VIDEO. Este retragerea clienţilor de publicitate o soluţie? Întrebarea a (re)apărut în aceste zile, după ce o petiţie online a cerut companiilor să iasă de pe Antena 3 şi de pe România TV.
La începutul anului trecut, se punea aceeaşi întrebare, la fel, în contextul unei petiţii după modul în care România TV şi Antena 3 au reflectat protestele de stradă.
Câteva argumente, pro şi contra dintr-o dezbatere pe această temă organizată în primăvara lui 2017. Cât mai sunt de actuale?
Şerban Alexandrescu (Headvertising) a invocat atunci "esenţa dresajului", în timp ce Orlando Nicoară a punctat că "presiunea pe client de a scoate reclamele nu e în regulă".
Pro. Şerban Alexandrescu, Headvertising: "E esenţa dresajului"
"Mi se pare că asta este exact esenţa dresajului: ai ros draperia, nu-ţi mai dau mâncare, n-ai mâncat draperia, îţi dau mâncare. Asta mi se pare corect: începem să ne folosim de maneta "bani", pe care, până acum, am lăsat-o neatinsă. Mi se pare că este un instrument foarte eficient.
Dacă ei nu ar fi atât de nesimţiţi, niciodată nu s-ar ajunge pânâ la lucrurile astea. Este cetăţeneşte responsabil să faci orice pentru a rezolva problema, decât să stai în banca ta, să nu rezolvi nimic.
Nimic nu s-a schimbat stând la locul tău şi urmând instrucţiunile."
Contra. Orlando Nicoară: Presiunea pe client nu e în regulă
"Fiecare televiziune îşi are publicul ei. Cine vrea să vadă lucrurile care se întâmplă la Antena 3 şi la România TV se duce şi se uită la cele două posturi. Cea mai mare greşeală pe care noi o putem face este să desconsiderăm publicul care se uită la aceste televiziuni.
Reglementarea în ceea ce priveşte audiovizualul e în zona de CNA. Eu mi-aş fi canalizat eforturile în a schimba ceva în ceea ce se întâmplă cu CNA-ul.
Presiunea pe client de a scoate reclamele prin această manifestare, nu e în regulă: de a-i decide tu strategia, în locul clientului respectiv, prin boicot."
Reluăm mai jos, integral, articolul publicat de Paginademedia.ro după dezbaterea Etica în publicitate (9 martie 2017):
VIDEO. Clienţii şi fuga de pe TV. Şerban Alexandrescu: E esenţa dresajului. Orlando Nicoară: Presiunea pe client nu e în regulă
VIDEO. Etica în publicitate, clienţii şi ieşirea de pe posturile de ştiri România TV şi Antena 3. Ieşirea clienţilor de pe un post care derapează funcţionează după "esenţa dresajului", spune plastic publicitarul Şerban Alexandrescu: "ai ros draperia, nu-îţi dau mâncare, nu ai mâncat-o, primeşti mâncare".
"Istoric, când s-a dus ţăranul cu peţiţia la împărat, nu s-a întâmplat nimic. Deşi arată urât - măi, aţi dat foc la conace -, numai atunci se uită cineva la tine! Atunci când te vede cu o chestie aprinsă în mână", spune el.
Orlando Nicoară are altă părere: "Presiunea pe client, cu publicarea celor care au reclame, nu este în regulă. Brandurile se duc după audienţă. E o greşeală să desconsiderăm publicul unor posturi ca Antena 3 sau România TV".
Sunt puncte de vedere expuse la dezbaterea despre Etică şi publicitate: Cum îşi aleg clienţii suportorile media? Este corect sau nu să se retragă?
Funcţionează apelul către clienţi? Care sunt efectele?
Cum comentează plecarea clienţilor de la România TV şi Antena 3? Opinii de la Şerban Alexandrescu, Orlando Nicoară, Felix Tătaru, Robert Tiderle, Eliza Rogalski, într-o dezbatere moderată de editorul Paginademedia.ro, Petrişor Obae. Organizator: Frontline Club Bucharest.
Idei din dezbaterea care a avut, pe contul de Facerbook al Paginademedia.ro, peste 60.000 de vizualizări.
Transmisia video a fost realizată de Mindopoly.
Şerban Alexandrescu: Începem să ne folosim de maneta "Bani". Dacă ei nu ar fi atat de nesimţiţi, niciodată nu s-ar ajunge la lucruri din astea.
“Noi avem, cumva, acest complex istoric: noi suntem descălecaţi târziu din toate punctele de vedere, inclusiv în Capitalism. Noi tot timpul ne luăm exemplele din afară, ne uităm ce e peste gârlă şi facem ca ei.
