VIDEO. Cum s-a văzut criza provocată de coronavirus în social media? Influenceri, branduri, reclame sau evenimente: Ce impact a avut asupra lor? Răspunde Cristian Manafu (Blogger şi organizator de evenimente - Evensys), într-un dialog cu Petrişor Obae, editorul Paginademedia.ro.
„Influencerii „clasici” ar fi trebuit să facă mai mult, măcar să-i susţină pe cei care voiau să ajute", spune Manfu. "Au fost influenceri, pe care noi nu-i vedem ca influenceri, şi care au reuşit să strângă bani: Vlad Voiculescu sau medicul Vasi Rădulescu.
Ei vor rămane influencerii pandemiei”, este una dintre principalele concluzii trase de Manafu după două luni de pandemie şi izolare forţată.
De asemenea, omul de online a vorbit şi despre felul în care au comunicat brandurile în martie, aprilie şi mai. A tras şi concluzii cu privire la felul în care a fost afectată piaţa, pentru această criză a venit „în perioada de decolare a campaniilor”:
„Am pierdut cel mai important sezon de campanii în influencers marketing. Al doilea ar fi cel de vară, care este clar pierdut pentru că se leagă de festivaluri. Al treilea ar fi pe toamnă, dar care este mai sus sau mai jos în funcţie de an”, spune Cristian Manafu.
Nu în ultimul rând a adus în dicuţie şi derapajele din comunicare, în această perioadă de criză. În general, spune el, cam toate companiile au avut o atitudine corectă.
„Dintr-un sentiment de autoconservare sau dintr-un plan intern pe timp de criză brandurile nu au exagerat”, punctează bloggerul.
Unul dintre singurele derapaje despre care aminteşte este cel legat de campania Vel Pitar, cu pâinea „fără virusul gripal”:
„Cel mai controversat spot cred că a fost cel al producătorului de pâine (n.r – Vel Pitar), care a încercat să capitalizeze pe idea de igienă şi a făcut-o într-un mod nefericit.
Cred că a fost un moment de „aha” în piaţă: „Aha. Aşa nu trebuie să fac”. Lumea nu prea a făcut”, concluzionează Manafu.
Reamintim că spotul Vel Pitar a fost scos de pe TV de Consiliul Naţional al Audiovizualului, după cum Paginademedia.ro a scris la vremea respectivă.
Legat de viitorul evenimentelor:
"Conferinţele mici şi medii vor fi primele care vor ieşi din pandemie. Apoi vor ieşi conferinţele mari şi târgurile, în final."
VIDEO. Cristian Manafu - Social Media în criză
Influenceri şi implicare: Vlad Voiculescu, Vasi Rădulescu şi cei care au ajutat, „influenceri de pandemie”
- Am pierdut cel mai important sezon de campanii în influencers marketing. Al doilea ar fi cel de vară, care este clar pierdut pentru că se leagă de festivaluri. Al treilea ar fi pe toamnă, dar care este mai sus sau mai jos în funcţie de an.
- Anumiţi influenceri sunt legaţi de zona de outdoor, de a ieşi afară, ceea ce a dus la o scădere pe aceasta zonă.
- Pe YouTube la fel, pentru a fi apreciat nu mai faci vlogurile astea din casa, cele care prind sunt cele care arată lucruri, care spun o poveste. Clar a fost afectată şi această zonă.
- Este momentul în care influencerii ar trebui să întindă ei o mână către branduri, dar nu să ceară. Să comunice pentru brandurile cu care au lucrat bine, dar nu la modul „să se pună bine cu brandurile”.
- Eu am zis că e momentul să comunicăm lucruri de bine. Aş fi vrut să văd mai mulţi oameni care ies şi spun „donaţi şi voi aici”.
- Au fost influenceri, pe care noi nu-i vedem ca influenceri, şi care au strâns bani: Vlad Voiculescu, sau medicul Vasi Rădulescu.
- Ei vor rămane influencerii pandemiei, inclusive cei oamenii care au ajutat bătrânii.
- Influencerii „clasici” ar fi trebuit să facă mai mult, măcar să-i susţină pe cei care voiau să ajute.
Au fost derapaje? „Cazul Vel Pitar”, un „Aha. Aşa nu trebuie să fac”
- Dintr-un sentiment de autoconservare sau dintr-un plan intern pe timp de criză brandurile nu au exagerat. Cine a mai făcut ceva şi am mai comentat noi pe Facebook, acele mici derapaje, pot fi puse pe seama lipsei de experienţă a unora. Nu cred că cei care sunt foarte implicaţi în zona de marketing derapează aşa uşor.
