“Informaţia trebuie vândută pe bani, indiferent de suport”, spune Peter Imre, director general Adevărul Holding, într-un interviu acordat paginademedia.ro.
Grupul lui Dinu Patriciu este hotărât să treacă la conţinut online plătit. Ce se va întâmpla cu gratuitul Adevărul de Seară? Va fi plătit, la un moment dat?
Răspunde Peter Imre, pentru paginademedia.ro:
„Adevărul de Seară a intrat la cheltuieli de marketing. Poţi să faci două lucruri: să arunci din avion flyere pe care să scrie “Citeşte Ziarul Adevărul” sau să faci Adevărul de Seară. Adevărul de Seară a făcut parte din zona de investiţii de marketing a companiei. Ce se va întâmpla cu Adevărul de Seară? Vă pot spune că va merge mai departe, va exista, numai că profitabilitatea ziarului trebuie să crească.”
“Adevărul de Seară a avut două misiuni strategice (…): Să crească brandul Adevărul, să-l facă cunoscut într-o zonă mult mai largă, deci să susţină produsul şi să pună ţăruşul în pământ în afara Bucureştiului, respectiv să ne facă redacţiile locale de o dimensiune de unde să putem merge mai departe către televiziune, radio ş.a.”
Va fi Adevărul de Seară pe bani?
„Nu pot să vă spun nici da, nici nu.”
Cât despre site-urile accesibile pe bani:
“Este absolut normal ca un produs ca informaţia să fie vândută pe bani, indiferent de suport.”
Despre informaţie şi preţul ei, dar şi despre rolul ziarului Adevărul de Seară, în continuare.
Interviul, pe larg:
Paginademedia.ro: De ce veţi trece site-urile Adevărul Holding la un sistem cu plată al conţinutului online?
Peter Imre: Atâta vreme cât trustul Adevărul Holding nu a făcut un anunţ oficial că va lua o măsură comercială, până atunci este la nivel de zvonistică şi de bârfotecă. Nu am probleme cu asta, dar dacă mă întrebaţi modalitatea prin care va fi făcută, faptul că vă confirm că strategia comercială este în această direcţie ajunge.În momentul în care voi face anunţul public şi oficial „de mâine, Adevărul Holding trece la plata conţinutului online”, în acel moment vom vorbi despre modalitate, atunci va fi metodologia determinată. Putem să discutăm principial, acum, că este absolut normal ca un produs ca informaţia să fie vândut pe bani, indiferent de suport.
Indiferent de suport?
Da, indiferent de suport. S-a născut un spaţiu virtual acum câţiva ani, în care fiecare dintre noi trăim din ce în ce mai mult. Cumpărăm pe spaţiul virtual, vindem, ne căsătorim, divorţăm, ne găsim destinaţii de călătorie, comandăm mâncare acasă. Informaţia nu e cu nimic diferită.Aşa cum domnul Patriciu foarte bine a spus că “la început a fost culegătorul.” Ăla s-a dus şi a cules din natură ce a găsit pe acolo şi era pe gratis, după care au început schimburile: dai o capră pe două roşii. Apoi au venit fenicienii şi au reglementat puţin mai tare lucrurile şi au ieşit cu moneda de schimb. Informaţia nu are de ce să fie pe gratis şi eu nu pot să-mi permit şi nicio companie nu-şi va permite - nici compania dumneavoastră nu-şi va permite - să vândă informaţie pe gratis.
Orice produs pe care îl vinzi pe gratis nu are valoare, oamenii îl consumă fără discernământ. Aţi observat, lumea vine la petrecere. Mulţumesc că aţi venit la 1.000 de numere de la lansarea ziarului Click (interviul a fost realizat vineri, după evenimentul Click, n. red). Dacă aţi venit la o petrecere şi e mâncare multă şi pe gratis ai tendinţ să iei, fără discernământ, din toate până când îţi strici stomacul. Când e cu plată, te duci la alimentară cu lista de cumpărături şi iei exact cât îţi trebuie, produsul care ţi se potriveşte din punct de vedere calitativ.
Adevărul de seară a intrat la cheltuieli de marketing. Poţi să faci două lucruri: să arunci din avion flyere pe care să scrie “Citeşte Ziarul Adevărul” sau să faci Adevărul de Seară.
Credeţi că acest principiu se aplică şi conţinutului de pe internet?
Evident, aşa vorbim despre internet de parcă ar fi ieşit dintr-o altă galaxie. E parte din viaţa noastră, la fel ca pantofii, televizorul şi laptele. Are un preţ şi circulaţia, şi traficul pe net şi înregistrarea companiei pe net, şi site-ul şi operarea site-ului. Toate au costuri.Dar Adevărul de Seară este o publicaţie care se distribuie gratuit.