Publicitatea este descălecată aici după model american, tot timpul ne uităm ce se întâmplă acolo, cum se descurcă ăia cu problema asta. Acum se întâmplă în lume ceva, cam pentru prima dată simultan şi rapid, şi nu au nici ei soluţii. Nu mai vreau să aştept până când vor găsi americanii vaccinul împotriva acestei chestii. Eu trebuie să se facă acum ceva pentru că acum se întâmplă ceva nasol la noi.
Cred că e abia începutul a ceva. Şi eu cred că, după ce norii de furtună de vor mai risipi, mulţi dintre cei care au plecat de pe posturi se vor întoarce. Dar, din nou cred că la orice alt megaderapaj se va reîntâmpla ce s-a întâmplat şi vom intra într-un fel de normal - vin, plec, vin, plec, care este foarte mişto, pentru că mi se pare că asta este exact esenţa dresajului: ai ros draperia, nu-ţi mai dau mâncare, n-ai mâncat draperia, îţi dau mâncare. Asta mi se pare corect: începem să ne folosim de maneta "bani", pe care, până acum, am lăsat-o neatinsă.
Mi se pare că este un instrument foarte eficient. Mi se pare că asta nu se poate face prin hârtii şi organizaţii, ci prin oameni. Corporaţiile sunt sensibile doar la opinia publică, şi nu la asociaţii.
De asta nu am niciun fel de remuşcări vizavi de calea populară, pentru că istoria arată că niciodată când ţăranul s-a dus, ca Horea, şi a scris el la împărat, nu s-a întâmplat nimic. Deşi arată urât - oameni se întreabă măi, de ce faceţi grobianisme de astea, aţi dat foc la conace - măi, numai atunci se uită cineva la tine! Atunci când te vede cu o chestie aprinsă în mână.
Asta e problema. Dacă ei nu ar fi atât de nesimţiţi, niciodată nu s-ar ajunge pânâ la lucrurile astea. Este cetăţeneşte responsabil să faci orice pentru a rezolva problema, decât să stai în banca ta, să nu rezolvi nimic. Nimic nu s-a schimbat stând la locul tău şi urmând instrucţiunile.
Dacă ei nu ar fi atat de nesimţiţi, niciodată nu s-ar ajunge la lucruri din astea.
VIDEO. Şerban Alexandrescu, despre clienţi şi posturi TV: Asta este esenţa dresajului
Orlando Nicoară: Ce mai mare greşeală este să desconsiderăm publicul de la Antena 3 sau de la România TV
"Fiecare televiziune îşi are publicul ei. Cine vrea să vadă lucrurile care se întâmplă la Antena 3 şi la România TV se duce şi se uită la cele două posturi", a spus Orlando Nicoară.
"Presiunea pe clienţi nu este în regulă", este de părere Nicoară.
Orlando Nicoară:
Haideţi să încercăm să nu desconsiderăm publicul de la Antena 3 sau de la România TV. Să încercăm să nu facem aceeaşi greşeală şi să spunem - gata, teleormanizăm ţara - sau lucruri de genul ăsta. Şi oamenii din Teleorman sunt acolo. Nu putem să generalizăm şi să spunem că toată ţara e ca Teleormanul, pentru că a votat cu PSD.
Fiecare televiziune îşi are publicul ei. Cine vrea să vadă lucrurile care se întâmplă la Antena 3 şi la România TV se duce şi se uită la cele două posturi. Cea mai mare greşeală pe care noi o putem face este să desconsiderăm publicul care se uită la aceste televiziuni.
Reglementarea în ceea ce priveşte audiovizualul e în zona de CNA. Eu mi-aş fi canalizat eforturile în a schimba ceva în ceea ce se întâmplă cu CNA-ul.
Părerea mea este că, peste o săptămână, două, o lună, clienţii vor reveni pe televiziunile respective şi vor continua să-şi facă publicitate.
Cred că problema trebuie rezolvată într-un cadru legislativ, fără să ne învârtim în jurul cozii. Cred că trebuie rezolvată problema la CNA.
Am o problemă în sensul că presiunea pe client de a scoate reclamele prin această manifestare, nu e în regulă: de a-i decide tu strategia, în locul clientului respectiv, prin boicot, prin publicarea listelor. Am o problemă cu felul în care s-a făcut.
În media avem obiective, avem un reach, Ce facem cu clientul care face proteze pentru dinţi, de exemplu? Dacă ne uităm pe grafice, clientul ar trebui să-şi facă reclamă pe posturile TV unde îşi găseşte clienţi. Posturile respective ce fac? Le interzicem clienţilor să-şi atingă targetul?
VIDEO. Orlando Nicoară, despre retragerea clienţilor de pe TV
Funcţionează "nuiaua" cu clienţii? Răspund Robert Tiderle, Eliza Rogalski, Felix Tătaru şi Orlando Nicoară
Robert Tiderle:
"La americani a funcţionat, cu ceaiul. Puteau să nu mai bea ceai, dar au preferat să arunce ceaiul în mare. De-aia a izbucnit un război de independenţă şi s-a născut o naţiune.
