Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis în şedinţa publică de astăzi intrarea în legalitate a patru spoturi la reţeaua de clinici Regina Maria în care se fac o serie de afirmaţii despre serviciile şi medicii reţelei.
Motivul deciziei sunt afirmaţiile din spoturi: „Reţeaua medicală cu cei mai buni medici”, „Reţeaua medicală cu cea mai bună maternitate”, „Reţeaua medicală cu cele mai bune abonamente medicale” sau „Reţeaua medicală cu cele mai bune spitale”.
Ce înseamnă intrarea în legalitate: Că spoturile nu mai pot rula pe TV numai după ce vor fi modificate astfel încât să respecta legislaţia audiovizuală.
Spoturile au ajuns în atenţia CNA ca urmare a unei sesizări venite din partea concurenţei, MedLife:
„Afirmaţiile „Cei mai buni medici, cea mai performantă aparatură medicală, cea mai bună maternitate, cele mai bune spitale, servicii de cea mai bună calitate, cea mai bună reputaţie” sunt afirmaţii interpretabile, cu o notă subiectivă folosită cu vădită rea intenţie împotriva celorlalţi membri ai Colegiului Medicilor din România, împotriva celorlaltor furnizor de servicii medicale şi nu în ultimul rând cu scopul de a induce în eroare pacienţii, consumatorii deoarece între medici cu acelaşi grad profesional nu poate exista o relaţie de superioritate cum nici aparatura de ultimă generaţie cu aceleaşi caracteristici tehnice nu poate fi clasificată diferit”, se arată în reclamaţia MedLife.
Un punct de vedere a dat şi Consiliul Român al Publicităţii (RAC), organism care are un rol consultativ în relaţia cu CNA, care a menţionat:
„Utilizarea superlativelor absolute pentru afirmaţiile Cei mai buni medici, Cea mai performantă aparatură medicală, Cea mai bună maternitate, Cele mai bune spitale, Servicii de cea mai bună calitate, Cea mai performantă aparatură medicală, Cea mai bună maternitate, Cele mai bune spitale, Servicii de cea mai bună calitate, Cea mai bună reputaţi.
Nu au putut fi susţinute de studiul prezentat, care este un studiu de percepţie a consumatorilor. Experienţa consumatorilor în legătură cu aceste servicii nu poate susţine superlativul cel/cea mai bună atâta vreme cât consumatorul respectiv nu poate dovedi că are o experienţă multiplă a mai multor operatori în domeniu. (...) RAC a considerat că se încalcă articolul 1 (3). Este, prin urmare, o comunicare înşelătoare prin sugerare, ambiguitate ori exagerarea caracteristicilor serviciilor respective.”
Regina Maria nu a avut niciun reprezentant în faţa CNA pentru a-şi susţine cazul.
Radu Herjeu, membru CNA: „Cred că este o afirmaţie care nu se poate susţine. Este o afirmaţie în care oamenii, care au nevoie de medici, cred. În cazul acesta, omul nu se va duce la toate clinicile ca să vadă care e cel mai bun medic. El se va duce la cel care îi spune la televizor că are cei mai buni medici. Aşa funcţionează.”
Decizia de intrare în legalitate a fost dată pentru articolul ART. 93 (1):
Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Propunerea a fost adoptată cu unanimitatea membrilor prezenţi: Florin Gabrea, Orsolya Borsos, Viorel Vasile Buda, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Radu Herjeu, Gabriel Tufeanu, Răsvan Popescu.
Unul dintre mesajele din spoturile Regina Maria:
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Trimite un comentariu