Schimbări în legislaţia audiovizuală. Pariuri sportive şi în timpul zilei pe TV? Da, dar în anumite condiţii. Circ din înmormântări! Pas! Câteva schimbări importante în legislaţia audiovizuală.
În ce context vin schimbările?
Până acum, reclamele pentru pariuri sportive erau difuzate numai după ora 23.00. Pariurile sportive au devenit clienţi importanţi de publicitate începând de la Campionatul European din 2016, difuzat de Pro TV. Între timp, firmele de pariuri au ajuns şi sponsori ai Ligii I (Betano, două sezoane şi, de la anul Casa pariurilor).
În ceea ce priveşte înmormântările, astfel de evenimente au fost, de-a lungul timpului, surse de "spectacol" pentru posturile de ştiri, dar şi prilejuri de derapaje de la normele audiovizuale şi de bun simţ.
Când vor intra în vigoare şi ce altceva se mai schimbă la CNA, în continuare:
Consiliul Naţional al Audiovizualui a votat recent o serie de modificări ce vizează Codul de Reglementare în Audiovizual, modificări care au fost publicate şi în Monitorul Oficial. Vor intra în vigoare pe 27 iulie.
Pe scurt despre principalele modificări din legislaţia audiovizuală:
- Una dintre cele mai importante modificări vizează publicitatea la pariuri sportive. Dacă până acum reclamele pentru astfel de pariuri aveau voie doar după 23.00, adică în afara orelor accesibile minorilor, acum CNA face o excepţie. Televiziunile pot difuza spoturi la pariuri şi ziua, dar numai în timpul transmisiunilor sportive în direct. În rest, reclamele la Jocuri de noroc (cele de poker, de exemplu) au interzis în timpul zilei, acestea trebuind să se supună legislaţiei privind protecţia minorilor, adică să fie difuzate după ora 23.00.
- O altă modificare vizează interdiciţia de a difuza imagini de la înmormântări, „cu excepţia ştirilor şi/sau reportajelor din programele informative, emisiunilor sau filmelor documentare. Excepţie fac funeraliile de stat”, menţionează articolul nou-introdus.
- Un alt articol îi vizează modul în care televiziunile dezbat chestiunile privind sănătatea. Astfel, potrivit noului articol, „relatările sub orice formă despre ameliorarea şi/sau vindecarea bolilor, indiferent de metodele folosite, nu se pot face decât prin prezentarea opiniei unui medic specialist cu privire la diagnosticele medicale, iniţial şi final”
- Codul audiovizual conţine acumşi un articol privind cultele religioase. „(2) Se admite doar promovarea religioasă a cultelor religioase recunoscute de stat.”, spune articolul nou-intordus.
ART. 41
(1) Furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot difuza:
a) imagini ale persoanei aflate în situaţia de victimă, fără acordul acesteia;
b) imagini ale persoanei fără discernământ sau decedate, fără acordul familiei;
c) imagini care exploatează sau scot în evidenţă traumele ori traumatismele unei persoane. Fac excepţie cazurile umanitare, pentru difuzarea cărora este
necesar acordul persoanei în cauză sau al familiei.
d) imagini de la înmormântări, cu excepţia ştirilor şi/sau reportajelor din programele informative, emisiunilor sau filmelor documentare. Excepţie fac funeraliile de stat.”
Art. 46 - (1) Difuzarea informaţiilor şi/sau imaginilor persoanelor aflate sub tratament în unităţile de asistenţă medicală, precum şi a datelor cu caracter personal privind starea de sănătate este permisă numai cu acordul persoanei sau, în cazul în care persoana este fără discernământ ori decedată, cu acordul familiei sau al aparţinătorilor.
(2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a respecta demnitatea şi anonimatul persoanelor cu tulburări psihice.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2) situaţii de interes public justificat.
Art. 46 1*) - Relatările sub orice formă despre ameliorarea şi/sau vindecarea bolilor, indiferent de metodele folosite, nu se pot face decât prin prezentarea opiniei unui medic specialist cu privire la diagnosticele medicale, iniţial şi final
Art. 70 - (1) În cadrul programelor de ştiri şi dezbateri care abordează probleme de interes public privind minorităţile etnice, religioase sau sexuale se va prezenta şi un punct de vedere al acestora.
(2) Se admite doar promovarea religioasă a cultelor religioase recunoscute de stat.
Art 89.
(3) Cu excepţia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate şi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri, se supun condiţiilor de protecţie a minorilor prevăzute în cap. II „Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor” din titlul II „Protecţia minorilor”.
Deciziile Consiliul Naţional al Audiovizualului se bazează pe Legea Audiovizualului şi pe Codul de Reglementare în Audiovizual, care este legislaţia secundară. În cazul Legii Audiovizualului, doar Parlamentul poate veni cu propuneri de modificare. CNA poate face modificări doar în cazul Codului Audiovizual.
Noile propuneri de modificare au fost puse în dezbatere încă din septembrie anul trecut, însă abia recent forul a reuşit să încheie discuţiile. Noile modificări, care sunt publicate şi pe site-ul CNA, vor intra în vigoare din 27 iulie.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Trimite un comentariu