EXCLUSIV PAGINADEMEDIA. După această campanie electorală, posturile de ştiri pot cânta în cor: mulţumim din inimă partidelor!
Asta pentru că perioada campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare a fost o adevărată gură de oxigen pentru posturile de ştiri. Fiecare a încasat, potrivit estimărilor Paginademedia.ro, o sumă consistentă: de la jumătate de milion de euro în sus!
Cel mai mult a cheltuit PSD. Cel mai puţin, de fapt mult, mult mai puţin, Alianţa USR PLUS 2020 (cifre de 15 ori mai mici decât Partidul Social Democrat).
Cât a cheltuit fiecare partid pe posturile TV? Ce partid a difuzat cele mai multe spoturi electorale? Ce post TV a încasat cel mai mult?
Paginademedia.ro vă prezintă o estimare a sumelor cheltuite de partide pe posturile TV. O estimare făcută pe baza monitorizărilor numărului de spoturi din campanie, pe baza numărului de prezenţe ale partidelor politice şi a tarifelor publice declarate de posturile TV la CNA.
Monitorizări, calcule, ajustări şi multe discuţii cu profesionişti din industria media şi a publicităţii, dar şi cu oameni apropiaţi campaniilor electorale au avut ca rezultat estimările Paginademedia de mai jos.
Înainte de analiza detaliată, câteva precizări:
Şase posturi TV au avut reclame electorale, emisiuni dedicate contracost şi mitinguri transmise în direct, plătite de partide: B1 TV, Realitatea TV, Antena 3, România TV, Digi 24 şi Naţional TV.
Estimările Paginademedia.ro au două capitole: spoturile electorale (cu preţuri pe spot) şi emisiunile de promovare electorală (cu tarife diferite, pe minute, pentru mitingurile date în direct sau pentru prezenţele candidaţilor în emisiunile dedicate).
Tarifele pe spot sau pe minutul de prezenţă au fost fixe şi au fost declarate de posturile TV la CNA înaintea campaniilor electorale (au variat de la 500 de euro pe spot, în cazul Realitatea TV, la 2.000-3.000 de euro pe minut, în cazurile Antena 3 şi România TV şi chiar la 7.500 de euro pentru 10 minute la Digi 24).
Şi acum, concluziile:
1. PSD, campionul cheltuielilor. USR - Plus 2020, Alianţa "invizibilă"
- PSD (cu un scor de 22,5% în alegeri) şi PNL (27%) au cheltuit cel mai mult pe posturile TV. Aproape două milioane de euro a cheltuit PSD în campanie, potrivit calculelor Paginademedia.ro.
- PNL a plătit în jur de 1,1 milioane de euro.
- Cel mai puţin a cheltuit pe TV Alianţa USR Plus 2020 (22,3% la alegeri): în jur de 130.000 de euro, de peste 15 ori mai puţin decât PSD. Candidaţii USR Plus au avut undeva la 30 de spoturi difuzate (aproape toate pe Realitatea TV), faţă de aproape 750 de reclame date de PSD pe televiziune.
De notat promovarea partidului Pro România. Formaţiunea lui Victor Ponta a avut un mediaplan asemănător campaniilor comerciale: au luat, în fiecare calup electoral, primul şi ultimul spot din grupaj (aşa-numitul principiu de programare top&tail).
Cum au împărţit partidele banii către televiziuni?
PSD. Partidul Social Democrat a cheltuit pe toate posturile din campanie.
Cea mai mare parte a banilor PSD s-a dus la Antena 3 (peste jumătate de milion de euro) şi la România TV (peste 700.000 de euro). Către B1 TV s-au dus 220.000 de euro, iar la Digi 24, aproape 200.000. Realitatea TV a primit publicitate electorală de aproape 140.000 de euro.
Naţional TV a "ciupit" din "tortul" PSD o felie de 82.000 de euro.
PNL. Partidul Naţional Liberal a "dirijat" bani către aproape toate posturile. Doar la Antena 3 nu a avut deloc publicitate electorală. A avut, în schimb, pe România TV (spre 600.000 de euro), dar şi la B1 TV (220.000), Digi 24 (200.000), Realitatea TV şi Naţional TV.
ALDE. Formaţiunea lui Călin Popescu Tăriceanu a fost ceva mai selectivă: a ocolit Realitatea TV, B1 TV şi Naţional TV. A alocat mai mult pe România TV (140.000 de euro) şi ceva mai puţin pe Antena 3 (în jur de 50.000) şi Digi 24 (40.000)
PMP. Mişcarea Populară a lui Traian Băsescu a direcţionat cei mai mulţi bani către România TV (aproape 180.000). În jur de 70.000 de euro s-au dus la B1 TV şi la Realitatea, în timp ce Digi 24 a făcut publicitate electorală pentru PMP de 40.000 de euro. Nimic la Antena 3 şi la Naţional TV
Pro România. Formaţiunea lui Victor Ponta a investit în publicitate electorală pe toate posturile din campanie. Cel mai mult la România TV (peste 250.000 de euro) şi la Realitatea TV.
