FACEM ROMÂNIA BINE. Recorder.ro. Povestea. "Ştiu că poate sună preţios, dar nouă chiar ne place ce facem", explica simplu, modest, unul dintre fondatorii Recorder.ro acum un an, într-un inverviu pentru Paginademedia.ro.
Proiectul era la început. Pe atunci, Cristian Delcea şi Mihai Voinea aveau în palmares câteva reportaje video cu o viralizare spectaculoasă. Întâmplare? Împreună cu un alt prieten - Andrei Crăciun - şi cu Răzvan Ionescu (cu care au mai lucrat la Evenimentul zilei şi Adevărul), au lansat Recorder.ro.
Materialele care au urmat au confirmat palmaresul pe care îl aveau până atunci: un altfel de reportaje video, sute de mii de vizualizări, share-uri, aprecieri. Un nou stil de a face conţinut pe online. Deşi, spun ei, "ceea ce facem e un jurnalism foarte tradiţional. Ca acum 150 de ani."
Un stil care l-a determinat şi pe Cătălin Tolontan să le ofere, la final de 2017 titlul de "Publicaţia anului". Cu "toată admiraţia mea, rostogolindu-se spre ei cu o colegială invidie".
Ne-am întrebat şi noi, cum şi alţii se întreabă (şi i-am întrebat şi pe ei): Cum de fac acele reportaje? Cine i-a învăţat? Cum de le ies aşa cum le ies? Ce "îi mână în luptă"? Cine e "în spatele lor"?
Răspunsurile ziariştilor care au fondat Recorder.ro sunt mai simple şi mai sincere decât credeţi. Despre bazele profesiei, despre plăcerea de a-ţi face meseria, despre principii, despre pasiune, despre respect.
La început, intenţia Paginademedia.ro a fost de a scrie o poveste, cu inserţii din răspunsurile celor de la Recorder.ro. Parcurgându-le, însă, ne-am dat seama că vorbesc de la sine. Că sunt mai mult decât suficiente. Cei de la Recorder.ro îşi spun singuri povestea.
Prezentăm povestea Recorder.ro în proiectul editorial FACEM ROMÂNIA BINE. Într-o perioadă în care aproape “se cântă prohodul” presei, ne propunem să căutăm - şi să prezentăm, în acest proiect, nu “presa care a fost”, ci presa aşa cum trebuie să fie făcută. Şi cum (încă) se mai face. Poveştile unor proiecte media şi ale unor oameni care îşi fac treaba cu respect pentru public şi pentru meserie. Curat.
Un proiect editorial Paginademedia.ro susţinut de MedLife.
Povestea Recorder.ro, cu Cristian Delcea, Mihai Voinea şi Răzvan Ionescu.
Răzvan Ionescu: Presa are un mare deficit de motivaţie
"Recorder face un jurnalism foarte tradiţional", spune Răzvan Ionescu, publisher. "Respectă regulile şi urmăresc rigorile care îi ghidau pe gazetarii marilor ziare din Londra acum 150 de ani".
Cât despre presa de acum?
Răzvan Ionescu:
Presa tradiţională nu are o problemă pentru că e tradiţională, adică veche, în sensul vârstei pe care o au brandurile, oamenii, redacţiile. Are însă, în cea mai mare parte a sa, cu câteva excepţii, un mare deficit de motivaţie. Iar asta pleacă de la lipsa de viziune şi de la faptul că managerii şi patronii încalcă reguli elementare ale jurnalismului şi ale publishingului.
Nu e o surpriză. Ştiam asta şi înainte de Recorder. Dar acum ne e şi mai limpede. Proiectele frumoase şi trainice, redacţiile care vor rezista nu se pot construi fără pasiune, fără a duce echipele în starea de bucurie profesională, chiar în starea de graţie pentru o perioadă.
Pe de altă parte, Recorder face un jurnalism foarte tradiţional. Colegii mei respectă regulile şi urmăresc rigorile care îi ghidau pe gazetarii marilor ziare din Londra acum 150 de ani mult mai mult decât o fac cei din “presa tradiţională”, cum o numiţi.
