VIDEO. Cum se vede din radio campania de informare prin care Guvernul îşi propune să sprijine presa? Alice Iacobescu, şefa ştirilor Europa FM: „Este o campanie care nu are nicio legătură cu prestaţia jurnaliştilor”.
Alice Iacobescu, la Interviurile Paginademedia:
„Nu este nicio legătură între a difuza nişte spoturi în funcţie cota de piaţă şi specificul jurnalistic al unui canal de comunicare în masă. Cea mai mare cotă de piaţă o au canalele generaliste, care nu difuzează programe de ştiri în cea mai mare parte a timpului de emisie.
Banii sunt alocaţi unor canale de comunicare în masă, nu jurnaliştilor, nu jurnalismului, nu presei”, subliniază Alice Iacobescu.
Aceasta mai spune că „o campanie de informare este mereu bună”, însă punctează, de mai multe ori chiar, că în cazul acesta nu jurnaliştii sunt cei vizaţi, ci canalele de comunicare.
„Dacă ar fi fost o campanie pentru presă, atunci banii ar fi trebuit distribuiţi pe nişte criterii care au legătură cu jurnalismul”, este o altă concluzie trasă de jurnalistă.
Reamintim că, prin iniţiativa autorităţilor, se vor aloca 40 de milioane de euro pentru presă, în următoarele patru luni (200 de milioane de lei).
Adică 10 milioane de euro pe lună, sub forma unei campanii de informare publică privind măsurile de prevenire şi limitare a răspândirii coronavirusului, precum şi campanii de informare publică privind modul de reluare a activităţilor economice şi sociale după încetarea stării de urgenţă.
Mai multe redacţii au anunţat, până acum, că refuză să aplice la banii daţi de Guvern ca ajutor pentru presă, sub forma unei campanii de informare pe Covid. Acestea sunt Recorder, G4Media, Newsweek România sau PressOne.
VIDEO. Alice Iacobescu despre banii dati de Guvern către institutiile media
Idei din interviu
- Problema presei nu cred că o rezolvă decât în foarte mică măsură. Presa are foarte multe probleme care s-au acumulat în timp, prin urmare un efort din acesta făcut în situaţie de criză şi de urgenţă excepţională contribuie doar la rezolvarea punctuală a problemei din acest moment, aceea că peisajul audiovizual trece printr-o perioadă extrem de grea provocată de îngheţarea activităţii, de criza economică ce se derulează ca efect al crizei sanitare şi de o reducere tragică a veniturilor.
- Eu nu văd aceşti bani ca fiind pentru presă. Cred că trebuie să delimită puţin domeniile. Această campanie de informare pe care Guvernul o face, pe bani, este o campanie care nu are nicio legătură cu prestaţia jurnaliştilor. Nu sunt bani pentru presă, ci este o campanie care a venit la un apel lansat de organizaţia care reuneşte majoritatea televiziunilor şi radiourilor.
- Nicio instituţie care să reprezinte jurnaliştii nu a cerut ajutor Guvernului, prin urmare nu a participat nimeni în calitate de jurnalist la discuţiile care au fost pentru pregătirea acestei campanii şi stabilirea criteriilor de distribuire a banilor. Prin urmare, aş spune că nu sunt bani pentru presă.
- Îţi spun drept că presa ar avea nevoie stringentă de bani, care să-i asigure independenţa.
- Banii sunt alocaţi unor canale de comunicare în masă, nu jurnaliştilor, nu jurnalismului, nu presei.
- Eu nu am participat la aceste discuţii care au avut loc, nu sunt la curent cu criteriile în detaliu, nu sunt la curent cu sumele. Eu sunt jurnalist, coordonez o redacţie, şi ne vedem de treaba noastră din punct de vedere editorial, care a fost înzecit mai multă în acestă perioadă.
- Banii ar fi trebuit distribuiţi pe nişte criterii care au legătură cu jurnalismul.
- Vorbim despre o campanie de informare în regim de publicitate. Insist, nu sunt bani pentru presă.
- Jurnaliştii sunt partenerii de discuţie ai Guvernului în această campanie de publicitate, deci nu văd cum ar putea fi influenţaţi.
- Nu este nevoie de nicio campanie de informare ca cineva să se lase influenţat. Cine este influenţabil a fost deja influenţat de mult, pe cu totul alte căi, nu era nevoie de o campanie din aceasta transparentă şi făcută pe anumite criterii.
- Nu este nicio legătură între a difuza nişte spoturi în funcţie cota de piaţă şi specificul jurnalistic al unui canal de comunicare în masă. Cea mai mare cotă de piaţă o au canalele generaliste, care nu difuzează programe de ştiri în cea mai mare parte a timpului de emisie.
- O campanie de informare este bună, deşi a început cam târziu.
- Campaniile de informare sunt în interesul publicului. Să nu confundăm campaniile de informare cu comenzile politice, ori aici nu este cazul. Eu înţeleg, că în acest caz, Guvernul plăteşte pentru difuzarea unor mesaje de interes public (pe care oricum noi le-am dat şi gratis). În cazul acesta Guvernul plăteşte pentru apelul făcut de organizaţiile media.
- Nu văd nicio asemănare, în acest moment, între o campanie de interes public şi spoturile plătite de Primăria Capitalei care voia să se laude cu lucruri pe care oricum trebuia sa le facă, plătind din bani publici pentru asta.
BANI PENTRU PRESĂ. Dragoş Pătraru despre banii pentru presă: "Banii aceştia ajung la nişte Societăţi Comerciale, în loc să ajungă la nişte jurnalişti"
BANI PENTRU PRESĂ. Tolontan: „Intenţia e bună, forma discutabilă”. Va fi influenţată presa de banii primiţi? - „Judecaţi-ne după ce citiţi”
BANI PENTRU PRESĂ. S-a lansat platforma unde televiziunile, presa şi site-urile pot lua bani de la Guvern
BANI PENTRU PRESĂ. Pro TV şi Antena vor lua cea mai mare "felie" de la Guvern. Câţi bani pot încasa televiziunile?
BANI PENTRU PRESĂ. Dobrovolschi: "E o măsură discutabilă, dar nu e neapărat rea"
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Comentarii