Alianţa 2020 USR Plus. USR Plus a fost "Alianţa invizibilă". Tot bugetul lor de pe TV a fost de 130.000 de euro, de peste 15 ori mai puţin decât a cheltuit PSD. Aproape toată expunerea USR Plus a fost pe Realitatea TV şi pe Digi 24. Au mai avut vreo patru spoturi răzleţe - doar cu Clotilde Armand, pe B1 şi la Digi 24.
Cât au încasat în total televiziunile?
Tragem line pe staţii TV şi facem totalul. Estimările Paginademedia.ro:
România TV a încasat cel mai mult. Suma estimată de Paginademedia.ro se duce spre două milioane de euro. Plusul mare faţă de Antena 3 vine de la bugetele PNL şi PMP (Antena 3 nu a avut deloc de la aceste partide), dar şi de la ALDE şi PSD (cu sume mai mari decât cele date la postul Intact)
Antena 3 a avut publicitate electorală doar pentru două partide: PSD şi Pro România lui Victor Ponta. Total: 710.000 de euro
B1 TV a totalizat, din estimările Paginademedia.ro, 620.000 de euro.
Realitatea TV a avut cele mai mici tarife, cel putin la spoturi (500 de euro în Prime-Time, faţă de 2.000 de euro la Antena 3, de exemplu). A nunărat însă multe difuzări, aşa că a totalizat, din estimările Paginademedia.ro, 580.000 de euro.
Digi 24 a fost aproape de Realitatea TV. În jur de 630.000 de euro, din care aproape 400.000 de euro au venit, în md egal, de la PSD şi PNL.
Naţional TV a fost departe de staţiile de ştiri. A fost însă singurul canal generalist care a "gustat" din campania electorală (şi Prima TV se înscrisese în campanie, dar nu a avut spoturi): aproape 140.000 de euro a fost "felia" Naţional TV.
Vezi cât a costat publicitatea electorală la fiecare post TV, aici.
Încasările TOTALE ale posturilor TV din campania electorală (estimări Paginademedia.ro)*
Estimare Paginademedia.ro | Total | PSD | PNL | ALDE | PMP | Pro Romania | USR Plus |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Romania TV | 1.891.600 | 713.400 | 591.800 | 142.000 | 178.400 | 266.000 | 0 |
Antena 3 | 713.000 | 553.000 | 0 | 53.400 | 0 | 106.600 | 0 |
B1TV | 620.500 | 226.000 | 221.500 | 0 | 70.000 | 100.000 | 3.000 |
Realitatea TV | 584.800 | 138.300 | 111.800 | 0 | 66.000 | 196.700 | 72.000 |
Digi 24 | 627.000 | 194.000 | 198.200 | 44.400 | 43.200 | 91.200 | 56.000 |
National TV | 137.500 | 82.500 | 43.000 | 0 | 0 | 12.000 | 0 |
Total (Calcul Paginademedia.ro) | 4.524.400 | 1.907.200 | 1.166.300 | 239.800 | 357.600 | 833.000 | 131.000 |
*include spoturile electorale, mitingurile live şi prezenţele în studio ale candidaţilor
Estimările de mai sus reprezintă totalul încasărilor. Bani care au venit din două zone de expunere:
1. Spoturile electorale (mai fidel de calculat, tarifele au fost fixe)
2. Mitingurile difuzate în direct şi prezenţa candidaţilor în emisiunile de promovare electorală (o zonă cu mai multe variabile).
Le vom lua pe rând:
2. Banii din spoturile electorale. România TV şi Digi au fost "campionii"
În campaniile electorale, partidele au difuzat, în total, 1500 de spoturi (jumătate au fost ale PSD). Parte au fost difuzate seara, în Prime-Time, parte în timpul zilei. Aşa au fost calculate şi tarifele.
Paginademedia.ro a estimat încasările posturilor TV din spoturile electorale pe baza acestor tarife.
România TV a încasat cel mai mult din spoturi electorale: în jur de 440.000 de euro.
Digi 24 a fost aproape: 400.000 de euro, din estimările Paginademedia.ro. 300.000 de euro s-au dus la B1 TV şi 240.000 la Antena 3 (post care a câştigat mai bine din mitinguri şi prezenţe în studio, unde preţul era considerabil: 3.000 de euro minutul).
Încasările posturilor TV din spoturile electorale (estimări Paginademedia.ro):
Estimare Paginademedia.ro | Total | PSD | PNL | ALDE | PMP | Pro Romania | USR Plus |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Romania TV | 436.600 | 203.400 | 66.800 | 12.000 | 108.400 | 46.000 | 0 |
Digi 24 | 400.000 | 169.000 | 82.200 | 32.400 | 43.200 | 67.200 | 6.000 |
B1TV | 306.000 | 126.000 | 86.500 | 0 | 30.000 | 60.500 | 3.000 |
Antena 3 | 243.000 | 153.000 | 0 | 53.400 | 0 | 36.600 | 0 |
Realitatea TV | 174.800 | 78.300 | 21.800 | 0 | 16.000 | 46.700 | 12.000 |
National TV | 113.500 | 74.500 | 27.000 | 0 | 0 | 12.000 | 0 |
Total (estimari Paginademedia.ro) | 804.200 | 284.300 | 97.800 | 197.600 | 269.000 | 21.000 |
Câte spoturi a dat fiecare partid?