- Cel mai controversat spot cred că a fost cel al producătorului de pâine (n.r – Vel Pitar), care a încercat să capitalizeze pe idea de igienă şi a făcut-o într-un mod nefericit.
- Cred că a fost un moment de „aha” în piaţă: „Aha. Aşa nu trebuie să fac”. Lumea nu prea a făcut.
- Zona creatorilor de conţinut, care prin diverse colaborări, a avut o scădere în perioada aceasta.
- Au comunicat puţin şi oamenii din zonele de divertisment, festivaluri, hoteluri, afacerile care au fost blocate.
- Să reţinem că această criză a venit la început de martie şi ştim bine că la noi începutul de an este mai greoi. În ianuarie sunt puţine campanii, în februarie mai vin câteva, iar decolarea este în martie. Multe campanii vin în mai, iunie.
- Am prins criza exact în perioada de decolare. Nu ştim câte proiecte urmau să se lanseze sau să fie planificate.
Cum au comunicat brandurile: „Cu foarte puţine excepţii, cam toate companiile au avut o atitudine corectă”
- Eu cred că cu foarte puţine excepţii, cam toate companiile pe care le-am văzut să comunice în social media au avut o atitudine corectă.
- Am văzut două mari direcţii de comunicare: Când s-a comunicat despre distanţare social şi igiena persoanlă şi a fost zona companiilor care s-a implicat.
- Pentru prima data după mulţi ani, CSR a fost pus în prim-plan. Companiile au pus bani, au cumparat echipamente, aparatură medicală. Comunicarea nu a fost în exces, ci au comunicat exact ce trebuia să comunice.
- A fost şi un val de comunicare pe zona de Horeca sau pe zona de livrări la domiciliu.
- Un studiu Kantar, cu un val la finalul lunii martie, arată ca doar 6% erau pentru a nu face reclamă în această perioadă. Un procent destul de mic. Media globala era de 8%.
- La următoarele două valuri a scăzut la 4%. Când ai o rata de acceptare asa mare îşi arată ca oamenii nu au nimic cu publicitatea, nu o resping. Mai degrabă sunt indiferenţi.
Evenimentele în pandemie
- Înţeleg că se discută despre reglementarea evenimentelor în interior, cu restricţii
- Eu greu să găseşti săli care să asigure această distanţare socială
- Nu cred că vor mai exista, o perioadă, strângerile de mână sau îmbrăţişările de la conferinţe.
- Aşteptăm, ca şi festivalurile, cadrul legal în care putem face evenimentele
- Conferinţele mici şi medii vor fi primele care vor ieşi din pandemie. Apoi vor ieşi conferinţele mari şi târgurile, în final.
- Cu sălile antamate e relativ simplu, şi ele sunt închise. Industria sălilor e legată strâns de organizatori. Plus că e o chestie serioasă, de sănătate, nimeni nu riscă.
- Brandurile, pe de altă parte, sunt şi ele responsabile de ce se întâmplă la acele evenimente.
- Pe noi ne omoară aşteptarea unor decizii clare. Nici măcar nu s-a spus ca la şcoli: „Le închidem până la toamnă”
Alte dei din interviu
- A fost o perioadă de încercare pentru că s-a întâmplat să vină pe fondul unei creşteri în toată industria. Asta s-a văzut şi într-o creştere a bugetele şi ne-a lovit când ne pregăteam de foarte multe lucruri.
- Plănuiam să facem 20 de evenimente de la începutul anului, dar a făcut doar două.
- A mai fost o criză şi atunci a fost nasol, iar noi eram încă la început şi ne-a lovit fără să ne dăm seama. De la criza anterioară au fost şi cei zece ani de creştere în social media.
- A fost creştere a consumului de media şi social media în această perioadă. Asta a arătat că oamenii sunt cu ochii pe canalele de comunicare ale momentului.
- Au fost branduri care au comunicat, dar şi unele care nu au comunicat atât de mult.
- Au fost şi creatori de conţinut care s-au exprimat mult, au fost vehemenţi, s-au exprimat, s-au implicat şi au venit mereu cu ceva nou.
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Să fie de vină autoizolarea ?