FAKE LIVE. Odată cu apariţia live-ului pe Facebook a apărut şi o nouă găselniţă printre publisherii online: fake live-ul. Ore întregi cu simple poze rulate în buclă sunt date de publisheri pe conturile lor. B1.ro o face, Observatorul, dar şi Antena 3, potrivit unei monitorizări Paginademedia.ro.
De ce?
Câteva exemple:
- Pe pagina Observator a fost difuzat un material brut, fără voce din of, presărat cu câteva interviuri despre cascada Bigăr, unică în lume. Materialul de 10 minute a fost difuzat în buclă timp de o oră şi 45 de minute.
- Acelaşi Observator a difuzat un alt „live”, sub titlul Avertisment de Tornade. A difuzat „în buclă”, ore bune, imagini cu mişcările frontului atmosferic, preluate de pe un site de meteorologie. Titlul: „Avertisment de TORNADE în România”
-
Nici b1.ro nu s-a lăsat mai prejos. A difuzat timp de o oră şi 50 de minute trei poze în buclă, alături de titlul „E bomba Anului. Premierul tocmai a demisionat în urma unei dispute cu ministerul de finanţe” (desigur, nu era vorba despre premierul Grindeanu)
-
Subiectul tornadelor care ar putea lovi România a fost „live” şi pe pagina de Facebook a B1.ro: timp de PATRU ore. Patru ore cu trei poze în buclă.
-
Antena 3.ro nu s-a mai obosit să dea imagini în buclă. A ales ieri o singură poză pentru un „live” de patru ore, cu titlul „VEŞTI NĂUCITOARE de la meteo pentru următoarele ore”.
"E un “hack” tehnico-editorial răspândit global, pe care Facebook pare că îl tolerează indirect si nu îl sancţionează încă ferm, asa cum a procedat si încă procedează si cu alte materiale video si foto care poartă drepturi de autor, dar pe care nu le blochează în timp real pentru că generează trafic si, unde e trafic, se adună si date. Si, unde se adună date, rulează si advertising targetat din ce în ce mai bine, deci profituri mai mari pentru companie", spune Stanca.
GALERIE FOTO. Live-ul de rit nou
Dragoş Stanca: Facebook pare că îl tolerează indirect si nu îl sancţionează încă ferm
Dragos Stanca, expert digital media, partner în România al grupului ThinkDigital si organizator al iCEEfest, a explicat pentru Paginademedia.ro ce-i cu valul de fake live-uri. „Nu e inventat în România. E un hack tehnico-editorial răspândit”, a explicat el.
Dragoş Stanca: „Fenomenul fake live video nu este nou si nici inventat în România. E un “hack” tehnico-editorial răspândit global, pe care Facebook pare că îl tolerează indirect si nu îl sancţionează încă ferm, asa cum a procedat si încă procedează si cu alte materiale video si foto care poartă drepturi de autor, dar pe care nu le blochează în timp real pentru că generează trafic si, unde e trafic, se adună si date. Si, unde se adună date, rulează si advertising targetat din ce în ce mai bine, deci profituri mai mari pentru companie (reţeta nu e nouă si nici inventată de Facebook: asa a crescut si Youtube).
Nimic “ilegal”. Iar imoralitatea, în lumea tech, devine din păcate un termen flexibil: Facebook copiază de exemplu, agresiv, SnapChat. LinkedIn s-a relansat cu un design asemănător Facebook. Etc. Discutabil? Cu siguranţă. Eficient din punct de vedere business: evident!
Revenind la fake live: există chiar inovatori si exemple de “bune practici” în domeniu: Unlaid a promovat în octombrie 2016 celebra transmisie live falsă de pe staţia spaţială internaţională, care a adunat peste 20 de milioane de vizualizări si care este, încă, online. O alta aplicaţie a live-ului fake sunt voturile în ferestre video care simulează o transmisiune directă (idee care a explodat mai ales în timpul alegerilor din SUA). Pe acestea din urmă, Facebook a anunţat că le va penaliza. Concret, cum? Nu e clar: nu sunt interzise… dar nu sunt “încurajate”.
Având în vedere însă că live-ul este favorizat ca reach în news feed, urmând un interes strategic al Facebook în încercarea de a rupe mai mulţi bani din zona TV, mă astept să vedem în continuare abuzuri ale publisherilor în acest domeniu si, de asemenea, o lipsă de reacţie rapidă în descurajarea acestor practici, având în vedere că, la fel ca la discuţia legată de fake news, e un fenomen “în derulare”, cu multe zone de gri.
Mai ales când e pagina unui publisher, câtă vreme Facebook se refugiază în “scuza” că e doar o platformă de distribuţie si nu un producător de conţinut sau "arbitru”, decizia ce e si ce nu e ok din punct de vedere jurnalistic, ce e de blocat si ce nu… nu e mereu usor de luat. În plus, România nu e o miză majoră încă, întâi trebuie să se rezolve si reglementeze aceste probleme în pieţele majore: US, Europa de vest etc.
Din punct de vedere “termeni si condiţii”, Facebook este acoperit pentru că are prevăzută următoarea frază: “Ensure any pre-recorded content is clearly distinguishable from live content.”
Prevederea îi dă, astfel, dreptul să oprească anumite materiale de acest tip, mai ales dacă acestea sunt raportate de useri. Dacă nu, riscul e redus (sau se face tardiv, după ce subiectul a fost “consumat”).
Există în SUA o discuţie legată de reguli de bună practică în folosirea live-ului pe Facebook, susţinute si de companie cel puţin la nivel declarativ. Aceste reguli sunt de genul (nu exact asa, dar in acest spirit):
- Contentul live trebuie să fie live în proporţie majoritară
- Ce e înregistrat în cadrul unui live trebuie semnalat ca fiind “recorded” (cam ca la TV, unde… de asemenea, regula nescrisă e respectată si nu prea)
- Conţinutul stream de pe ecran calculator trebuie să fie live cu adevărat (de exemplu în cazul gamerilor care se joacă live, în sistem Twitch, ca să înveţe si alţi playeri cum se face)
- O raportare mai vizibilă a fake video, care e asimilat fake news - si se poate face deja
Teoretic, orice publisher sau administrator de pagină nu respectă aceste reguli riscă să fie penalizat printr-o distribuţie limitată a conţinutului în reţea. Practic, fiecare îsi forţează norocul cum consideră de cuviinţă, riscând să aibă probleme de a mai atinge audienţa dorită sau, în cazuri extreme, poate să îi fie suspendată definitiv pagina. Nu văd o soluţie rapidă decât educaţia în domeniu si folosirea, cu încredere, a opţiunii de “report" atunci când ne simţim păcăliţi”
Comentarii
Unde e domnu' Iohanez?