Cum s-a văzut media şi digitalul în 2019? Cum va fi în 2020? A noua ediţie a raportului Digital Media Recap, realizat de bloggerul Alex Ciucă - Hoinaru, împreună cu agenţia Golin, este online (poate fi descărcat aici).
Raportul găzduieşte o trecere în revistă a celor mai importante momente din media, tradiţională & digitală, dar şi din zona de tech, şi o analiză a trendurilor din digital, alături de recomandări pentru 2020.
Irina Roncea, Managing Director Golin:
„Am pus Digital Recap 2020 sub semnul conţinutului relevant, al „earned-first creative ideas” şi al căutării unui social purpose care să aducă brandurile şi companiile mai aproape de Millennials şi Generaţia Z. Ideea de responsabilitate socială a evoluat, iar odată cu aceasta şi nevoia de a traduce această filosofie de business în comunicarea online şi dialogul cu stakeholderii prin intermediul reţelelor sociale. Dacă anul trecut deschideam discuţia despre podcasturi în Digital Recap, anul acesta continuăm subiectul şi urmărim dezvoltarea conţinutului audio în .ro.
Nu în ultimul rând, ne uităm spre tehnologie şi viitor şi dezbatem modul în care ne schimbă inteligenţa artificială viaţa la birou şi ce impact are în comunicarea brandurilor. Am urmărit să răspundem acestor întrebări cu insighturi relevante, iar dacă am reuşit să ridicăm şi alte întrebări, înseamnă că Digital Recap 2020 şi-a atins obiectivul.”
Digital Recap include articole semnate de Alex Ciucă (Hoinaru.ro) – „Key topics in 2019” şi „E anul podcasturilor în România”, Roxana Ionescu (Digital Director, Golin) – „Magia e doar tehnologie de care nu am aflat încă”, Oana Pohrib (Senior Digital Manager, Golin) – „Corporate responsibility, o nouă definiţie” şi Bogdan Zaharia (Digital Associate, Golin) – „Content in the 20`s – sau cum devine conţinutul scurt şi personal”.
Trenduri în digital:
- Un trend identificat de Golin în ediţia trecută Digital Recap, şi anume podcasturile, a luat amploare pe piaţa din România. Numărul podcasturilor româneşti s-a triplat de la acel moment, ajungând de la aproximativ 50 la cel puţin 150 în numai un an.
- Un alt trend dezbătut de larg în raportul din acest an este impactul A.I. (inteligenţei artificiale) asupra brandurilor. Inteligenţa artificială a devenit parte integrată dintr-o multitudine de produse şi servicii pe care le comunicăm. Astfel că recruiterii caută din ce în ce mai mult profesionişti cu know-how de IT&C, chiar şi pentru redactarea de texte, iar în următorii ani înţelegerea inteligenţei artificiale va deveni o normă care va modela viitorii profesionişti din domeniul comunicării.
- Totodată, în 2020 putem vorbi despre migrarea influencerilor virtuali în zona mainstream. Studiile arată că 55% dintre utilizatorii care urmăresc influenceri virtuali iau o decizie de cumpărare influenţată de aceştia.
- Ediţia din acest an atinge şi subiectul conţinutului online, care devine mai scurt şi personal de la an la an. Video content-ul devine o modalitate din ce în ce mai accesată de companii şi se investeşte din ce în ce mai mult în dezvoltarea unor formate din ce în ce mai atrăgătoare pentru consumatori, mai ales că majoritatea vizionează exclusiv de pe mobil. Popularitatea conţinutului video scurt va continua să crească şi, cel puţin în 2020, TikTok şi Instagram vor rămâne principalele canale pentru acest tip de content.
Prezentăm în continuare câteva dintre cele mai importante evenimente media ale anului care au trecut din Digital Recap (raportul integral poate fi găsit AICI)
Ianuarie:
- Google primeşte o amendă de 50 de milioane de euro în Franţa pentru nerespectarea GDPR. O amendă record în Europa, genul de amendă pentru care a fost introdusă legislaţia GDPR.
- Kanal D iese din lista must-carry, urmând celelalte televiziuni importante din România.
