Raport MediaFactBook. Piaţa de publicitate din România îşi continuă creşterea din ultimii ani. În 2017, a ajuns la 412 milioane de euro, o creştere de 13%. Este cea mai mare creştere din ultimii zece ani, când a început criza
Pentru 2018, investiţiile media sunt estimate la 455 de milioane de euro, faţă de 412 milioane anul trecut.
Ca o comparaţie, piaţa de publicitate din România era, în urmă cu 10 ani, la jumătate de miliard de euro. Criza a "tăiat piaţa" până aproape la jumătate şi abia din 2013 a început, uşor, an de an, să urce.
Televiziunea rămâne suportul principal, iar în 2018 este de aşteptat să atingă pragul de 300 de milioane de euro.
Detalii despre piaţa de publicitate, din noul raport MediaFactBook realizat de agenţia Initiative:
TOTAL. Piaţa de media din România a înregistrat o creştere de 13% în 2017, până la valoarea de 412 milioane euro, potrivit noului raport Media Fact Book, realizat de agenţia Initiative. Aceasta este cea mai mare creştere de după criză, care aduce piaţa de media locală mai aproape de nivelul din 2008, nivel care poate fi atins în următorii ani.
- Pentru anul 2018, Initiative estimează o nouă creştere de +10% faţă de 2017, până la valoarea de 455 de milioane de euro.
TELEVIZIUNE. La fel ca în anii precedenţi, evoluţia pieţei a fost susţinută de o creştere accelerată a investiţiilor în TV, canal care continuă să domine bugetele de publicitate, cu o cotă de 66%. Astfel, în 2017, TV-ul a înregistrat cea mai mare creştere de după 2009, de 14% comparativ cu 2016, până la valoarea de 273 de milioane de euro.
- În 2018, televiziunea ar urma să atragă din piaţă 300 de milioane de euro, adică un nou plus, de 10%.
ONLINE. Online-ul a crescut în 2017 cu 14%, până la 73 de milioane de euro, având o cotă de piaţă de 18%. Google şi Facebook continuă să domine piaţa de digital, cu o cotă de 66% în contextul în care rata de penetrare a internetului în România a crescut cu 3% în 2017.
- Pentru 2018, digitalul este estimat la 85 de milioane de euro, adică 16% plus.
OUTDOOR. Cu o cotă de piaţă de 7%, OOH-ul a ajuns la 29 de milioane de euro în 2017, cu o creştere de 5%, prima din ultimii ani. Aceasta a fost susţinută de investiţii semnificative şi constante din partea unor companii din industrii precum retail, banking, FMCG şi telecomunicaţii.
- Pentru 2018, piaţa de outdoor s-ar ridica la 31 de milioane de euro.
RADIO. Cea mai mare creştere din 2017 a înregistrat-o radioul, +15%, până la valoarea de 23 de milioane de euro. Acest canal şi-a menţinut cota de piaţă de 6%, audienţa fiind destul de stabilă de la an la an, deoarece consumatorii sunt loiali unei rutine zilnice de consum radio.
- Pentru 2018, şi piaţa de radio este aşteptată să crească, până la 26 de milioane de euro (un plus de 10 procente)
PRINT. Dificultăţile din perioada recesiunii au continuat să aibă un impact negativ asupra presei tipărite, care a scăzut în 2017 cu 5%, până la 13,4 milioane de euro, şi o cotă de piaţă de 3%.
- Pentru 2018, estimările Initiative indică o stagnare a pieţei de publicitate pentru publicaţiile tipărite
Mai multe date, în graficele de mai jos:
1. Piaţa de publicitate din România în ultimii ani
2. Pieţele de publicitate din Estul Europei
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Trimite un comentariu