10 ani de Paginademedia.ro. Sexul vinde. O “reţetă” aplicată în toate felurile în anul 2010: titluri de un umor mai mult sau mai puţin voluntar, chiar imagini explicite pe prima pagină. Şi texte la fel de explicite.
Gândul, care apărea atunci şi pe hârtie, a mers pe altă găselniţă: nicio zi fără sex. Fără o trimitere pe prima pagină la un subiect cu o astfel de tematică.
Să luăm câteva exemple, pe rând, aşa cum au fost scrise la vremea respectivă, în mai multe materiale. De notat titlul de antologie dat nu de un tabloid, ci de un titlul quality:
Tabloidele caută disperate (şi uneori cu imaginaţie) abordări care să le sporească vânzările. Foamea după tiraje ameţitoare întoarce sexul pe toate feţele, pentru a-l face vandabil.
Exagerări, titluri de tip pretext (doar ca să mai justifice un nud) şi o grămadă de starlete, de parcă românii au ieşit ieri de la mănăstire după ani grei de sihăstrie, iar acum descoperă binefacerile lumii pământene. Paginademedia.ro a selectat doar câteva dintre “performanţele” ziarelor.
Războiul titlurilor l-a câştigat tabloidul Libertatea, cu o mostră care nu lasă loc niciunui comentariu (trezeşte poate doar invidia producătorilor de pastă de dinţi, cu milioane de euro aruncate pe reclame).
Înainte de alte titluri, iată perla din Libertatea:
Pe acelaşi subiect, tot al binefacerilor, Click descoperă, prin exemplul Andreei Mitea, că o bătaie la timpul potrivit nu strică niciodată.
Cancan nu este decis asupra abordărilor: hard sau soft . A ieşit pe prima pagină cu un titlu rupt parcă de pe exponatul de muzeu al banditului Terente. Nu e nevoie să îl mai reproducem, poza vorbeşte de la sine. Chiar era nevoie pe prima pagină ? Vineri, cu un subiect din acelaşi registru, tonul s-a schimbat radical. Ceva cu un fotbalist care “înscrie ” (remarcaţi diferenţa de verb), la două porţi.
Şi tot Cancan a aflat cum să amânăm cât mai mult cutremurul care paşte România. Cineva (nu un cercetător, ci un cleric iranian!) a găsit cauza pe care seismologii o caută de secole: "Târfele provoacă seismele!"
Războiul sânilor
O marcă pe vremuri distinctă a Libertăţii e acum valorificată de toate cele trei tabloide. Cu diferite abordări. Scriitorul Radu Paraschivescu denumeşte procedeul poetic, printr-o expresie de antologie: "marketing pectoral".
Cineva de la Libertatea a avut, joi, o obesie. Pe prima pagină, într-un colţ, fosta gimnastă Bianca Bădoi (actualmente stripteuză) "Face sport în sânii goi". Fata de la pagina cinci, în aceeaşi zi, nu e nici fostă gimnastă, nici “actualmente stripteuză”, însă, pe aproape o pagină “Luptă în sânii goi”.
Încă se poartă titlurile de tip “dialog la perete”. “Crudu, ce mult îţi plac femeile”, exclamă Click, de parcă vedeta Antenei 1 ar fi cititorul căruia i se dedică ziarul. Tot în Click, Kama Sutra direct, fără subtilităţi.
Numai fete? Unde sunt bărbaţii?
Cancan a mai spart o barieră, în 2010, în disperata luptă pentru vânzări. Există vreo limită? Nu. Orice regulă se poate călca în picioare. Tabloidul transferă pe prima pagină limbajul vulgar, din spatele blocului. O steluţă mirată rezolvă, după Cancan, problema obscenităţii titlului, care transcrie o declaraţie a sexy vedetei Bianca Drăguşanu.
În altă zi, tot pe prima pagină, Cancan îl punea pe Adrian Cristea (iubitul Biancăi). Gol. Complet. Redactorii au avut însă ceva reţineri. Au pus o ştampilă, nu foarte lizibilă, “Interzis Copiilor”. Dar au avut grijă ca partea interzisă să fie perfect vizibilă.
Cu Gândul la sex. Cu ziarul Gândul
E sexul un ingredient şi pentru ziarele quality? Ziarul Gândul îşi agaţă frecvent cititorii, de pe prima pagină, cu articole legate de sex. Una din trimiterile ziarului conţine, de multe, ori, cuvântul “sex” sau alte subiecte legate de sexualitate. De ce ţine Gândul la sex pe prima pagină?
Numai în ultima lună, paginademedia.ro a numărat şapte-opt numere ale ziarului care mizau pe Sex pe prima pagină: de la cum îşi îmbunătăţesc românii viaţa sexuală, până la neobişnuite alergii sexuale sau statistici legate de sex (nu orice fel de sex, unul special, scris cu roşu). Mai era şi ceva despre pornografie sau, mai soft, despre mărirea sânilor şi nuditate. (câteva exemple, în continuare)
EPILOG. Tabloidele, lăsate în urmă de un titlu din Adevărul
Tabloidele, cele mai creative în materie de titluri, au fost depăşite de un ziar de referinţă chiar pe “terenul” lor. Aveau toate “ingredientele”: petrecere Playboy la Snagov, Pamela Anderson la Bucureşti şi o grămadă de iepuraşi.
Puţină rimă, o poză mai mult decât sugestivă şi Adevărul a dat cel mai plastic titlu pe subiect. Iată-l:
Articolele de atunci:
DERAPAJ: Sex fără perdea cu Bianca şi Cancan. Pe prima pagină.
PAGINA DE RÂS: Ce au în comun Colgate, Blend-a-med şi sexul
Cancan a prins "bustul" poeziei. Antena 1 e zăpăcită de testiculenţe
Cu Gândul la sex. Cu ziarul Gândul
De unde sare iepurele: Cel mai bun titlu Playboy a venit de la… Adevărul
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii