INTERVIU. "Clienţii s-au retras, pur şi simplu. Dar, neoficial, din partea unora au fost şi reacţii de tipul "noi vă plătim şi voi scrieţi împotriva noastră?", spune Mihnea Vasiliu, directorul Ringier România. O declaraţie după ce clienţii pentru suplimente alimentare s-au retras masiv din Libertatea, ca efect al anchetei despre reclamele mincinoase din propriul ziar.
"Este o reacţie de anii 90, pe principiul nu scrii de bine, scot banii de publicitate. Este o reacţie care, într-un fel, ridică şi mai multe semne de întrebare legate de produsul tău", a declarat Mihnea Vasiliu, într-un interviu pentru Paginademedia.ro
Fortând un exemplu, eu nu cred că, dacă Business Insider scrie un articol despre problemele motoarelor Boeing, compania îşi va retrage reclama de pe Business Insider", a continuat el.
Ieri, Libertatea a publicat primul articol despre "reclamele mincinoase" la suplimente precum Oncovical (prezentat ca tratament pentru cancer), reclame şi din propriul ziar. Azi, ziarul mai avea doar două reclame la suplimente alimentare (faţă de peste cinci pagini acum o săptămână), după cum Paginademedia.ro a scris AICI.
De ce această reacţie?
Mihnea Vasiliu:
Sunt două variante, după părerea mea:
1. Vrei să te răzbuni pe un ziar care pune o problemă, cu argumente, jurnalistic. Şi vorbim aici nu de produse neaparat, ci de problemele de comunicare a acestor produse, de falsul din reclame.
2. Dacă tai publicitatea, asta poate însemna că produsul, nu numai comunicarea lui, are o problemă. Poate, în realitate, este în regulă, dar, renunţând la publicitate, se transmite şi acest mesaj.
De ce să nu mai comunici în Libertatea, dacă produsul tău nu are probleme si respecti legea?
Clienţii care s-au retras îşi făceau publicitate în Libertatea căutând un public care este încă acolo. Nu a plecat. Îl poţi convinge că ai tu dreptate, şi nu redacţia, dacă ai argumente.
"În locul lor, eu aş fi schimbat machetele publicitare şi aş fi încercat să conving că produsul meu este aşa cum spune reclama şi că nu are probleme", a punctat şeful Ringier.
Dar ei nu au răspuns nici la întrebările jurnaliştilor nostri decat in zeflemea. Adica reactiile au fost “ce, nu vă mai plac banii nostri?”, în loc de “staţi să vă demonstrăm că avem produse de calitate şi că nu încălcăm legea.”
Astfel de reclame există de ani de zile. De ce abia acum?
Mihnea Vasiliu:
"Pentru că este prima dată când o redacţie are curaj să scrie despre astfel de lucruri. Mai bine mai târziu, decât niciodată."
Interviul acordat Paginademedia.ro de Mihnea Vasiliu, integral:
Paginademedia.ro: De ce această reacţie?
Mihnea Vasiliu: Sunt două variante, după părerea mea:
1. Vrei să te răzbuni pe un ziar care pune o problemă, cu argumente, jurnalistic. Şi vorbim aici nu de produse neaparat, ci de problemele de comunicare a acestor produse, de falsul din reclame.
2. Dacă tai publicitatea, asta poate însemna că produsul, nu numai comunicarea lui, are o problemă. Poate, în realitate, este în regulă, dar, renunţând la publicitate, se transmite şi acest mesaj.
Exista oriunde in lume tratamente naturiste. Noi nu asta atacam, ci ridicam niste intrebari in legatura cu accentele inselatoare din reclame si in legatura cu respectarea legii in privinta publicitatii pentru medicamente.
De ce să nu mai comunici în Libertatea, dacă produsul tău nu are probleme si respecti legea?
Clienţii care s-au retras îşi făceau publicitate în Libertatea cautand un public care este încă acolo. Nu a plecat. Îl poţi convinge că ai tu dreptate, şi nu redacţia, dacă ai argumente.
Paginademedia.ro: Vă aşteptaţi la o astfel de reacţie?
Mihnea Vasiliu: Am ştiut că vom avea pierderi, dar nu am pus asta în faţa obligatiei noastre de a informa corect publicul.
Paginademedia.ro: Clienţii au spus ceva, apropo de motivul pentru care s-au retras?
Mihnea Vasiliu: Clienţii s-au retras, pur şi simplu. Dar, neoficial, din partea unora au fost şi reacţii de tipul "noi vă plătim şi voi scrieţi împotriva noastră?".
Le-am răspuns că nu ne plătiţi voi, ci cititorii. Voi reprezentaţi un client care doreşte să ajungă la un public cu un mesaj publicitar.
În locul lor, eu aş fi schimbat machetele publicitare şi aş fi încercat să conving că produsul meu este aşa cum spune reclama şi că nu are probleme.
Dar ei nu au răspuns nici la întrebările jurnaliştilor nostri decat in zeflemea. Adica reactiile au fost “ce, nu vă mai plac banii nostri?”, în loc de “staţi să vă demonstrăm că avem produse de calitate şi că nu încălcăm legea”
Poate - deşi nu este de înţeles nici asta - te aştepţi la o astfel de reactie de la clienţii care au făcut obiectul investigaţiei. Dar şi de la cei care nu au fost nominalizaţi în materialul jurnalistic?
Dacă ai un produs fără probleme, în care crezi, de ce ţi-e frică? Dacă ai o comunicare în regulă, de ce te temi si opresti publicitatea?
Paginademedia.ro: De ani de zile există astfel de reclame. Nu aţi sesizat până acum nimic în neregulă?
Mihnea Vasiliu: Redacţia a fost cea care a atras atenţia asupra problemelor, în investigaţia pe care au făcut-o jurnaliştii. Faptul că redacţia şi-a asumat acest lucru este demn de laudă.
Paginademedia.ro: Nu există un cod legat de publicitate, în Ringier? Până acum cum a funcţionat?
Mihnea Vasiliu: Există un cod, sigur, există reguli legate de publicitate - să nu fie xenofobă, rasistă, instigatoare, dar nu este nimic legat de suplimentele alimentare.
Departamentul comercial nu are în fişa postului să verifice dacă o reclamă la suplimente alimentare este înşelătoare sau nu.
De ce acum? Pentru că este prima dată când o redacţie are curaj să scrie despre astfel de lucruri.
Mai bine mai târziu, decât niciodată.
EFECTE. Clienţii cu machete pentru suplimente s-au retras din Libertatea, la doar o zi după ancheta "reclamelor mincinoase"
Citeşte şi: Libertatea, anchetă despre reclamele mincinoase la medicamente din propriul ziar
Citeşte şi: Ziarele Libertatea şi Click, pline de reclame cu "leacuri" comandate prin telefon şi online
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii