OPINIE. Supravieţuitorul, show care s-a terminat aseară la Pro TV, a avut, în medie, audienţe sub media postului de televiziune. A fost depăşit constant de Kanal D şi de Antena 1. De ce nu a prins Supravieţuitorul în România? Care pot fi cauzele?
Câteva idei, într-o ordine întâmplătoare (nu comentez calitatea emisiunii, ci contextul):
- Supravieţuitorul este prezentat ca un reality-show 100%. În ultimii ani, ploaia de “scripted reality-show”, făcături, în limba română, a diluat puternic termenul. Este greu să convingi că este 100% real, chiar dacă este aşa. Este şi mai greu când, în ultimii ani, ai avut pe acelaşi slot programe de divertisment gen Ferma vedetelor.
- este un format cu vechime, care a inspirat, la rându-i, alte emisiuni. Multe din probe dau o senzaţie de déjà vu (deşi Supravieţuitorul a fost cel care a dat startul). Au fost văzute, într-o formă sau alta, de-a lungul timpului, în programele inspirate de show (numai la noi au fost Rătăciţi în Panama şi Sherifi de România, nici ele de mare succes)
- Ce înseamnă Supravieţuire? Publicul este obişnuit cu show-uri extreme gen Bear Grylls, context în care Supravieţuitorul pare un joc de divertisment. Publicul vrea mai mult.
- Ideea de supravieţuire este înmuiată şi de probele clasice ale show-ului: Bear Grylls mânâncă viermi, la Supravieţuitorul concurenţii fac puzzle-uri 3d şi aruncă cu nuci de cocos, de exemplu.
- Ca o continuare: probele sunt într-un cadru puţin amenajat. Dau impresia unui “platou” organizat pentru competiţii. În plus, este şi prezentatorul acolo. Concurenţii se retrag în sălbăticie, e drept, dar momentul diminuează ideea de supravieţuire.
- câteva sezoane la rând, Pro TV şi Antena 1 şi-au obişnuit publicul cu show-uri culinare (Antena chiar cu foştii şefi de pe Pro TV). Chefi la cuţite a rămas singurul show de gen luni seara, publicul se duce mult acolo.
- lipsa vedetelor: nu e vina Pro TV, dar formatul presupune oameni obişnuiţi
- prezentatorul: Pro TV a mers pe o gazdă mai puţin cunoscută publicului larg. În plus, vine dintr-o zonă elitistă, cu un discurs care poate nu prinde la publicul larg.
- am uitat de momentele de product placement. Într-o emisiune despre supravieţuire. Într-o ediţie, concurenţii au primit Aqua Carpatica, iar în alta, pungi de chipsuri Lay's. Brand înseamnă civilizaţie. Civilizaţie într-o emisiune de supravieţuire.
Aveţi şi alte idei?
Materialul a fost publicat iniţial pe contul de Facebook.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
La inceput nu mi-a placut deloc prezentatorul, apoi pe parcurs mi-a devenit simpatic, desi probele le comenta mereu foarte slab. Andrei Gheorghe s-a descurcat mult mai bine la Rataciti in Panama, era si mai sarmant, si mai glumet... Se puteau gasi solutii mai bune decat Bucurenci.
Prost ales a fost si momentul difuzarii; poate, daca de la inceput emisiunea era programata luni-joi de la 22, cate o ora, ar fi avut alta audienta. A luat bataie de la Sefi la Cutite si de la telenovela de la Kanal, dar nu acela era targetul Survivor. Segmentul de varsta pe care il are ca target Survivor in America, in Romania asculta manele si mananca seminte in fiecare zi la colt de strada. In America, asculta rock si rap si nu pierde timpul aiurea in cursul saptamanii. Americanii sunt la alt nivel intelectual, dar tot romanii ii fac pe ei prosti...