Paginademedia.ro: Cum v-aţi hotărât să puneţi bazele Recorder? Ce a anume v-a declanşat dorinţa de a face presă independentă?
Cristian Delcea: Eu şi Mihai lucram la „Adevărul“ de vreo 8 ani şi simţeam că e timpul să mai facem şi altceva, dar nu să ieşim din presă. Ne place, încă, foarte mult meseria asta. Andrei era jurnalist freelancer de vreo patru ani.
Toţi trei am făcut echipă bună la „Evenimentul zilei“ şi la „Adevărul“ şi voiam să lucrăm din nou împreună şi să facem ce ne taie capul.
Cu Răzvan ne ştiam de vreo 10 ani, fusese redactor-şef şi publisher la publicaţiile pe la care am trecut.
După câteva discuţii la food-court-ul de la Mall Promenada, toţi patru ne-am dat seama că ne dorim aceleaşi lucruri pentru următorii 10-15 ani: să facem, de la zero, o publicaţie cu care să ne mândrim la bătrâneţe.
Pentru primul an ne-am propus un lucru foarte simplu, pe care l-am realizat în totalitate: să ne facem, cu forţe proprii, un loc de muncă la care să venim cu bucurie.
Răzvan Ionescu: După a treia întâlnire la mall, eram angajat. Colegii şi partenerii mei mi-au oferit postul de publisher. Ce a declanşat dorinţa?
Pornirea de a face jurnalism cum ne taie capul, de a face publishing cum e nevoie, adică aşa cum era din ce în ce mai greu să faci în ultimii ani în ceea ce numiţi “presa tradiţională”.
Cred că asta înseamnă Recorder, nişte oameni care gândesc
Paginademedia.ro: Pentru ce sau pentru cine faceţi proiectul Recorder?
Răzvan Ionescu: Ordinea e cea pe care am învăţat-o de acum peste 25 de ani şi pe care trebuie s-o respectăm cu sfinţenie:
1. Publicul
2. Partenerii, donatorii, clienţii de publicitate
3. Instituţia Recorder şi interesele ei legate de durabilitate, de sustenabilitate
4. Ego-ul şi pasiunile noastre.
Ce înseamnă pentru tine Recorder?
Răzvan Ionescu: În primul rând, o şansă enormă de mă bucura foarte tare de această meserie.
Cristian Delcea: Cel mai bun loc de muncă pe care l-am avut. Sunt 13 ani de când mi s-a făcut cartea de muncă şi am schimbat câteva redacţii.
Aici mă simt, de departe, cel mai bine. Suntem 8-9 oameni care venim la redacţie zi de zi, dar marele câştig este că reuşim să ne distrăm fără să transformăm locul într-o boemie din asta în care mai publicăm şi noi câte ceva când ne aducem aminte.
Până anul trecut am lucrat în redacţii tradiţionale şi am preluat şi lucruri bune de acolo. De exemplu, avem şedinţe la ore fixe, dar se râde mult la şedinţele astea şi aşa ne vin uneori idei despre cum să abordăm diferit nişte subiecte.
Cred că asta înseamnă Recorder, nişte oameni care gândesc.
Trebuie să produci conţinut cu adevărat valoros pentru ca oamenii să scoată cardul din portofel
Ce înseamnă să susţii un proiect de presă din donaţiile cititorilor?
Mihai Voinea: Înseamnă că putem spune „supravieţuirea Recorder depinde de încrederea cititorilor”, fără ca asta să fie un clişeu fără fundament.
Trebuie să produci conţinut cu adevărat valoros pentru ca oamenii să scoată cardul din portofel şi să plătească pentru reportajul pe care tocmai l-au văzut.
E bine de precizat, totuşi, că, în acest moment, aproximativ 30% din bugetul Recorder (care înseamnă chirie, utilităţi, servere, salariile oamenilor din echipă, costuri editoriale) e asigurat din donaţiile cititorilor. Restul este completat prin contracte de publicitate.
