Grupul celor plecaţi în călătoria oferită de Roşia Montana Gold Corporation în Noua Zeelandă (despre care paginademedia.ro a scris aici) îi include, printre alţii, pe Robert Turcescu, Ioan T. Morar, Mihai Tatulici, Livia Dilă, Doru Buşcu şi Vlad Macovei.
Scopul excursiei: “reflectarea obiectivã si documentatã a impactului economic, social, de mediu si de patrimoniu al minei de la Roşia Montana.”
Paginademedia.ro vă prezintă 13 oameni dintre cei plecaţi în Noua Zeelandă, în lista de mai jos:
Robert Turcescu
Ioan T. Morar
Mihai Tatulici
Livia Dilă (B1)
Doru Buşcu (Academia Caţavencu)
Floriana Jucan (Qmagazine)
Emil Hurezeanu (Realitatea Caţvencu)
Vlad Macovei (Evenimentul zilei)
Rareş Bogdan (Ziua de Cluj)
Dragoş Nedelcu (Realitatea Caţavencu)
Sorin Freciu (Realitatea Caţavencu)
Roxana Voloşeniuc (Elle)
Corina Vinţan
Invitaţia trimisă jurnaliştilor menţiona că Roşia Montana Gold Corporation “nu impune sub nicio formă vreo restricţie din punct de vedere al modului ulterior în care va fi decisă prezentarea situaţiei de la fata locului”.
Precizarea a fost postată pe blogul Florianei Jucan, participantă la excursie. Ea a publicat un fragment din invitaţia celor de la Roşia Montana Gold Corporation:
"Deoarece proiectul minier de la Roşia Montană continuă să fie un subiect fierbinte pe agenda presei din România, considerăm că este de datoria companiei să creeze cadrul necesar de consultare şi informare a tuturor celor interesaţi în vederea atingerii unui obiectiv comun: reflectarea obiectivă si documentată a impactului economic, social, de mediu şi de patrimoniu al minei de la Roşia Montană. În spiritul libertăţii de exprimare, compania nu impune sub nicio formă vreo restricţie din punct de vedere al modului ulterior în care va fi decisă prezentarea situaţiei de la faţa locului. În mod firesc, abordarea editorială le aparţine în întregime jurnaliştilor. În acest sens, am fi onoraţi dacă veţi putea participa la această vizită.”
Adevărul preia informaţia paginademedia.ro şi precizează că excursia a costat 10.000 de euro pentru fiecare invitat. Adevărul îi citează pe jurnalistul Cristian Tudor Popescu şi pe Ioana Avădani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent - CJI.
Cristian Tudor Popescu:
“Orice jurnalist care este luat de o firmă care are un interes declarat şi controversat de ani de zile nu are ce căuta într-o astfel de excursie. Este ¬nonetică plecarea lor în excursie pentru că ea este plătită şi nu poate să asigure obiectivitatea jurnalistului. (…)Din moment ce cheamă un şef, reprezentanţii firmei vor să creeze un curent de opinie în interiorul mediului respectiv - televiziune sau ziar. Este mai grav decât (să cheme, n.r.) un simplu jurnalist care poate să facă un reportaj şi atât.”
Ioana Avădani:
“Dacă ne uităm în codurile de conduită ale unor ziare serioase ca «NY Times» sau «The Guardian», răspunsul este evident: niciun responsabil editorial nu pleacă în deplasare decât pe banii redacţiei. Şi nu numai în Noua Zeelandă, ci şi la Făurei. Chiar dacă nu este o condiţionare directă, suspiciunea există.”
Citeşte şi:
- Roşia Montana duce şefii din presă în Noua Zeelandă
- Adevărul nu mai vrea publicitate pentru Roşia Montana
- Bogdan Naumovici, autorul ultimei campanii Roşia Montana: Nu sunt cunoscut pe piaţă drept un mercenar fără scrupule
Comentarii
se impune o precizare. Tu confunzi contractele de publicitate (care nu reprezinta un TROC, pentru ca daca ar fi troc, s-ar numi "bartere") cu situatia in care niste oameni CU PUTERE EDITORIALA, stimati - cu putere de convingere, adica - sunt trimisi pe banii unei companii contestate si controversate sa "ia pulsul" unei Realitati care oricum n-are nimic de-a face cu situatia de la Rosia Montana. Daca privesti mai departe de simplele cuvinte publicitate, etc., o sa intelegi ca oamenii care reprezinta OPINIA nu vor mai fi niciodata obiectivi fata de compania care i-a trimis. Chestiunea asta este dezbatuta in toate manualele de jurnalism, dar si de PR, din lume si este considerata una dintre dovezile de maturitate ale unei prese - sa stie sa reziste unor astfel de incercari de mituire. Un exemplu, in Romania, de jurnalist care a rezistat este cel al ziaristei care a primit, la inceputul unei conferinte de presa, "punguta" obisnuita, care continea un telefon mobil. Tinara ziarista a refuzat "cadoul", pentru a-si pastra neutralitatea fata de companie.
Aceleasi manuale precizeaza ca un cadou care nu te indatoreaza, din partea unei companii, costa sub 50 de dolari. Ce ziceti, cit de indatorat trebuie sa te simti dupa o astfel de calatorie?!
Acum depinde ce e mai de hulit: cei care se implica oficial in activitati comerciale si primesc bani pe factura, sau cine primeste diverse atentii, ca or fi pix-uri, free lunch, press trips,etc probabil, depinde pe ce parte esti.
Dna Avadani are perfecta dreptate, codurile de conduita nu sunt neaparat ale ziarelor respective, sunt parte din legislatia SUA, pentru ca orice gogoasa primita trebuie declrata, ca se impoziteaza. Ceea ce sunt obligati in primul rind TOTI angajatii din sistemul public incepind cu OBAMA. Sau ca sa fie si mai clar,in SUA, valoarea acestei excursii ar fi fost trecuta pe declaratiile de venit ale celor care participau, si plateau impozit. La fel si cei invitati la meciurile echipelor de fotbal in strainatate *daca plateste altcineva decit redactia) si pentru orice altceva. Am un draft de contract de jurnalist din SUA, dar cred ca daca ar fi asa ceva in Romania, Romania ar arata altfel.
In cazul de fata sarind peste patimi, interese si nestiinta, proiectul Rosia Montana este safe si foarte bun. Pentru cei care zic ca statul este jecmanit, ii informez ca statul este jecmanit incepind cu APA plata imbuteliata din izvoarele care ne apartin fiecaruia in parte este resursa naturala, si nimeni nu plateste redeventa la sticla imbuteliata, cum este de exemplu in Cehia sau Polonia, ba mai mult platim pe sticla de apa la supermarket mai mult decit platesc francezii sau italienii. Si putem continua cu exemple referindu-ne strict la resursele naturale exploatate de altii din care statul nu cistiga, pe care jurnalistii le ignora din ignoranta sau/si din interes.
http://www.youtube.com/watch?v=c4VKHzhm_9I&feature=related
si inca un raspuns emotionant:
http://www.youtube.com/watch?v=MhZKFbtt7UY&feature=related
cam asta-i concluzia cea mai vizibila: Catavencu ia bani pentru Rosia Montana, Kamikaze da.