Poate funcţionează şi aici: nu doar să nu ne uităm şi să mutăm din telecomandă," ci, vorba unui fost şef de-al meu, să “încercăm să reuşim” să le mai tăiem macaroana, dacă se poate. Însă sunt pesimist, din cauza acestei atitudini de “eu sunt de partea binelui, dar vad bine şi în rău”. Adică nu e bine ce face Antena 3, dar sunt şi nişte oameni buni acolo.”
“Dar aia cu Lovitura de stat sau Incediul a eşuat, lovitura de stat continuă, e opinia cuiva. Nu pot fi de acord cu această atitudine în care un om inteligent, tânăr, nepesedizat, neîndoctrinat poate să gândească aşa. Dacă sunt mulţi şi dacă fac şi prozeliţi, nu e în regulă. De aia pleacă oamenii din ţară.
Suntem în faza în care nu mai putem fi de acord “hai că merge şi aşa”. Câtă vreme unii oameni se ridică de pe canapea, se duc acolo, stau în frig, iar alţii stau pe margine şi zic "hai că nu sunt ăia aşa de răi, stai să mai aşteptăm", aşa se pierd războaie.
Eliza Rogalski:
“Nu cred că televiziunile în general se finanţează numai din publicitate, pentru că dacă s-ar finanţa exclusiv din publicitate nu ar arăta aşa. Cred că se finanţează din alte surse: din banii acţionarilor, din împrumuturi din etcetere etcetera.
Cred că din punct de vedere economic s-ar putea să se fi simţit şi ei ameninţaţi, de aceea au reacţionat aşa cum au reacţionat. Dar nu cred că pe termen lung aceast este soluţia. Nu putem sta la nesfârşit pe străzi sau cu ochii pe liste.
Cred că trebuie cu toţii să pledăm pentru ca instituţiile pe care acest stat le are - bune, proaste, defecte, defuncte unele, să îşi facă treaba.
Cred că şi nouă ne lipseşte acest exerciţiu civic, care înseamnă mai mult decât să ieşim în stradă."
Felix Tătaru:
“Cred că pentru o extremă, soluţia nu îi este cealaltă extremă. Şi cred că poate să aibă un efect ceea ce s-a întâmplat acum.
Va fi un moment de referinţă, toată lumea în industria noastră şi în societatea noastră îşi va aduce aminte că au fost nişte branduri care şi-au retras publicitatea. Sunt consecinţe, inclusiv în cele două televiziuni. Ele trăiesc din publicitate foarte mult, de asta se luptă pentru audienţa asta foarte mare. Nu doar din interese politice. Dovadă că, spunea cineva din sală, ei acum sunt disperaţi că nu mai au bani pentru salarii.
Cred că lucrurile nu vor fi la fel. Cum însă, nu ştiu. Poate fi periculos - pentru că în continuare cred că la o extremă nu răspunzi cu o extremă - şi se poate duce în anarhie, în orice, numai democraţie nu, sau poate să fie o învăţătură de minte pentru toată lumea. Să fim cu toţii responsabili pe tot lanţul."
VIDEO. Funcţionează "nuiaua" cu clienţii?
Dezbaterea Etica în publicitate a fost organizată de Frontline Club Bucharest. Invitaţi: Cosmin Pojoranu (Keeks for Democracy). Şerban Alexandrescu (Headvertising), Robert Tiderle (Papaya), Eliza Rogalski (Rogalski-Damaschin), Felix Tătaru (GMP Advertising), Orlando Nicoară (1616.ro). Partener media: IQAds.
Moderator: Petrişor Obae, Paginademedia.ro
Transmisiune asigurată de Mindopoly.
ÎNREGISTRAREA INTERGRALĂ a dezbaterii Etica şi publicitatea
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
Păi dacă nu vizionezi respectiva "oficină", de ce-o vrei interzisă, ***??
Adevărul e că majoritatea ipocrită *** urmărește seară de seară Sinteza Zilei, și apoi aruncă injurii și amenințări pe FB, deranjați la culme că cineva în țara asta are curajul să devoaleze adevărul și să-i arate pe ei ca pe niște *** funcționali vrednici de milă!
Da, prostia e periculoasă și agresivă.
Problema nu este carui public ne adresam ci caror posturi de televiziune le dam bani. Daca nu avem simt civic le ingrasam pe cele care mint, dezinformeaza, fac linsaje mediatice, ameninta, incita la violenta si multe, multe altele.
apoi....de cand UN GRUP de oameni ,foarte bogati, decid ce trebuie sa priveasca cetateanul ? adevarul e la Nicoara: fiecare televiziune are publicul ei, ce fac fascistoizii #rezist este sa inchida televiziunile la care ei nu se uita, sa ramana doar cele care corespund ideologic.
intr-o lumea normala la cap o asa dezbatere nu ar fi avut loc niciodata.