Apel al agenţiilor de publictate către clienţi: „Plătiţi la timp. Nu e inteligent să amânaţi plata, e iresponsabil”.
Gestul vine în contextul pandemiei de coronavirus care este folosită, spun agenţiile, de multe companii pentru „a întârzia să plătească agenţiile”.
„Auzim de la membrii noştri din întreaga lume că multe dintre companiile social responsabile folosesc criza pentru a întârzia să plătească agenţiile. Plata întârziată ajunge sa fie practicata chiar si de companiile fara probleme de numerar, doar pentru a-şi îmbunătăţi, fals, raportarile de lichiditate”, susţin reprezentanţii agenţiilor, într-un comunicat de presă remis de Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România
Semnalul de alarmă este tras, de altfel, la nivel global. Apelul vine din partea Asociaţiilor de Agenţii de Publicitate din întreaga lume, inclusiv din România, care avertizează asupra pericolului pe care-l presupune plata întârziată.
De asemenea, agenţiile cer clienţilor să discute si să gasească un acord comun privind condiţiile şi termenele de plată.
Care ar fi pericolele? Răspunsul este dat în acelaşi document amintit mai sus:
„Agenţiile sunt „de facto” solicitate să acţioneze ca niste bănci chiar si pentru clienţii mai mari. Aceste companii solicita agenţiilor sa accepte termene de plată mai lungi sau condiţionează condiţiile contractuale de plată.
Acest fapt produce consecinţele nedorite in randul agenţiillor care, la rândul lor, luptă pentru a face faţă salariilor, (care reprezinta deseori chiar si 75% din totalul costurilor).
Apoi trebuie să întârzie să plătească freelancerii şi furnizorii (care au fost angajaţi să lucreze direct pentru aceşti clienţi). Aceştia din urma fiind adesea artişti, fotografi, ilustratori”, punctează aceeaşi sursă.
Bob Liodice, CEO - Asociaţia Naţională a Advertiserilor, citat de Campaign, despre termenele mai lungi de plată:
„Voi fi foarte directă: cred că există situaţii total nedrepte şi care depasesc limitele, iar eu nu susţin practica prelungirii termenelor de plata. Există unele situaţii total incorecte şi acestea trebuie discutate între clienţi şi agenţii pentru o relatie rezonabila şisustenabila pe termen lung", spune Liodice.
Organizaţii din toată lumea susţin demersul (mai nou, organizaţiile agenţiilor din toată lumea s-au reunit sub umbrela conceptului VoxxComm)
- Alianza por Valor Estratégico de las Marcas (AVE) - Mexic
- Asociaţia agenţiilor de publicitate acreditate din Hong Kong (HK4As) - Hong Kong
- Asociaţia agenţilor de publicitate acreditate (4As) - Malaezia
- Asociaţia agenţiilor de publicitate americane (4A) - Statele Unite ale Americii
- Asociaţia braziliană a agenţiilor de publicitate (ABAP) - Brazilia
- Consiliul pentru Comunicarea Comercială - Noua Zeelandă
- Consiliul Agenţiilor de Comunicare - Australia
- Asociaţia Europeană a Agenţiilor de Comunicare (EACA) - Europa, unde este membră şi Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania
- Institutul Agenţiilor de Comunicare (ICA) - Canada
- Institutul practicienilor în publicitate (IPA) - Marea Britanie
- Uniunea Columbiana de Companii Publicitare (UCEP) - Columbia
Integral, poziţia agenţiilor de publicitate în legătură cu termenele de plată:
Plata tarzie nu este inteligentă. Este iresponsabilă.
