BANI PENTRU PRESĂ. Marile posturi de televiziune şi grupurile din care fac parte - Pro TV şi Antenele - vor lua cel mai mult din cei 40 de milioane de euro din schema de ajutor a Guvernului, dată sub forma unei campanii de informare.
Luate la un loc, în fiecare din cele patru luni, Pro TV, Antena 1 şi Antena 3 ar putea încasa aproape 1,2 milioane de euro de la Guvern.
Paginademedia.ro a estimat câţi bani ar putea încasa Pro TV, Antena 1, dar şi staţiile de ştiri din banii alocaţi de Guvern. Practic, din cei zece milioane de euro pe lună, posturile TV cu distribuţie naţională vor putea lua, în total, cel mult 4,7 milioane de euro (campania durează patru luni).
Pe baza audienţei posturilor de televiziune şi a regulilor campaniei, Paginademedia.ro a estimat posibiliele încasări.
Înainte de cifre. o precizare importantă:
În discuţiile dintre Guvern şi reprezentanţii presei, televiziunile au cerut, încă de la început, cei mai mulţi bani şi au încercat să obţină cât mai mult din "tort". Spre deosebire de site-uri (care au plafonat cota la cel mult 30.000 de euro), posturile de televiziune pot încasa oricât pot face, în limita regulilor.
Din informaţiile Paginademedia.ro, posturile de televiziune au cerut, încă de la început, sume mult mai mari pentru această schemă de ajutor. Iniţial, au propus să le revină 70% din bugetul total de 40 de milioane de euro (adică să poată încasa lunar 7 milioane din totalul celor zece).
Ulterior, după ce Guvernul a propus un preţ de 400 de lei pe punctul de audienţă, posturile de televiziune au cerut 650 de lei. Au obţinut 450 de lei.
În final, după ce Guvernul a adoptat, în primă fază, 19 spoturi pe zi (din care şase în Prime-Time), televiziunile au reuşit să obţină mai mult: 36 de spoturi (două pe oră, în intervalul 6-24).
Şi o notă:
Cifrele sunt calculate pornind de la audienţele din luna aprilie. Date fiind diferenţele de consum TV, cifrele pot fi mai mari în luna mai şi iunie, dar mai scăzute vara, în iulie şi august.
Şi acum, estimările Paginademedia.ro:
1. Grupul Pro TV
Pro TV va beneficia de cea mai mare sumă în urma difuzării campaniei Guvernului, pentru că are audienţa cea mai mare.
După calculele Paginademedia.ro, postul Pro TV ar putea obţine din cele 36 de difuzări zilnice ale reclamelor în jur de 530.000-580.000 de euro. În total, în cele patru luni, suma ar fi de aproape două milioane de euro, posibil mai mică, date fiind lunile de vară, cu consumt TV ceva mai scăzut.
Regula stabilită de Guvern presupune două difuzări pe oră cel mult, între orele 6.00 şi 24.00.
Grupul Pro TV poate aplica şi pentru publisherii online cu două dintre site-uri: ŞtirileProTV.ro şi Sport.ro. Dat fiind traficul acestor site-uri, poate obţine pentru fiecare 30.000 de euro.
Suma totală: între 600.000 şi 650.000 de euro.
Grupul Pro TV este singurul pentru care există date financiare pentru 2020. Potrivit acestor date, Pro TV a avut, în primele trei luni din 2020, un profit de peste 15 milioane de dolari.
2. Grupul Intact
Cu două posturi mari de televiziune - Antena 1 şi Antena 3 şi cu site-urile aferente, grupul Intact va beneficia, de asemenea, de sume comparabile cu Pro TV.
Din estimările Paginademedia.ro, Antena 1 ar putea încasa între 420.000 şi 450.000 de euro lunar (calculat pe cifrele din aprilie). Postul de ştiri Antena 3, cu alte cifre de audienţă decât generalistul din grup, ar putea lua pentru campanie cel mult 130.000-170.000 de euro.
Grupul Intact operează şi site-urile încadrate "de ştiri", ObservatorNews.ro şi Antena3.ro, care s-ar putea apropia de pragul maxim de 30.000 de euro.
Total Grup Intact: între 480.000 şi 520.000 de euro.
3. Kanal D
Grupul deţinut de turcii de la Dogan are audienţe la nivel naţional care îl plasează în top 3.
Dacă ar avea ratinguri ca în aprilie, ar putea lua de la Guvern între 320.000 şi 350.000 de euro în fiecare din cele patru luni.
4. Prima TV
Postul Prima TV este în insolvenţă, dar poate aplica în campanie, cu planul de reorganizare aprobat. Ar putea încasa 50.000-70.000 de euro (are cifre de audienţă modeste).