E o combinaţie despre care credem că ajută nu doar la autofinanţarea site-ului, ci şi la păstrarea unui echilibru editorial: nicio companie privată nu se va asocia cu o publicaţie care depăşeşte graniţele jurnalismului şi trece spre activism civic sub presiunea cititorilor.
Şi niciun cititor nu va dona pentru o publicaţie care se transformă într-o agenţie de marketing pusă exclusiv în slujba unor interese comerciale.
Există teama zilei de mâine în astfel de condiţii? Totuşi, vorbim de materiale care consumă foarte mult timp şi resurse.
Răzvan Ionescu: Sincer, n-am simţit niciodată teamă. Mi-a fost de câteva ori teamă cu adevărat în marile corporaţii de media, în marile redacţii în care am lucrat. Dar, deocamdată cel puţin, nu şi la Recorder.
Asta nu înseamnă ca n-avem griji, inclusiv grija zilei de mâine. Există şi aici presiunea bugetului, presiunea finanţării, a resurselor pentru dezvoltare şi, în final, presiunea performanţei. Numai aceste materiale, atât de cronofage, crează minunatul schimb de energie pe care Recorder îl are cu publicul său.
Altfel nu se poate. Recorder face jurnalism, iar asta e un pic mai complicat decât să scrii un proces verbal.
Care este impactul “patronatului” cititorilor în privinţa conţinutului editorial?
Răzvan Ionescu: Dacă vă referiţi la cititorii care donează, care ne-au sprijint cu sume între un euro şi câteva sute de euro, tocmai acum punem la punct un sistem mai complex de comunicare.
Ne dorim să stăm în permanentă legătură cu ei, să formăm un grup care să funcţioneze ca un board pentru Asociaţia Recorder Community, instituţia care administrează aceste donaţii.
Suntem jurnalişti profesionişti şi avem orgoliul că ştim cum să facem această meserie. Dar avem nevoie de ideile, de sugestiile şi, mai ales, de criticile şi de ghidajul donatorilor noştri, care sunt cititorii cei mai implicaţi.
Recorder dărâmă un mit mincinos: că brandurile şi corporaţiile nu respectă, nu încurajează şi nu sprijină jurnalismul de calitate
Faceţi şi conţinut branded. Cum relaţionează brandurile la ideile de materiale cu care voi veniţi?
Răzvan Ionescu: Am mai spus asta: Recorder dărâmă, după acest prim an de viaţă, încă un mit mincinos, acela că brandurile şi corporaţiile nu respectă, nu încurajează şi nu sprijină jurnalismul de calitate. E o prostie.
Am găsit în multe locuri, şi în agenţii, şi în departamentele de comunicare sau de marketing, parteneri minunaţi şi deschidere uneori totală. Evident că sunt multe eforturi de comunicare în spatele acestor proiecte.
Durează până când noi înţelegem nevoile şi poziţionările brandurilor, apoi până când dezvoltăm idei împreună, iar la final poate şi mai mult până când reuşim să ne sincronizăm interesele şi regulile.
Pe scurt: brandurile reacţionează super-pozitiv atunci când noi ne facem treaba şi când în spatele lor sunt oameni care, la rându-le, ştiu să-şi facă treaba.
Avantajul dar şi dezavantajul e că nu ne-a învăţat nimeni
Cine v-a învăţat să faceţi lucrurile în acest fel?
Cristian Delcea: Avantajul dar şi dezavantajul e că nu ne-a învăţat nimeni. Am mai prins câte ceva uitându-ne la filme documentare şi la emisiuni de reportaje din Anglia şi SUA.
Când am început să facem video content nu prea făcea nimeni asta în online-ul din România şi nu ştiam dacă ceea ce producem noi e ok sau e greşit.
Partea bună e că acum avem deja ceva experienţă în producţia de video news destinat internetului. Am început devreme cu tipul ăsta de conţinut şi am avut destul timp să facem tot felul de greşeli.
