier România a comunicat săptămâna trecută pe intranet că a amânat decizia privind majorările salariale până la finele lunii martie. De ce s-a luat această măsură?
Marius Hagger: Cand am întocmit bugetul pe 2009, toamna trecută, am inclus un fond considerabil pentru majorări. De atunci, criza financiară globală a lovit multe economii, industria media din toată lumea şi din România. Când am început să resimţim şi noi impactul, managementul Ringier România a reevaluat creşterea salariilor.
Aflându-ne abia la finalul lunii ianuarie, nu putem estima care va fi dimensiunea reală a impactului pe care îl va resimţi ţara noastră şi implicit compania noastră, dar în mod cert vor fi afectate. Analizând situaţia actuală, am decis că nu ar fi rezonabil să creştem salariile în acest moment, aşa încât am amânat decizia.
Care sunt previziunile tale în privinţa unei posibile recesiuni?
Nici măcar noul guvern nu a căzut de acord asupra unui răspuns unitar. Personal, cred că economia României va resimţi puternic criza. Creşterea economică accelerată din ultimii ani a fost finanţată cu precădere din datorii, atât în sistemul central, cât şi în cel privat. Întrucât tocmai capitalul a devenit "un bun" tot mai limitat, acest lucru va afecta întregul sistem economic. Personal (nefiind economist de profesie), cred că vom vorbi de o recesiune care se va întinde pe durata a doi, poate trei ani. Aceasta va afecta sursele noastre de venituri prin pierderi ale încasărilor de 10-30% din publicitate şi vânzări.
Putem spune că toţi publisherii vor fi afectaţi în acelaşi fel de criză?
Întreaga industrie este afectată, de la TV la print. Dar nu toate companiile media în aceeaşi măsură. Ştim din perioade de recesiune anterioare că bugetele de publicitate sunt direcţionate către acele canale media considerate indispensabile. Ceea ce înseamnă că liderii vor avea în continuare performanţe peste media pieţei, chiar dacă şi aceştia vor pierde din volum.
Cât de afectată este până în momentul de faţă Ringier România ?
Doar cu rezultatele pe ianuarie este greu să tragi o concluzie. Aşa cum ne aşteptam încă de acum câteva luni, publicitatea vine mai greu şi asta se datorează în primul rând incertitudinii legate de evoluţia economiei.
Care sunt principalele măsuri ce trebuie luate pentru ca Ringier România să iasă bine din această criză?
Principalii piloni rămân cei comunicaţi deja toamnă trecută:
Recesiunea va accelera procesul de consolidare în industria noastră. Pentru Ringier, ca lider de piaţă, poate fi o ocazie extraordinară de a participa la consolidarea pieţei prin cumpărarea unor titluri sau a unor companii sau prin fuzionarea unor părţi ale afacerii cu parteneri al căror portofoliu este compatibil cu al nostru şi a căror filozofie de business nu se află în conflict cu a noastră.
Al doilea pilon este supravegherea atentă a costurilor. Perioadele de recesiune obligă firmele să fie foarte consecvente în optimizarea structurii costurilor şi a portofoliului. În vremuri când generezi profituri mari fără mare efort, situaţia arată diferit, evident.
Care erau la sfârşitul anului 2008 proiectele majore bugetate pentru Ringier în 2009? Mai sunt valabile?
Da. Proiectele majore constau în investiţia în afacerea noastră de bază, printul, în noua tipografie şi în digitalizare prin investiţii în online. Niciunul dintre aceste proiecte nu va fi oprit.
Până acum afacerea noastră a fost afectată doar de scăderea veniturilor din publicitate. Te aştepţi ca şi piaţa consumatorilor să cunoasă un declin?
Cred că ianuarie a fost doar începutul. Economia noastră nu a atins încă acel prag la care industria media e cel mai grav afectată: reducerea consumului din cauza recesiunii. În afară de industria auto şi imobiliară, consumul nu a cunoscut încă o încetinire. Când acest lucru se va întâmpla, veniturile din publicitate vor cunoaşte o scădere drastică. Sau cel puţin aşa ne arată istoria că se întâmplă în asftel de perioade.
În cazul în care Ringier România va avea rezultate financiare negative, este Grupul Ringier pregătit să susţină afacerea din ţara noastră?
Desigur. Publisher-ul nostru şi board-urile decizionale ale Grupului privesc situaţia dintr-o perspectivă pe termen lung atunci când investesc în diferite ţări. Ringier România a raportat profituri remarcabile în ultimii ani. O schimbare de situaţie în ani mai dificili este acceptată, mai ales în contextul unei crize mondiale, care în prezent afectează chiar giganţi globali.
Oamenii se tem de măsuri drastice, mai ales în contextul în care alţi publisheri au anunţat concedieri şi tăieri ale salariilor. Care ar fi mesajul tău pentru ei din acest punct de vedere?
Voi răspunde cât se poate de transparent la aceasta întrebare. În perioade ca aceasta, noi - şi aici mă refer la Board-ul acestei companii - trebuie să acţionăm în aşa fel încât să asigurăm durabilitatea afacerii. Asta se poate traduce din păcate şi prin măsuri "nepopulare", cum ar tăierea costurilor sau chiar a unor titluri, dacă acest lucru este necesar. Cu alte cuvinte: dacă această criză loveşte ţara noastră şi implicit industria din care facem parte cum cred eu că se va întâmpla, vom fi în situaţia de a lua măsuri pentru a reduce eventualele pierderi.
Ca management, nu vom lua astfel de decizii cu uşurinţă, dar până la urmă este vorba de "lupta pentru supravieţuire" pe care o ducem cu toţii şi în afaceri. Totuşi, aş dori să subliniez un aspect foarte important: într-o piaţă puternic concurenţială ca a noastră trebuie să rămânem un "combatant" puternic şi sănătos, de aceea nu vom lua decizii care se bazează pe asumpţii pe termen scurt.
Vezi cumva, în această perioadă dificilă, şi aspecte pozitive?
Desigur, mai ales pentru Ringier, ca lider al pieţei. Numai cele mai capabile companii vor supravieţui crizei. În ceea ce ne priveşte, o eventuală recesiune este ocazia perfectă de a consolida piaţa şi de a deveni, în urma câtorva ani mai puţin fericiţi poate, un lider de piaţă mai puternic decat înainte.
Şi încă o dată, nu ar trebui să subestimăm puterea financiară a grupului. Această putere nu ar trebui judecată în relaţie cu strategiile foarte costisitoare ale unora dintre concurenţii noştri. Să arunci cu bani în stânga şi în drepta nu s-a dovedit până acum o strategie de succes.
Dacă ai fi unul din jurnaliştii de la oricare dintre publicaţiile noastre, ce crezi că ţi-ar trece prin minte citind acest interviu?
Oare ar trebui să mă gândesc cum să public şi pe internet, nu numai în print?
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.roTu nu ai temeri personale legate de criză? Un exemplu?
Nu, nu am temeri. Ştiu că avem în toate departamentele manageri foarte inteligenţi, care ştiu ce fac şi în care am toată încrederea şi aş dori să subliniez exemplul redactorilor noştri şefi. De aceea vom face faţă cu succes acestei crize. Mult mai bine decât concurenţa.
Trimite un comentariu