Piaţa de media continuă să scadă şi în 2011, dar mai uşor decât în anii trecuţi. Dacă anul trecut totalul a fost de 316 milioane de euro, pentru 2011 va fi puţin peste 300 de milioane, conform ultimului studiu Media Fact Book, lansat de agenţia Initiative.
Presa scrisă a suferit cel mai mult de pe urma scăderilor pieţei de publicitate în ultimii ani. Faţă de 2008, bugetele de pe print au scăzut de peste trei ori.
Cheltuielile de publicitate în ultimii ani (milioane euro)
2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TV | 190 | 198 | 209 | 222 | 337 | 306 | 229 |
23 | 24 | 26 | 37 | 82 | 79 | 71 | |
Radio | 19 | 20 | 21 | 25 | 35 | 30 | 23 |
OOH | 30 | 30 | 33 | 42 | 70 | 58 | 40 |
Internet, Cinema | 41 | 34 | 26 | 13 | 16 | 9 | 6 |
TOTAL | 303 | 306 | 316 | 339 | 540 | 482 | 369 |
Valoarea totală a pieţei locale de media a scăzut cu 9% în 2010, atingând un nivel sub cel din 2006, conform studiului Media Fact Book 2011.
Printul a fost în continuare cel mai afectat (-30% vs. 2009), urmat de outdoor ( -20%), radio (-16%), în timp ce TV-ul a înregistrat o scădere mult mai mică (-6%), potrivit studiului MFB. Internetul a fost singurul mediu care a crescut semnificativ ca volum ( mai mult e 30% creştere faţă de 2009).
“Scăderea pieţei media a început să se tempereze începând cu anul trecut, iar în 2011 ne aşteptăm la o reducere mult mai mică, de circa 3%. Cu toate că s-a vândut mai mult spaţiu publicitar, preţurile au continuat să scadă în 2010”, spune Steve Dallas, Managing Director Initiative.
Alte concluzii:
- Internetul rămâne singurul mediu care înregistrează o creştere a bugetelor de publicitate atrase, urmand să atingă 34 de milioane de euro anul acesta - după cum a estimat agenţia şi în raportul Digital Fact Book, publicat săptămâna trecută.
- În 2010, CME (grupul din care face parte Pro TV) şi-a păstrat poziţia de lider, urmat de Intact Group, ambele în termini de rating şi de GRP-uri vândute. Cele două sunt urmate de Realitatea – Caţavencu, postul public (TVR1) şi grupul Dogan (Kanal D).
- Anul trecut, audienţa posturilor a scăzut în medie cu 4-5% la nivelul întregii pieţe. Televiziunile de nişă au fost mai puternic afectate faţă de posturile generaliste.
- Banii alocaţi de companii pentru publicitate au fost mai puţini cu 6%, în consecinţă canalele de televiziune au făcut discounturi pentru a-şi umple toate spaţiile de publicitate disponibile.
- Primul trimestru din 2011 a debutat cu o creştere a audienţei de 4%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, astfel că volumul de publicitate al posturilor a crescut în prima parte a acestui an, faţă de aceeaşi perioadă a lui 2010.
- Cât priveşte audienţa, Initiative estimează că aceasta va creşte datorită investiţiilor în programe de success precum Got Talent sau X Factor. Agenţia estimează o creştere a audienţei de 5% ceea ce va genera un surplus de GRP-uri pe piaţă.
Comentarii