LA LIMITA ETICII. Presa a făcut publicitate pe Facebook pentru ştiri despre Partidul Naţional Liberal. Este vorba despre G4Media.ro, agenţia de ştiri News.ro şi săptămânalul Newsweek, care au plătit bani din propriul buzunar pentru a promova, pe Facebook, ştiri despre PNL, arată o monitorizare PressOne.
Publicul nu a fost informat că postările sponsorizate erau parte a unei campanii.
Cele trei publicaţii au cheltuit, cumulat, peste 5.000 de euro (25.000 de lei) pentru a creşte vizibilitatea conţinutului editorial despre PNL, prin postări sponsorizate pe Facebook.
În toate cele trei cazuri, ştirle erau rezultate din conferinţe de presă, preluări din presa internaţională sau declaraţii publice, nu despre exclusivităţi sau materiale de autor, notează articolul semnat de Codruţa Simina.
„Prin publicitatea făcută pe propriile conturi de Facebook, cele trei publicaţii au amplificat artificial vizibilitatea respectivelor ştiri. Niciuna din postările sponsorizate nu a fost marcată drept conţinut politic”, arată sursa citată.
Ce materiale „au scos în faţă” cele trei site-uri: Ştiri despre PNL, cu declaraţii de la Iohannis sau Orban
G4Media a sposorizat pe Facebook articole care fac referire la declaraţii alea preşedintelui Klaus Iohannis sau Ludovic Orban.
„A fost vorba de un contract cu PNL, pe care noi l-am întrerupt după câteva zile, pentru că ne-am dat seama că nu era bine, noi nu câştigam aproape nimic, era vorba de o sumă derizorie şi crea o mare confuzie în rândul publicului.
Pentru că nu era foarte clar cine sponsorizează aceste materiale”, a declarat Dan Tăpălagă pentru PressOne.
Newsweek a sponsorizat peste 20 de texte cu ştiri rezultate din declaraţiile lui Ludovic Orban şi ale unor membrii nominalizaţi în guvernul PNL.
„Avem un contract semnat cu PNL pe perioada campaniei electorale, şi el presupune să sponsorizăm anumite materiale despre ei. Nu ne-am gândit să le marcăm drept publicitate pentru că ele sunt ştiri de interes pe care noi le-am fi dat oricum, sunt reale şi scrise după toate normele jurnalistice”, a declarat Răzvan Chiruţă (redactor şef) pentru PressOne.
News.ro a plătit aproximativ 3.500 de euro pentru a face conţinutul referitor la PNL cât mai vizibil de pe propria pagină de Facebook.
Un material sposorizat prin Facebook înseamnă creşterea audienţei unei postări, pe bani. Facebook trimite anunţul respectiv către utilizatori, indiferent dacă au apreciat pagina publicaţiei respective sau nu.
Comentarii
Atata timp cat tu sponsorizezi postari despre un anumit partid politic inseamna ca esti vandut si nu mai poate exista sub nici o forma prezumtia ca esti impartial.
Cititorul de rand, ba chiar ala care te sponsorizeaza prin donatii, cum este cazul unuia din site-urile mentionate, este asadar batjocorit.
Colac peste pupaza, anchetele astea scot la iveala ipocrizia unora care declara ca au ca obiectiv: Apararea si consolidarea unei prese independente, libere si care respecta standardele profesionale. Dar pe langa postari sponsorizate pe Facebook au si bannere publicitare pentru acelasi partid.
Atata timp cat te vinzi ca sa sprijini un partid, indiferent de suma, ar trebui sa nu vinzi gogosi cititorilor tai.