Fum, cannabis şi influenceri. Două exemple (printre care un advertorial publicat şi apoi scos de Libertatea), un produs cu dintr-un extract special promovat la limita legii (pe un cont inclusiv cu minori abonaţi), multă vâlvă şi o întrebare de dezbătut.
Să le luăm pe rând:
Exemplul 1. Codin Maticiuc apare într-un interviu publicitar în Libertatea. E marcat, clar, cu Publicitate. Titlul: “(Publicitate) Exclusiv. Codin Maticiuc consumă CBD”
“Pentru că fetiţa mea este mică şi pentru că umblă peste tot, nici nu pot fuma în casă. Aşa că m-am adaptat şi am trecut la ţigara eletronică”.
Linkul duce către site-ul Yoop, unde, alături de fotografia unei tinere care inhalează (sau expiră) ceva, scrie că “te poţi bucura de fumat fără să inhalezi deloc nicotină. În plus, poţi vapa CBD”. CBD este Cannabidiolul, ”ingredient activ care se găseşte în planta de cannabis, des utilizat în scopuri medicale”.
Advertorialul stă o zi pe site-ul Libertatea, după care este scos. Detaliem de ce mai jos.
Exemplul 2. Vloggeriţa Mimi le spune urmăritorilor ei că a ales “această ţigară electronică, care conţine CBD oil, care e foarte bun pentru organism". “Îţi dă o stare de bine şi nu îţi face niciun rău”. Acelaşi CBD – Cannabidiol adică.
Mimi, spun Marian Ionescu şi Zoso (care a scris despre vlogeriţă), are o audienţă cu mulţi minori. Cei de la Yoop spun că doar 15-20% au până în 18 ani, dar cum, oficial, Mimi are aproape un milion de urmăritori, se adună ceva adolescenţi (un milion este o cifră de luat cu rezerve. Marian Ionescu - Mariciu, spune că la mijloc sunt şi "boţi").
ÎNTREBAREA. Paginademedia.ro lansează o întrebare: cât este de corect să mergi pe cannabis (un element asociat cu marijuana), pentru a promova un produs (aparatul de vapat, în acest caz)? Chiar dacă produsul, juridic, este legal?
Este normal, în promovare şi marketing să te foloseşti de conotaţiile induse de cannabis? (chiar dacă produsul nu are aceleaşi efecte. Există chiar şi o ciocolată care pune accent pe cannabis)?
L-am întrebat direct pe patronul de la Yoop, Dinu Gheorghe: “Ce aţi face dacă nu aţi avea voie să faceţi nicio referire la cannabis în promovare”?
“Atunci am închide”, a răspuns amuzat. “CBD, canabiolul, este punctul nostru de diferenţiere.”
De notat răspunsul unei companii care are zeci de influenceri în "curte" - Global - la întrebarea dacă ar promova un probus care implică şi cannabis. "A venit la noi cineva de la companie cu un produs de vapat, ceva cu cannabis. Am refuzat" a spus într-un interviu pentru Paginademedia.ro Lucian Ştefan, de la Global.
De ce a fost scos advertorialul de pe Libertatea? Ce spune Legea? Ce spune Dinu Gheorghe, antreprenorul din spatele produsului Yoop?
Subiectul acum, pe larg:
De ce a scos Libertatea advertorialul?
Produsul este legal, însă “am primit şi păreri diferite despre încadrarea dispozitivului”, explică pentru Paginademedia.ro Andrei Ursuleanu, Advertising Manager Ringier.
Articolul a fost scos, dar va fi rescris.
Andrei Ursuleanu - Advertising Ringier:
"Confirmam existenţa unui articol pe Libertatea despre dispozitivul Yoop pe baza de CBD, printr-o relaţie comercială stabilita cu clientul Yoop.
Materialul articolului a sosit integral de la client, Libertatea doar a postat sub marcaj publicitar. In aceeasi nota, clientul a prezentat si părerea proprie, documentată juridic, despre incadrarea legala a dispozitivului, iar pe baza specificatiilor tehnice si verificarilor proprii am considerat ca Yoop respecta legea in vigoare.
Recent am primit si păreri diferite despre încadrarea dispozitivului, astfel ca am decis ca împreuna cu clientul, sa rescriem materialul pentru a înlătura orice forma de îndoială asupra acestei dileme si a informa mai bine cititorii despre CBD."