- treizecizero.ro lansează o zonă premium de content disponibilă începând cu 140 de lei pe an.
Februarie:
- Mai multe companii, printre care Nestlé, Purina, Disney şi McDonald’s îşi retrag reclamele de pe Youtube, în urma unui scandal legat de clipuri cu minori.
- Digi 24 închide staţiile locale şi întrerupe colaborarea cu mai mulţi jurnalişti şi realizatori de emisiuni.
- PRO TV anunţă că negocierile cu Telekom au intrat în impas şi că e posibil ca posturile grupului să nu se mai vadă pentru abonaţii operatorului telecom. Până la urmă posturile din grupul PRO au rămas pe Telekom, fără niciun alt cost suplimentar pentru abonaţi.
- TikTok primeşte o amendă de 5,7 milioane de dolari pentru că nu respecta intimitatea copiilor sub 13 ani.
Martie:
- UE votează legea copyrightului cunoscută ca “Articolul 13”, un demers legislativ controversat.
- Facebook anunţă că a şters o serie de pagini şi conturi ce acţionau ca un aparat de propagandă al PSD.
- Costi Mocanu pleacă din conducerea PRO TV.
Aprilie:
- Julian Assagne, fondatorul Wikileaks, este arestat la Londra, după 7 ani de exil în sediul ambasadei Ecuadorului în Marea Britanie.
- Festivalul iCEEfest se rebranduieşte în Upgrade 100 şi ţinteşte piaţa internaţională.
- Staţiile locale Antena 1 devin televiziuni regionale Antena 3.
- Adrian Sârbu devine acţionar al Smart FM.
Mai:
- Huawei este suspendat de Google de la orice update-uri ale platformei Android.
- Youtube Music şi Youtube Premium s-au lansat în România
- Mihnea Măruţă pleacă de la PressOne.
- Prima TV este scoasă la vânzare de PwC.
Iunie:
- Mai mulţi vloggeri români promovează STB printr-o campanie nemarcată.
- Se lansează TIFF Unlimited o platformă de streaming video a festivalului TIFF
Iulie:
- Facebook primeşte amendă de 5 miliarde de dolari de la autorităţile americane pentru scandalul Cambridge Analytica.
- Justiţia americană stabileşte că Donald Trump nu are voie să-şi blocheze criticii pe Twitter.
- # AT&T anunţă că va lansa un nou serviciu de streaming numit HBO Max în 2020.
August:
- Disney pregăteşte un pachet cu Disney+, Hulu şi ESPN+ pentru doar 13 dolari pe lună.
- Apar primele amenzi pentru GDPR în România. Pe tot parcursul anului s-au dat câteva zeci de amenzi, cu sume cuprinse între 500 şi 130.000 de euro.
Septembrie:
- Facebook lansează funcţia de Dating, momentan doar în SUA.
- Youtube şterge 30.000 de videouri cu hatespeech.
Octombrie:
- CME, compania ce deţine PRO TV are un nou proprietar: un grup de investiţii controlat de cel mai bogat om din Cehia.
- Twitter şi TikTok anunţă că nu vor mai permite publicitate politică.
- Realitatea TV se închide, dar transmisia e mutată pe Realitatea Plus.
- Adrian Sârbu vinde Gândul, ApropoTV, Go4IT şi alte mărci către Radu Budeanu (fondatorul Cancan.ro).
- Discovery colaborează cu Amazon pentru dezvoltarea unui serviciu de streaming pentru pasionaţii de cooking.
Noiembrie:
- Disney lansează oficial platforma de streaming Disney+. În primă fază, doar în SUA şi Canada.
- Se închide revista Marie Claire
Decembrie:
- ThinkDigital lansează prima reţea de publicitate din România dedicată podcasturilor.
- Evenimentul Zilei iese pentru ultima oară în print.
- Influencerii nu vor mai avea voie să promoveze ţigări şi arme pe Facebook şi Instagram
- Se închide varianta print a revistei Femeia, un titlu care a apărut constant în ultimii 150 de ani.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Trimite un comentariu