5. România TV
Postul de ştiri România TV are o audienţă bună la nivelul întregii ţări (pentru că această cifră este luată în calcul).
Estimările Paginademedia.ro plasează România TV la 160.000-190.000 de euro încasări lunare din campania Guvernului.
6. Digi 24
Canalul de ştiri din portofoliul RCS ar primi, dacă ar da în fiecare zi spoturile, de două ori pe oră, cam 3.000 de euro pe zi. Pe lună ar fi între 80.000 şi 90.000 de euro.
Grupul ar putea aplica şi pentru site-ul Digisport.ro, care s-ar putea duce spre pragul maxim de 30.000 de euro.
Total Digi: 100.000-120.000 de euro pe lună.
7. B1 TV
B1 TV are o audienţă medie în luna aprilie pe baza căreia Paginademedia.ro estimează încasări între 40.000 şi 60.000 lunar.
8. Realitatea Plus
Acum un business nou, Realitatea Plus poate participa la programul Guvernului pentru sprijinul presei (vechea Realitatea TV nu s-ar fi înscris, pentru că nu avea aprobat planul de reorganizare).
Pe baza audienţelor obţinute, Realitatea Plus ar putea difuza spoturi ale campaniei de informare estimate de Paginademedia.ro la sume între 25.000 şi 40.000 de euro în fiecare lună.
40 de milioane de euro timp de patru luni
Campania va începe după starea de urgenţă, pe 15 mai. Asta deoarce, în starea de urgenţă, mesajele de interes public se dau gratuit.
- Potrivit Ordonanţei de urgenţă, Guvernul va aloca 40 de milioane de euro pentru presă, în următoarele patru luni (200 de milioane de lei).
Adică 10 milioane de euro pe lună, sub forma unei campanii de informare publică privind măsurile de prevenire şi limitare a răspândirii coronavirusului, precum şi campanii de informare publică privind modul de reluare a activităţilor economice şi sociale după încetarea stării de urgenţă.
Peste jumătate din bani se vor duce către televiziuni, iar un sfert către site-uri.
- 55% pentru televiziuni (47% pentru cele naţionale şi 8% pentru cele locale)
- 23% pentru publicaţiile online
- 12% pentru posturile de radio (8% posturile naţionale şi 4% cele locale)
- 5% pentru presa scrisă (ziare, reviste)
- 4% pentru outdoor
- 1% pentru creaţia materialelor campaniei
Posturile de televiziune vor da cel mult două spoturi pe oră, în intervalul 6.00-24.00, la pretul de 450 de lei punctul de audienţă (un spot pe Pro TV sau Antena 1 va costa între 500 şi 1000 de euro, dacă luăm în calcul audienţele din aprilie).
Site-urile vor da reclamele la preţul de 1 euro mia de afişări, dar nu vor putea accesa mai mult de 150.000 de lei lunar (aprox. 30.000 de euro).
Presa tipărită va difuza reclamele după tiraj. Cel mai mult - în cazul în care vor aplica - vor primi titlurile cu peste 20.000 de exemplare tiraj (aproximativ 10.000 de euro lunar).
Radiourile vor da reclamele cu cel puţin 50% discount faţă de preţul lor de rate-card.
Posturile de televiziune, radio, presa sau publisherii online care vor să aplide trebuie să completeze o cerere pe platforma Media.Gov.ro
Citeşte şi: BANI PENTRU PRESĂ. S-a lansat platforma unde televiziunile, presa şi site-urile pot lua bani de la Guvern
Vezi totul despre ordonanţa de urgenţă cu regulile explicate şi cu condiţiile de participare, AICI
Citeşte integral textul Ordonanţei, AICI
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
Eu m-am lamurit de asta de prin 2012 dupa aproape 10 ani de televiziune, dar acum e clar ca nu mai exista cale de intoarcere.
M-as bucura foarte mult daca ati afla de la cine primeste Guvernul acesti bani si care e scopul adevarat pentru care ajung la trusturile media.
În ultimele luni a fost mai evidentă ca oricând adevărata menire a presei mainstream, de la noi şi de aiurea - manipularea plebei în folosul oligarhiei care, cu totul şi cu totul întâmplător, deţine şi marile trusturi de media.
Nu intra in poveste si site ul digi24.ro? Dacă tot intra si digisport?Plus la realitatea si romania tv?
Oricum ar fi, televiziunile mari au mereu de câștigat
Grupurile mari din România au avut încasări la fel ca și în 2019 în primul trimestru, ca să nu mai vorbim că acum au in prime-time doar redifuzări și filme vechi, costuri 0, venit 100% din publicitate.