Coronavirusul, presa şi audienţa. "Coronavirusul a declanşat o panică pe care autorităţile vor să o descurajeze", spunea azi o prezentatoare de pe un post de ştiri. "De câteva zile, panica se răspândeşte în România", spunea alt jurnalist. Staţia chiar nu contează, pentru că vorbim, mai jos, de mai multe cazuri.
Întrebarea care se pune este cum se întreţine această panică în rândul populaţiei? Are şi presa un rol aici? Au fost televiziunile sau publicaţiile online responsabile în acest caz? Au avut grijă să prezinte informaţiile minimizând eventualele efecte la nivelul publicului?
Paginademedia.ro a cules câteva exemple din ultimele zile, de pe posturile de televiziune, dar şi din online.
Sunt multe exemple în care veţi găsi răspunsurile la întrebările de mai sus. Cât de responsabile au fost - în aceste exemple - de întreţinerea unei panici colective, trageţi voi concluzia.
Am văzut titluri de click bait prin "adaptarea contextului" (ŞtirilePro TV: "Epidemia a făcut o victimă la Cluj" - evident, nu epidemia de coronavirus), dar şi "forţări" prin omisiune ("Ministrul Sănătăţii infectat cu coronavirus" - Sport.ro, evident, nu ministrul de la noi).
Am văzut repetarea unor sintagme precum "virusul ucigaş" (pe Pro TV şi pe Antena 1, chiar în această dimineaţă), dar şi prezentarea ca breaking news a fiecărei suspiciuni, înainte de un rezultat clar (Digi 24, Realitatea TV, România TV).
Am văzut traseul "italianului cu coronavirus" şi goana televiziunii după familia italianului (Antena 3).
Am văzut imagini cu oficiali în studio, care, într-adevăr, încercau să liniştească publicul, însă contextul general, burtierele şi tonul unor moderatori.
Într-o Galerie Foto, vedeţi mai multe exemple (unele "culese" cu ajutorul cititorilor Paginademedia.ro).
Aveţi sintetizate mai jos câteva din metodele care numai potolirea panicii nu au ca efect:
- Alertă, panică, frică, apocalipsă şi multe alte cuvinte reluate şi repetate
- Sintagme de impact: "virus ucigaş" a fost auzit, de exemplu, şi pe Pro TV, dar şi pe Antena 1
- Generice "de subiect" dramatizate, cu muzică "de efect", cu imagini cu ambulanţe şi medici
- Titluri de clikbait, pentru trafic (Epidemia a făcut o victimă la Cluj)
- Jurnalişti care prezintă purtând măştile de protecţie
- Reluarea în buclă a unor imagini şi ştiri (magazinele cu rafturi goale)
- Prezentarea infromaţiilor pe un ton grav şi foarte grav ("Două din cele trei condiţii de pandemie sunt împlinite", a tunat Mihai Gâdea, întrebănd "Colcăie sau nu coronavirusul prin Bucureşti")
- Fiecare suspiciune de caz de coronavirus este tratată în regim de Breaking News, înaintea unui verdict, a unui răspuns concret (ştirea cu "bărbatul ridicat din mall", de exemplu). Raed Arafat a făcut apel chiar azi către jurnalişti să fie responsabili când dau astfel de cazuri, prezentate, până acum "foarte agresiv".
Comentarii