Legea interzice reclamele la ţigări
Legea publicităţii este clară în ceea ce priveşte ţigările: Este interzisă publicitatea la produsele care conţin tutun. La fel “publicitatea substanţelor stupefiante şi psihotrope”.
Este interzisă şi publicitatea pentru ţigaretele electronice.
Unde este “portiţa” Yoop? Produsul nu conţine nicotină (deci nu s-ar încadra la ţigări). Legat de CBD – Cannabiol, extract de cannabis – “nu are efecte psihotrope”, spune proprietarul Yoop.
Cu toate acestea, materialul cu Maticiuc vorbea de “ţigări electronice” şi fumat. Mimi, la fel. Pe online mai există articole despre Yoop, chiar în josul site-ului lor e scris unde au fost “apariţii media”.
“Nu sunt ţigări, dar altfel cum să le spunem? Dacă spunem aparate de vapat nu are acelaşi efect”, spune şeful Yoop.
Nu are efecte psihotrope, dar zice despre cannabiol spune că ajută la “relaxare” şi la insomnii. Şi că este folosit medical.
Ce spune proprietarul Yoop – Cannabiolul e “diferenţierea”
Produsul bazat pe extractul din cannabis e “diferenţiatorul” produsului, admite Dinu Gheorghe, patronul Yoop. Dar nu e acelaşi lucru cu marijuana, spune el.
Nu e acelaşi lucru, dar faptul că există referiri la cannabis ajută la marketing. O admite şi Dinu Gheorghe.
Dinu Gheorghe are legături cu media. În trecut, a fost aproape cinci ani şeful departamentului online din RCS, incluzând aici site-urile operate de companie.
De ce a mers pe Codin Maticiuc şi pe Mimi?
“Publicul vizat este cel matur”, spune Dinu Gheorghe. Maticiuc are un astfel de public, continuă el.
Advertorialul din Libertatea a fost scos pentru că "trebuie rescris din motive de SEO".
Dar în cazul Mimi?
“Din câte am înţeles, ea are un public până în 18 ani de doar 15-20%”, spune Dinu Gheorghe.
Procentul pare mic, dar, la un milion de followersi (cât apare că are , înseamnă 150.000-200.000 de adolescenţi.
Comunicarea noastra se axeaza pe CBD si nu pe cuvantul cannabis. În explicatii despre produs vorbim despre canabis
Cat de moral este sa folosesti cuvantul cannabis pentru promovare, date fiind asocierile lui?
Dinu Gheorghe: Cred ca faci referire la marijuana. Marijuana este planta care contine in principal THC, ingredientul responsabil de efectele psihoactive care duce la ilegalitatea lui in multe tari. In familia canabisului exista mai multe derivate de plante. Hemp, pe romaneste canepa, contine CBD in principal, care nu are efect psihotrop.
Produsul nostru nu are nici o urma de THC ci doar CBD. Folosim o metoda de extractie costisitoare prin care ne asiguram de eliminarea in totalitate a THC-ului din produs.
CBD-ul nu este o substanta psihoactiva si nu provoaca dependenta. CBD-ul este folosit sub multe forme - de la uleiuri care se ingereaza, la produse alimentare care contin CBD, la produse de vape.
De ce ati ales sa puneti in centrul promovarii cannabisul?
Dinu Gheorghe: Yoop este un start-up romanesc la inceput de drum. CBD-ul este noutatea pe care o aducem pe piata, este un factor diferentiator pe care il folosim in comunicarea businessului.
Ne dorim ca publicul sa fie educat asfel incat sa inteleaga diferenta intre THC care este psihoactiv si CBD-ul care nu are astfel de efecte ci doar beneficii contra anxietatii, stresului si insomniilor.
Comunicarea noastra se axeaza pe CBD si nu pe cuvantul cannabis. Aceasta poate fi si alegerea presei de a comunica. In explicatii despre produs vorbim despre canabis, desigur. Pentru ca CBD-ul este un extras din aceasta planta. Este o diferenta uriasa intre acesti 2 compusi principali ai plantei - THC si CBD, iar noi ne dorim sa evidentiem acest aspect si sa educam.
In Vest CBD-ul este deja popular si legal intreaga Uniune Europeana.
Nu este nimic imoral sau ascuns. Din contra.
Comentarii
in plus, cbd e folosit ca pentru copii cu adhd, atat in ue cat si sua. sigur, conteaza si doza, dar si apa poate sa te omoare daca ti-o bagi in nas.
A stai.. sunt ăia care nu lucrează (că le este lene) și fraieresc oamenii fără creier?