Cum a fost pentru voi adaptarea la online din perspectiva conţinutului? Există vreo reţetă preferată de cititorii de online?
Mihai Voinea: Exigenţa publicului de online, căruia îi poţi pierde atenţia după numai câteva secunde, ne-a făcut să căutăm un stil cât mai dinamic, care se simte în special în videoreportajele Recorder.
Uneori extragem un video de câteva minute din ore întregi de filmări. Nu am descoperit o reţetă miraculoasă: pur şi simplu tăiem la montaj până simţim că ceea ce a ieşit n-o să-i plictisească pe oameni.
Câştigul financiar? "Nu ne plângem, însă ştiu mulţi oameni care ar râde de noi"
În final, când trageţi linie, merită?
Răzvan Ionescu: Dacă te uiţi la reacţiile publicului, la încrederea pe care i-am câştigat-o, la susţinerea donatorilor, la consistenţa şi rezultatele parteneriatelor de publicitate, la cum creşte redacţia, în final la feţele noastre, sigur că merită!
Dacă te referi la câştigurile noastre strict pecuniare, nu ne plângem, însă ştiu mulţi oameni care ar râde de noi. Dacă ne vom respecta meseria şi vom lucra cu aceeaşi pasiune, vom câştiga şi mai multă încredere.
Vom construi împreună cu publicul o instituţie media de care România are nevoie. Atunci vom recupera câte un pic şi din această investiţie materială.
Cristian Delcea: Să ne întrebi asta peste vreo 20 de ani, când o să fim bătrâni şi cardiaci. Acum aş spune că merită.
De multe ori, terminăm de editat video când se arată zorile. Mergem acasă să dormim câteva ore şi ne trezim spre prânz, iar când deschidem laptopurile şi vedem că foarte multă lume vorbeşte despre clipul de la Recorder, sentimentul este grozav.
Când o să obosim, o să ne încărcăm bateriile şi-o să ne întoarcem
Vă este teamă că o să obosiţi?
Cristian Delcea: Nu ne este teamă, pentru că ştim sigur că o să obosim. Tocmai de asta încercăm să aducem la Recorder oameni tineri, care să preia din mers entuziasmul pentru meseria asta.
Cine ştie cum va arăta presa peste cinci sau zece ani? Dar ştim sigur că oricare ar fi mediul de distribuire şi tipul de conţinut, tot de entuziasm va fi nevoie pentru a face treabă bună.
Mihai Voinea: Acest prim an de Recorder a fost atât de intens, încât n-am prea avut timp să ne temem. E interesant, totuşi, că primim multe mesaje de la cititori care ne spun să avem grijă de noi, să mâncăm la timp, să ne hidratăm, să facem orice numai să continuăm ce am făcut până acum.
Le răspundem ce-o să-ţi răspundem şi ţie: când o să obosim, o să ne încărcăm bateriile şi-o să ne întoarcem. Însă de renunţat nu vom renunţa, pentru că asta ştim şi asta ne place să facem.
GALERIE FOTO. Echipa Recorder.ro, pe teren şi în redacţie:
Citeşte şi: Cele mai tari materiale Recorder.ro, în primul an: sute de mii de afişări şi zeci de mii de share-uri
Proiectul editorial Paginademedia.ro este susţinut de MedLife.
MedLife - am inceput cu un juramant, continuam cu un angajament.
De mai bine de 20 de ani investim in oameni si in tehnologie medicala. Crestem odata cu noile generatii de doctori pentru a atinge cel mai inalt nivel de performanta in actul medical.
Sanatatea este profesia si pasiunea noastra si vrem sa imbunatatim calitatea vietii fiecarui pacient, cu grija, cu atentie si oferind intotdeauna cele mai bune optiuni de tratament.
Am devenit cel mai mare operator privat de servicii medicale* investind constant in oameni si in tehnologie. Si nu ne oprim aici. Pentru ca la MedLife ne-am luat angajamentul sa facem Romania bine.
*conform cifrei de afaceri
Citeşte şi:
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Astept adresa sa incepem dialogul.