„Termenele lungi de plată adesea produc consecinţe, inclusiv relaţii tensionate cu furnizorii. Reducerea flexibilităţii şi creşterea preţurilor influenteaza negativ modelele de business şi mijloacele de trai ale jucătorilor mai mici din lanţul de servicii de marketing. Astfel de companii nu pot functiona ca niste bănci. ” - Raportul Asociaţiei Clientilor referitoare la Termenele de Plată, martie 2020
Orice raport anual al oricărei companii include o secţiune despre cât de importanta este responsabilitatea sociala. Companiile ştiu că atât clienţii lor, cât şi angajaţii se aşteaptă ca ei să facă lucruri bune pentru societate si pentru Planeta. Conform Studiului “Barometrului de încredere din Edelman” din martie 2020, 90% din consumatori au raspuns că atat companiile cat şi mărcile trebuie să contribuie la protectia bunăstarii financiare a angajaţilor şi a furnizorilor.
Consumatorii inteleg ca dacă nu se intampla asa, companiile vor da un semnal negativ atat pentru PR dar si pentru vânzări. De asemenea, companiile pot avea dificultati sa angajeze sau sa pastreze talentele şi clienţii.
Astăzi, companiile din “Fortune Global 500” cheltuiesc în jur de 20 de miliarde de dolari pe an pentru activităţi de CSR.
Cercetările au arătat că diverse forme de stimulente pro-sociale (prin care angajaţii nu sunt recompensaţi cu bani, ci firma se implică, în numele lor, într-un anumite proiecte în beneficiul societăţii) creşte, într-adevăr, productivitatea atat în ce priveste sarcinile simple cat şi pe cele complexe. Astfel de actiuni ajută la creşterea retenţiei şi chiar reducerea cererii salariale cu angajaţii .
În condiţiile în care toata lumea încearcă să ajute în criza pandemiei COVID-19, acest lucru este aşteptat de catre angajaţi acum, mai mult decât altă data.
Şi totuşi, auzim de la membrii noştri din întreaga lume că multe dintre companiile social responsabile folosesc criza pentru a întârzia să plătească agenţiile. Plata întârziată ajunge sa fie practicata chiar si de companiile fara probleme de numerar, doar pentru a-şi îmbunătăţi, fals, raportarile de lichiditate.
Este în contradicţie in politica lor de CSR. Agenţiile sunt “de facto” solicitate să acţioneze ca niste bănci chiar si pentru clientii mai mari. Aceste companii solicita agenţiilor sa accepte termene de plată mai lungi sau condiţionează condiţiile contractuale de plată.
Acest fapt produce consecinţele nedorite in randul agenţiillo care, la rândul lor, luptă pentru a face faţă salariilor, (care reprezinta deseori chiar si 75% din totalul costurilor). Apoi trebuie să întârzie să plătească freelancerii şi furnizorii (care au fost angajaţi să lucreze direct pentru aceşti clienţi). Aceştia din urma fiind adesea artişti, fotografi, ilustratori etc. Fee-urile pe care acestia le percep pentru servicii sunt, de fapt, salariile lor. Si din aceste salarii isi plătesc chiria şi costurile vietii de zi cu zi.
Cercetările arată că, dacă angajaţii ajung sa considere că angajatorul lor se foloseşte de CSR doar pentru PR şi pentru imagine – acestia vor reacţiona negativ şi vor vor fi mai putin implicati in rezolvarea sarcinilor.
Cu alte cuvinte, iniţiativele care nu vor aduce beneficii societăţii, se pot întoarce împortiva companiei, dacă angajaţii, colaboratorii sau clienţii vor crede ca nu sunt facute cu buna credinta.
„ Nu este în interesul clienţilor pe termen lung, atunci când menţinerea reputaţiei este critică şi dorinţa de a vă asigura că puteţi lucra cu cel mai buni oameni din piaţă, să prelungiţi nejustificat termenele de plată. "
- Stephan Loerke, CEO, Federaţia Mondială a Agenţilor de Publicitate, mai 2020
„Voi fi foarte directa: cred că există situaţii total nedrepte şi care depasesc limitele, iar eu nu susţin practica prelungirii termenelor de plata. Există unele situaţii total incorecte şi acestea trebuie discutate între clienţi şi agenţii pentru o relatie rezonabila şisustenabila pe termen lung."
