"Viziunea lor este că materialele pe care le lucrezi trebuie să schimbe lucruri, iar cititorul este mereu pus pe primul loc". Aşa se lucrează într-o redacţie ca Washington Post, spune la Interviurile Paginademedia.ro jurnalista Monica Ulmanu.
Jurnalista, care a câştigat cel mai important premiu acordat jurnaliştilor - Pulitzer - cu echipa Washington Post, ca Graphic Editor, a fost în direct la Interviurile Paginademedia.
Vorbeşte despre valorile dintr-o mare redacţie ("suntem sute de oameni la Washington Post, numai la departamentul meu de grafică suntem 20") şi despre faptul că "şi peste cinci ani, toat asta mă văd făcând".
"Microbul" jurnalismului, a povestit Monica Ulmanu la interviurile Paginademedia.ro l-a prins de la tatăl ei, Pavel Peană, fost jurnalist la Gazeta Sporturilor. "Îmi plăcea când venea acasă şi ne aducea ziarul. De mică citeam ziarul". Ea s-a orientat spre grafică şi multimedia, dar la seria de articole premiate cu Pulitzer a făcut şi jurnalism "clasic": documentare, interviuri editare.
Vorbeşte cu modestie despre traseul ei. Şi ce traseu! The New York Times, The Boston Globe, Reuters, The Guardian şi Washington Post.
Monica Ulmanu, câştigătoare de Pulitzer, la Interviurile Paginademedia.ro:
"Într-o redacţie ca Washington Post se munceşte foarte mult. Nu publicăm niciodată nimic până nu suntem complet siguri pe informaţiile respective. Chiar le verificăm din trei surse. Redacţiile au mai multă viziune, oamenii de aici sunt vizionari.
Viziunea lor e că lucrurile la care lucrezi trebuie să schimbe lucruri, iar cititorul este mereu pus pe primul loc."
Un interviu cu o jurnalistă care a făcut facultatea în România, la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi a ajuns, pe rând, în redacţii ca The New York Times, The Boston Globe, The Guardian şi Washington Post.
Ce înseamnă munca la un material de Pulitzer? Cât se lucrează? Cum se lucrează? Cum sunt respectate valorile jurnalismului înntr-o astfel de redacţie?
Sunt doar câteva dintre întrebări.
Am fost în direct cu Monica Ulmanu (de la Washington):
Monica Ulmanu, Graphic Editor Washington Post, a fost în echipa care a câştigat un Premiu Pulitzer la ediţia din acest an.
Monica Ulmanu a făcut parte din echipa care a realizat mai multe articole despre încălzirea globală. Echipei Washington Post a luat premiul pentru Jurnalism Explicativ (Explanatory Reporting) pentru mai multe reportaje despre schimbările climatice, care au cuprins şi infografice explicative animate.
Monica Ulmanu | Carte de vizită
Monica Ulmanu este licenţiată în jurnalism la Universitatea din Bucureşti (Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării) şi a lucrat de-a lungul timpului ca free-lancer în domeniile jurnalism şi grafică web.
A făcut un master la Facultatea de Jurnalism a University of North Carolina (2008-2010).
Monica Ulmanu a obţinut o diplomă în comunicare vizuală şi a terminat un stagiu la prestigiosul ziar New York Times. A lucrat la The Guardian şi la The Boston Globe, înainte de Washington Post.
VIDEO. O câştigătoare de Pulitzer la Interviurile Paginademedia
Citeşte şi: O româncă în echipa câştigătorilor Pulitzer 2020. Monica Ulmanu, Editor Grafic Washington Post
Idei din interviu:
- Noi am fost premiaţi pentru nişte articole multimedia, aceasta ar fi definiţia.
- S-au trimis o serie de zece materiale pentru Pulitzer. Unul dintre ele a fost iniţiat de mine.
- Am lucrat şi pe zona de documentare, de interviuri, de surse, am editat şi text. Practic am acoperit şi zona de jurnalism clasic, eu personal.
- Eu editez tot ce înseamnă vizual, inclusiv text.
- Seria s-a potrivit foarte bine la categoria pe care am trimis-o pentru că explică foarte bine fenomenul de încălzire globală.
- Am vrut de la început să facem ceva prin care să schimbăm discuţiile despre încălzirea globală. Acest lucru s-a şi întâmplat. Acel procent de 10% (una dintre concluziile materialelor premiate a arătat că 10% din suprafaţa planetei s-a încălzit cu 2 grade Celsius) nu a existat înainte de textele noastre.
- Într-o redacţie ca Washington Post se munceşte foarte mult. Nu publicăm niciodată nimic până nu suntem complet siguri pe informaţiile respective. Chiar le verificăm din trei surse.
- Redacţiile au mai multă viziune, oamenii de aici sunt vizionari. Când am mers la intership-ul de la New York Times (2010) mi-au dat din prima să fac vizualul unui breaking news, despre minerii din Chile. Viziunea lor e că lucrurile la care lucrezi trebuie să schimbe lucruri, iar cititorul este mereu pus pe primul loc.
- Mulţi dintre oamenii care ne citesc o fac de pe mobil. De aceea trebuie să gândim toate vizualurile direct pentru mobil.
- N-am avut niciodată gândul să renunţ. E o meserie în care nu te plictiseşti, iar subiectele se schimbă mereu. Nu este monotonie în jurnalism.
- Eu de mică citeam ziarele, le aducea tatăl meu - Pavel Peană. El era jurnalist la Gazeta Sporturilor.
- Suntem sute de oameni în redacţie, iar la departamentul de grafice cam 20-25.
- Poţi să publici un material în două zile, dar sunt şi materiale care durează trei-patru luni. De exemplu, am lucrat la un material despre costumul astronauţilor de SpaceX, care a durat câteva luni.
- Peste cinci ani mă văd făcând acelaşi lucru, dar mai bine.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii