Se dă o întrebare aparent simplă: Care sunt diferenţele între jurnalişti şi bloggeri? Se adaugă cinci invitaţi şi o oră şi jumătate de discuţii aprinse moderate de subsemnatul, Petrişor Obae, la conferinţa RoNewMedia 3.0 organizată astăzi de F5, divizia de new media a Realitatea Caţavencu.
Protagonişti: Costi Rogozanu (redactor-şef adjunct Cotidianul), Bobby Voicu (blogger), Zoso (blogger) şi Jeremy Wright (CEO b5media, autor al Blog Marketing). O intervenţie video înregistrată a avut şi Victor Ciutacu, redactor-şef Jurnalul Naţional.
Foto: Laurenţiu Obae
Iată câteva concluzii, sintetizate de HotNews:
Jeremy Wright: “A fi primul nu e la fel de bine cu a transmite corect informaţia - pe măsură ce tot mai mulţi bloggeri înţeleg acest lucru, diferenţa dintre aceştia şi jurnalişti devine tot mai tulbure.
Cinci reguli etice în blogging: scrii doar ce ştii că e adevărat; dacă ai dovezi online sau informaţii din surse online, pune linkuri; nu scrie ca şi când ai putea să corectezi mai târziu; identifică fiecare potenţial conflict de interese; dacă altcineva ar scrie mai bine informaţia decât tine, lasă-l pe el să o facă.”
Petrişor Obae: „E o diferenţă majoră între cele două categorii: jurnalismul este o profesie, după criteriile ce definesc o profesie (funcţionează după standarde proprii, are coduri deontologice, şcoli de profil şi asociaţii profesionale) în timp ce bloggingul e o ocupaţie. Cu toate acestea, între bloggeri şi jurnalisti tot timpul pare să existe un conflict.”
Ionuţ Oprea, fondator Standout: “la noi au fost conflicte mai mult punctuale. Categoriile nu sunt chiar aşa de diferite.”
Costi Rogozanu, redactor-şef adjunct Cotidianul: “bloggerii şi jurnaliştii sunt două categorii care caută glorie - unii pe bani, alţii pe mai puţini bani. Diferenţa principală e cum se raportează fiecare la text - bloggerul e mult mai relaxat, jurnalistul e mult mai ancorat în regulile pe care le ştie.”
Victor Ciutacu, redactor-şef Jurnalul Naţional (interventie video): “nu e nicio contradicţie între cele două ocupaţii, cel mult o completare.”
Bobby Voicu: „cronologic, conflictele au început acum vreo doi ani, când jurnaliştii au început să-şi facă blogguri.”
Vali Petcu (Zoso): „mă distrează că (jurnaliştii - n.r.) vă închideţi în aceste standarde şi coduri ale jurnaliştilor, când voi sunteţi la fel de lepre ca şi noi, doar că voi aveţi legitimaţie.”
Mai multe detalii despre dezbatere şi despre celelalte conferinţe de la RoNewMedia, pe HotNews, AICI.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
In trecut, legitimatiile de presa erau obtinute doar de jurnalistii angajati. Odata cu dezvoltarea internetului obtinerea unei carti de presa este mult mai accesibila in special pentru cei care au de oferit stiri, reportaje, foto-reportaje pe blog-uri, jurnale online etc.
Bloggerii au fost in masura sa obtina trecere in presa si datorita acestui fapt si-au castigat "calificarea" care le permite obtinerea unei legitimatii de presa (press pass) care le permite accesul la multe evenimente, concerte si concursuri sportive.
Ei au acum posibilitatea de a obtine aceleasi privilegii ca jurnalisti si sa fie recunoscuti ca scriitori seriosi.
Exista multe cazuri cand un blogger nu are accesul evenimentelor de "prima mana", proaspete, putem spune. Pentru ca un blogger sa obtina o legitimatie de presa acesta trebuie sa fie reporter, angajatul unei societati care le confera una.
In multe tari legea controleaza agentiile distribuitoare de legitimatii de presa si de foarte multe ori pentru un blogger este foarte dificila obtinerea uneia, iar majoritatea agentiilor nu vor accepta niciodata un blogger la nivelul unui jurnalist profesionist.
International Federation o New Media (www.ifnm.org) ajuta bloggerii sa obtina
o legitimatie de presa recunoscuta, dandu-le oportunitatea de a deveni membru in compania lor. Astfel multi jurnalisti liberprofesionisti folosesc deasemenea aceasta agentie pentru obtinerea acreditarilor de presa.
Legitimatia de presa poate insemna diferenta dintre a scrie povesti sau de a face un reportaj la fata locului. Nu exista nici o garantie ca legitimatia de presa iti da accesul total oricarui eveniment - criterii diferite, persoane diferite.
Cu toate acestea nu te descuraja. Prin construirea unui nume pentru tine si cu articole de buna calitate succesul vine de la sine!