- Bob Liodice, CEO, Asociaţia Naţională a Advertiserilor citat de Campaign, mai 2020
Asociaţiile de agenţii menţionate mai jos, din întreaga lume, s-au reunit pentru a cere clienţiilor să discute si să gasească un acord comun privind condiţiile şi termenele de plată prin care să construiască o relaţie pozitivă şi benefică reciproc.
Împreună putem susţine sectorul şi pe cei care se bazează pe industria noastră.
- Alianza por Valor Estratégico de las Marcas (AVE) - Mexic
- Asociaţia agenţiilor de publicitate acreditate din Hong Kong (HK4As) - Hong Kong
- Asociaţia agenţilor de publicitate acreditate (4As) - Malaezia
- Asociaţia agenţiilor de publicitate americane (4A) - Statele Unite ale Americii
- Asociaţia braziliană a agenţiilor de publicitate (ABAP) - Brazilia
- Consiliul pentru Comunicarea Comercială - Noua Zeelandă
- Consiliul Agenţiilor de Comunicare - Australia
- Asociaţia Europeană a Agenţiilor de Comunicare (EACA) - Europa
- Institutul Agenţiilor de Comunicare (ICA) - Canada
- Institutul practicienilor în publicitate (IPA) - Marea Britanie
- Uniunea Columbiana de Companii Publicitare (UCEP) - Columbia
DESPRE VOXCOMM
VoxComm este noua voce globală pentru agenţii, promovând valoarea pe care agenţiile o aduc clienţilor lor ca “turbo-impulsuri” pentru creştere.
Credem în puterea creativităţii comerciale sub toate formele sale - prin strategie, idei, conţinut şi media
- ca o pârghie dovedită de creştere, pe care deseori, companiile/advertiserii o neglijează.
Credem în creativitate ca esenţă în analiza datelor şi utilizarea noilor tehnologii, nu ca o gândire ulterioară analizei datelor. Agenţiile şi clienţii ar trebui să fie deschisi spre creativitate, nu să se departeze de ea.
Credem ca agenţiile sunt parteneri de afaceri indispensabili, care aduc o perspectivă externă, o înţelegere cross- categorii capabila sa genereze idei noi pentru clienţii lor.
Credem în parteneriat, in noi modele de agenţii, în construirea unui mediu în care agenţiile pot prospera, iar clienţii pot beneficia de avantajele unice pe care le aduc agenţiile.
Suntem în căutarea unor modalităţi mai bune de a contracta şi compensa tipul de valoare adăugată si serviciile bazate pe talent pe care agenţiile le oferă şi vom lucra cu agenţiile şi cu clienţii pentru a le identifica şi a le promova.
Vom promova bunele practici şi vom vorbi deschis despre practicile proaste, despre comportamentele care distrug valoarea si care duc la pierderea încrederii în industria de marketing si comunicare.
Vom face acest lucru împreună, ca parteneriat global, împărtăşind resursele noastre şi cele mai bune idei, deoarece provocările pentru agenţii sunt aceleaşi peste tot, în fiecare piaţă şi regiune, atat in businessurile locale cât şi în cele internaţionale.
DESPRE UAPR
Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania este asociatia profesionala care reuneste cele mai importante agentii de publicitate si media din industrie. Fondata in 2000, UAPR urmareste apararea intereselor agentiilor de publicitate, dezvoltarea si profesionalizarea industriei si promovarea unor standarde profesionale de referinta.
UAPR reprezinta o sursa de educatie pentru profesionistii din industrie si urmareste promovarea unor standarde profesionale care sa fie acceptate si asumate de cei 38 de membri ai sai, pentru a asigura astfel calitatea serviciilor oferite clientilor. In acest sens, asociatia sustine adoptarea unor Ghiduri de Bune Practici in industrie.
Obiectivul UAPR este acela de a creste transparenta si standardele in comunicare, de a mari capacitatea de auto-reglementare a industriei si de a pune Romania pe harta internationala prin deschiderea catre colaborari cu alte tari. UAPR este membra a Asociatiei Europene a Agentiilor de Comunicare (EACA).
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Trimite un comentariu