Am să vă spun povestea Adevărului de Seară. Adevărul de Seară a fost reflecţia directă a ceea ce face netul, în sensul că oferă informaţii pe gratis. Poţi să ajungi într-o situaţie în care ziarul vândut să nu mai fie vândut, pentru că vine unul care îl dă pe gratis. Pe de altă parte, Adevărul de Seară a avut două misiuni strategice pe care şi le-a îndeplinit precum Apollo 11. Să crească brandul Adevărul, să-l facă cunoscut într-o zonă mult mai largă, deci să susţină produsul şi să pună ţăruşul în pământ în afara Bucureştiului, respectiv să ne facă redacţiile locale de o dimensiune de unde să putem merge mai departe către televiziune, radio s.a.Adevărul de Seară a intrat la cheltuieli de marketing. Poţi să faci două lucruri: să arunci din avion flyere pe care să scrie “Citeşte Ziarul Adevărul” sau să faci Adevărul de seară. Adevărul de Seară a făcut parte din zona de investiţii de marketing a companiei. Ce se va întâmpla cu Adevărul de Seară? Vă pot spune că va merge mai departe, va exista, numai că profitabilitatea ziarului trebuie să crească. Într-un an de zile, Adevărul de Seară va fi cel mai profitabil ziar din România.
"Deocamdată e pe gratis"
Va fi la un moment dat Adevărul de Seară plătit?
E o zonă unde nu vreau să intru, dar nu pot să vă spun nici da, nici nu. Pentru că orice aş face aş da o indicaţie despre strategia pe care o va urma ziarului.Spuneaţi înainte de evenimentul Click că “deocamdată este gratis”.
Evident, deocamdată este gratis. Ceea ce nu exclude varianta ca la un moment dat să fie contra cost. Haideţi să vorbim despre Adevărul de Seară într-un an de zile. Lăsaţi-l acolo, uitaţi-vă la el şi haideţi să vedem ce o să se întâmple cu Adevărul de Seară.
Eu nu spun că 22 de milioane de români îşi vor face abonament pe site-ul Adevărul
În condiţiile în care există concurenţi care oferă conţinut online gratuit, nu credeţi că există riscul ca publicul să se ducă spre acea zonă?
Până acum au existat şi ziare gratuite şi ziare vândute pe bani şi totuşi alea vândute pe bani funcţionează foarte bine.Dar ce va oferi în plus varianta plătită?
Nu pot să vorbesc şi mă puneţi în situaţia în care trebuie să vă spun. Daţi-mi şi mie voie să am micile mele secrete comerciale. Nu vă pot spune, dar în mod evident vreau să fac ceva.V-aţi făcut un calcul, cam pe ce procent din numărul vizitatorilor actual al celor două site-uri mizaţi că vor rămâne pe varianta plătită?
Nu vreau să vă fac teorii economice, dar există o aşa numită elasticitate a preţului. Elasticitatea preţului determină intersecţia între cu cât creşti preţul şi cu cât scade consumul acelui produs. Dacă îl creşti cu 10%, îţi scad cu 5% vânzările. Din creşterea cu 10% a preţului acoperi şi îţi faci un profit suplimentar.Nu pot să vă spun, dar bătrânul Murdoch a făcut un calcul în care a zis că dacă pleacă 90% dintre clickuitorii de pe site şi 10% rămân şi plătesc, profitul lui va fi mult mai mare decât cu 90% fără bani, doar din publicitate. Acum, nici Murdoch nu este un om lipsit de experienţă.
Modelul plătit va păstra publicitatea?
Este evident că publicitatea va fi pe portalul gratuit, la intrare. Eu nu spun că 22 de milioane de români îşi vor face abonament pe site-ul Adevărul. Deşi dacă pe site-ul Adevărul te vei putea căsători, organiza evenimente, comanda pizza acasă, cumpăra maşină, consulta un avocat, citi informaţie, downloada muzică, a-ţi face programul tău de filme pe telefonul mobil, s-ar putea să fie mulţi.
Foto: Bogdan Maran, Mediafax Foto
Carmen Andronache, Petrişor Obae
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
- fiecare abonat al editiei platite (cca 10 lei pe luna accesul full) va primi la alegere cartile dintr-o anume colectie din respectiva luna: cioclopedii, rahan cu perje, 101 dalmatieni s.a.
- adevarul de seara va fi gratuti in continuare, doar ca va contine flyerele comerciale de la kaufland, plus si alti discounteri acolo unde nu se face concurenta mic.ro
- adevarul de seara nu va fi profitabil intr-un an, ci in 18 luni, potrivit estimarilro noastre;
- imre habar n-are cu ce se mananca presa, e prea patruns de importanta lui. vorbiti cu oamenii de marketing, ei stiu mai bine.
Scuze de observatii, nu obisnuiesc sa postez, dar stiu problema bine si nu m-am putut abtine.
suntem in Romania,iar cei care isi vor permite,sunt tot atat de multi ca cei care au Yahct de 2 mil eu si isi fac concediul la Monte Carlo,adica foarte putini.Din start este o idee proasta!daca in State,unde e trafic la greu pe net,abia 8%dintre cei care citeau ziarul NY Times,cred,au preferat sa citeasca si varianta online pe bani,atunci asta spune ceva!
inca o idee geniala a lui Patriciu!!!!