„Te duci să scrii pe pereţi!” Acum 10 ani, în Pipera. O discuţie într-un „borcan” corporatist, un birou de sticlă pentru şefi dintr-o mare redacţie (pe atunci redacţiile erau, încă, mari. Ca şi piaţa de publicitate):
„E un proiect online. Paginademedia.ro o să se numească. Un site cu materiale despre media, cu analize, cu interviuri, cu audienţe TV!” „Sigur!”, a venit răspunsul. Calm. Şi a continuat, pe un ton ironic, dar amical, menit cumva să „sădească sămânţa îndoielii” şi să întoarcă decizia: „Te duci să scrii pe pereţi!”
Iar afirmaţia era întemeiată, într-un fel. În 2008, departamentele online ale ziarelor erau populate de studenţi şi nu (prea) erau luate în serios de jurnaliştii din redacţie, pentru care printul era rege.
Puţine publicaţii online independente populau netul (cu Hotnews.ro vârf de lance). Blogurile se înmulţeau, dar purtau pregnant amprenta personală a scriitorilor. Mai mult personale, mai puţin “instituţionale”.
Ca un arc peste timp, replica prietenească de atunci venea de la Horia Ghibuţiu, fost redactor-şef al ziarului Evenimentului zilei. Recent, el şi-a lansat cartea “În timp ce tu dormeai”, un volum cu postările pe care le-a scris pe Facebook.
Revenim la poveste.
Pe 6 octombrie 2008, Paginademedia.ro publica prima postare. O postare venită după câteva luni de teste tehnice, în sufrageria lui George Hari Popescu.
Cum cunoştinţele despre online tindeau spre zero, George a fost “jumătatea tehnică” a site-ului în primii ani.
Logo-ul de început a fost desenat de Radu Boeru, iar pentru slogan – Zilnic, prima sursă – aportul decisiv a fost al lui Lucian Boariu.
Fără Facebook, „alertele” Paginademedia.ro însemnau sute de SMS-uri trimise personal la contactele din agendă. Asta până s-a „închegat” o listă de mailing.
În 2008, aceasta era declaraţia de intenţie, aşa cum apărea în fiecare mail:
1. Ce îşi propune siteul: Sa fie o sursa de informare, dar si un loc de dezbatere pentru cei care lucreaza in "industria" comunicarii, pentru ziaristi, dar si pentru cei interesati de fenomen in general.
2. Ce îşi propune editorul: Sa creeze un reflex. Atunci cind ai nevoie de informatii despre media, primul loc care iti vine in minte si pe care il accesezi sa fie paginademedia.ro.
În octombrie 2008, ziarele vindeau sute de mii de exemplare în fiecare zi. Redacţiile se numărau în sute de oameni (chiar peste o mie, în grupul lui Dinu Patriciu). Realitatea TV era, de departe, cel mai urmărit post de ştiri.
Facebook era (încă) un cuvânt străin.
Piaţa de publicitate îşi freca mâinile în aşteptarea miliardului de euro. Dar şi le freca degeaba.
În noiembrie 2008, piaţa de publicitate resimţea din plin criza declanşată de falimentul băncii americane de investiţii Lehman Brothers: într-o singură lună, piaţa de publicitate de la noi a scăzut la jumătate! Iar efectele au continuat. Pentru presa de la noi, lovită de criză când nu apucase să ajungă la maturitate, a fost devastator.
Un efect ca un nod în gât pentru un proiect antreprenorial aflat la început. Însă “o mană cerească” din punct de vedere editorial.
10 ani în 10 săptămâni
În zece ani, am văzut lansări de televiziuni, dar şi “lacăte” pe uşa unor redacţii care păreau de nezdruncinat. Mutări şi demisii în masă. Transferuri spectaculoase. Derapaje (şi nu puţine!)
Ne vom readuce aminte împreună de evenimentele acestei decade, într-un proiect editorial pe care îl lansăm în curând: 10 ani de Paginademedia.ro, 10 ani în 10 săptămâni.
Criza din 2008 a fost primul şoc. Al doilea, la o conferinţă al lui Dragoş Stanca: pentru un proiect online durează cam un an şi jumătate până la “break even”. Cam atât a durat.
Iar anii care au urmat au adus şi bune, şi mai puţin bune. Dar un rezultat “pe plus” până urmă.
Bucuria fiecărui articol preluat (cu menţionarea sursei, evident ☺), dar şi frustrarea subiectului pus pe agenda de Paginademedia.ro şi nemenţionat ca atare (cazuri care, din fericire, s-au redus simţitor, spre zero).
Satisfacţia primului client de publicitate – mulţumesc Dan Boabeş, de la Simplus, dar şi stresul adus de un alt client (câţiva ani mai târziu) care a intrat în insolvenţă cu efectul financiar negativ de rigoare (nu dăm nume, nu a fost cu intenţie, iar criza a trecut demult).
„Duşul rece” al pieţei reale şi lupta pentru fiecare client, dar şi încrederea clienţilor care au considerat Paginademedia.ro un vehicul eficient pentru promovare.
Construcţia Paginademedia.ro ca una dintre cele mai citate surse, dar şi stresul unor procese (chiar dacă, până la urmă, câştigate).
Putem vorbi de o “echipă” Paginademedia.ro încă din cel de-al doilea an al site-ului. Carmen Andronache a intrat atunci în proiect. Apoi a venit Iulia Bunea. De la lucrul “de acasă” (remote, cum se spune acum), la o redacţie în toată regula (pentru că, vorba lui Cătălin Tolontan, ziariştii au nevoie de un loc “unde să fugă de acasă”). Şi la un studio video propriu.
Şi-au pus semnătura pe site, de-a lungul timpului, Cristiana Constantinescu, Florin Ghioca, Daniel Puişor.
Pe partea de business, “frâiele” au fost preluate de Melania Ulici, ca director executiv.
Le mulţumesc!
Mulţumiri şi celor care au contribuit la proiectul PaginademediaTV: Dragoş Muşat şi Ducu Hâncu (cu care, pe vremea Happy Fish, am realizat primele interviuri), Clement Nicolaescu (cu care am difuzat primele live-uri, într-o perioadă în care provocările tehnice erau mult mai mari decât acum), Adrian Coliţă (Dynacord) Dan Moga (Mindopoly).
Aşa cum vă mulţumim şi vouă, cititorilor, cei care ne-aţi creditat!
Sunt multe de spus! După zece ani, Paginademedia.ro vă mulţumeşte încă o data pentru încredere!
#10anidePaginademedia #FairJournalism
Petrişor Obae
Editor
Paginademedia.ro
Comentarii
2018 - Pagina de Audiențe TV și știri despre PR
:))
La mulți ani!
sincer, dupa 10 ani, mai e lume care va citeste ca poate nu prea scrie nimeni pe domeniu zilnic, nu ca sunteti periculos de sus. oricum, dupa 10 ani, e putin. Dar daca ma multumiti cu atat, e ok daca va platiti facturile de pe urma sait-ului.