Jumătate din spoturile electorale au fost ale PSD, urmat de PNL şi Pro România (în jur de 270 de spoturi fiecare). Partidul lui Victor Ponta a luat "tactic" spoturile: primul şi ultimul din fiecare calup, o tehnică de publicitate comercială.
Alianţa USR Plus a avut puţine spoturi (30, din care 26 pe Realitatea TV). Suma cheltuită: în jur de 20.000 de euro, mult sub cele 1,7 milioane ale PSD.
Mulţi bani au venit de la mitingurile transmise în direct, dar şi de la prezenţele în studio. Vedem în continuare cum.
Numărul de spoturi electorale dat de posturile TV:
Post | Nr. Spoturi | PSD | PNL | ALDE | PMP | Pro Romania | Alianta 2020 USR Plus |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Realitatea TV | 382 | 161 | 48 | 0 | 40 | 109 | 24 |
Digi 24 | 303 | 130 | 61 | 24 | 32 | 52 | 4 |
B1TV | 237 | 103 | 64 | 0 | 20 | 45 | 2 |
National TV | 227 | 149 | 54 | 0 | 0 | 24 | 0 |
Romania TV | 224 | 106 | 34 | 6 | 55 | 23 | 0 |
Antena 3 | 128 | 82 | . | 27 | 0 | 19 | 0 |
TOTAL | 1501 | 731 | 261 | 57 | 147 | 272 | 30 |
3. Banii din mitingurile în direct şi prezenţele în studio
La ora mitingurilor electorale, toate posturile de ştiri transmiteau, la unison, acelaşi semnal. Tarifele: mult mai mari decât un preţ pe spot. Încasările: pe măsură.
Şi pentru prezenţa în emisiunile electorale, partidele au fost nevoiete să plătească bine. La România TV, Antena 3 şi Realitatea TV, se ajungea, în Prime-Time, la 3.000 de euro minutul. Digi 24 a dat recordul de tarif: 7.500 de euro pe minut.
A fost un capitol mai dificil de estimat, dat fiind numărul de transmisiuni (de durate diferite), dar şi prezenţele candidaţilor (mulţi şi de durate diferite).
Estimările Paginademedia.ro:
România TV a avut "la greu" emisiuni de dezbatere electorale. Atât de multe, încât iniţial părea o greşeală de monitorizare. Nu era! Un milion de euro a luat România TV (aproape în mod egal) din mitingurile PSD şi PNL şi din prezenţa acestor candidaţi pe post. În afară de USR Plus, toate celelalte partide au avut emisiuni electorale şi mitinguri (inclusiv fostul preşedinte Traian Băsescu). Total la acest capitol: aproape 1,5 milioane de euro!
Antena 3 a scos mai mult din mitinguri şi emisiuni electorale decât din spoturi: 470.000 de euro, doar de la două partide - PSD şi Pro România. Altele nu a avut.
Realitatea TV a avut politicieni şi mitinguri de la toate partidele şi a "contabilizat" 435.000 de euro din mitinguri live şi emisiuni electorale. De notat o sumă mai mare de la PNL (partid care l-a avut candidat cap de listă pe fostul realizator Rareş Bogdan), decât de la PSD.
Digi 24 a avut aici o situaţie interesantă. Dacă PSD a avut multe spoturi electorale, la capitolul mitinguri live şi emisiuni electorale a cheltuit mai puţin la Digi 24: doar 25.000 de euro. Aproape 120.000 au venit de la PNL. Oricum, în general, Digi 24 a avut o pondere mult mai mică a emisiunilor electorale, comparativ cu celelalte staţii. Total pe această zonă: 227.000 de euro.
B1 TV a totalizat 375.000 de euro din mitinguri şi emisiuni electorale (ceva mai mult decât a strâns din spoturi).
Încasările posturilor TV din mitinguri live şi emisiuni electorale cu prezenţă în studio (estimări Paginademedia.ro):
Estimare Paginademedia.ro | Total | PSD | PNL | USR Plus | ALDE | PMP | Pro Romania |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Romania TV | 1.455.000 | 510.000 | 525.000 | 0 | 130.000 | 70.000 | 220.000 |
Antena 3 | 470.000 | 400.000 | 0 | 0 | 0 | 70.000 | |
Realitatea TV | 435.000 | 60.000 | 90.000 | 60.000 | 25.000 | 50.000 | 150.000 |
B1 TV | 375.000 | 100.000 | 135.000 | 0 | 40.000 | 100.000 | |
Digi 24 | 227.000 | 25.000 | 116.000 | 50.000 | 12.000 | 0 | 24.000 |
National TV | 24.000 | 8.000 | 16.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Total (Estimare Paginademedia.ro) | 1.103.000 | 882.000 | 110.000 | 167.000 | 160.000 | 564.000 |
Fără niciun spaţiu între litere și cifre.
Scriu asta că m-am cam plictisit de câte ori aţi scris eronat.