VIDEO. Manipulare şi Seducţie. Manipularea, explicată cu un exemplu de manual: Un cont fals de Facebook, dar gândit să pară foarte real, cu poze atrăgătoare şi cu... mesaje puternice, legate de politic sau social.
Lucian Mîndruţă a urmărit un an contul Alecsandra Ciută, căci despre ea este vorba. Un cont împănat cu "seducţie şi mesaje". Multe mesaje de pe agenda politică şi socială: mulţinaţionalele şi nocivitatea lor, "naziştii" de la putere, "neomarxiştii de la USR" şi multe altele.
Despre manipulare, fake-news şi conspiraţii (în pandemie şi nu numai), cu Lucian Mîndruţă, la Interviurile Paginademedia.
Dar şi despre faptul că mesaje asemănătoare celor de pe contul Alecsandra Ciută se regăsesc şi la alte influenceriţe, reale, de data aceasta - Dana Budeanu şi Oana Lovin (fata cu sparanghelul, din Piaţa Victoriei). Iar parte se regăsesc şi în discursul PSD.
„Dana Budeanu şi Oana Lovin sunt vestalele, preotesele unui nou cult, neorganizat, al ţărilor mici şi neajutorate, care sunt furate de ţările mari”, spune Mîndruţă despre influenceriţele momentului pe zona de conspiraţii şi retorică anti-Covid, anti-carantină şi anti-vaccin.
De ce prind mesajele livrate de Budeanu şi Lovin:
„Ele sunt bune la comunicare, chiar dacă mesajul ne place nouă sau nu. Au carismă şi tot ce mai trebuie unui comunicator, exact ce le lipseşte comunicatorilor oficiali în aceste momente.
Astea două fătuci sexy îţi vorbesc ca şi cum ar vrea să te cucerească. Eu mă aştept să aibă mai mult succes.”
De ce au ajuns conspiraţiile să fie „o religie neoficilă”? Explică Lucian Mîndruţă:
„Mesajele acestea livrate de aceste fete (anti-UE, anti-vaccin) au o bază în spate. Au fost livrate în ultimii patru sau cinci ani, neasumat, de troli.
De ce e Bill Gates noua ţintă?
Lumea se întreabă de ce s-a găsit tocmai Bill Gates în mijlocul acestor conspiraţii. Eu am posibil răspuns: Soros e bătrân, trebuie schimbat. Ne trebuie un inamic global nou. Strategia pe care folosesc trolii ai propagandei este de tipul eroul pozitiv (cel care dă share sau crede în conspiraţie) şi balaurul (Gates, Soroş)”, adaugă el.
Jurnalistul explică fenomenul manipulării online cu un exemplu de manual.
Mîndruţă a scris un articol pe tema manipulării în online. Are titlul „Sexy is the new Soviet? Un an alaturi de un supermodel al propagandei” şi urmăreşte postările de pe Facebook ale unui cont, cu identitatea Alecsandra Ciuta.
Pe scurt: Sunt folosite poze atrăgătoare, ale unor modele din străinătate, cărora li se dă o identitate românească: Alecsandra Ciuta, în cazul de faţă.
Alături de respectivele poze sunt inserate mesaje politice, anti-vot sau contra anumitor partide sau politicieni.
De ce? - Să ducă mesajul propagandistic, care prinde în general la bătrâni, şi către un public tânăr, spune Lucian Mîmdruţă.
VIDEO. Lucian Mindruta si manipularea online. Ce zice despre Dana Budeanu şi Oana Lovin
Idei din interviu: „Am fost un stalker pe o pagină unde erau doar poze în sutien, însoţite de mesaje politice”
- Am fost un stalker pe o pagină unde erau doar poze în sutien. Aceste poze erau însoţite doar de mesaje politice, asta e interesant.
- Am descoperit-o acum un an, din share în share. Ce mi-a atras atenţia e că a pus o poză de la mare, dar a scris în descriere: „Ce părere aveţi despre partidele neomarxiste USR-Plus”
- Cum am ajuns la acest cont? Eu am un public moştenit de vremea în care eram vedetă TV. Când mi-am făcut contul de Facebook, am primit cele mai multe cereri de prietenie de la publicul Observator, care la vremea aia era format din doamne de 50 de ani, din urban mic, cu studii medii şi vederi conservatoare. Acum, doamnele respective au trecut de 60 de ani şi au devenit şi mai conservatoare, chiar au trecut în zona de conspiraţii sau oculta mondială. Eu de la un share al unei doamne, din lista mea, am ajuns la Alecsandra Ciuta.
- În mod clar, persoana din poză nu este cea care livrează mesajele.
- Mesajele sale, la prima vedere semănau cu ceva: Există un tip de propagandă rusă, livrată în ultimii ani, prin care se încuraja separatismul faţă de Europa în mai multe ţări, inclusiv România. Fata asta, în sutien şi în chiloţi, era pe direcţia acestei propagande.
- Când am descoperit-o voiam să scriu un articol. Am citit un story, două, m-am uitat şi pe pozele ei, destul de greu de găsit. A folosit mai multe fotografii pe acest cont, unele erau ale unei celebrităţi din Los Angeles - Miriam Dossena, dar şi de la alte câteva celebrităţi.
- A prezentat chiar pozele unei domnisoare din România, care părea să fie o femeie de moravuri uşoare, pe care a prezentat-o ca jurnalistă căreia i s-a blocat contul. Poza era luată de pe un site de escorte.
- Am mai prezentat şi o altă poză, cu două presupuse jurnaliste cărora li s-a blocat contul. În poza respectivă erau două modele din America.
- Am urmărit-o inclusiv la alegeri. Mai întâi a fost contra USR, apoi contra Iohannis.
- Strategia ei e din nevoie de a atinge publicul mai tânăr. Conspiraţii merg, în special, la publicul bătrân. Prin pozele sale caută să atingă publicul de 25 de ani. Ideea celui care a făcut pagina era de convinge publicul tânăr să nu meargă la vot, ştiind că acest public are tendinţa de a vota mai mult USR şi Iohannis.
- Acum cu pandemia mi-am adus aminte de ea. Ce făcea ea prin aprilie, când la noi era stare de urgenţă? Îndemna oamenii să nu respecte regulile de carantină şi să iasă din casă, să fie liberi. Punea tot felul de poze, de la pădure, de la iarbă verde, în ipostaze provocatoare.
- La începutul lui mai a început cu mesaje de protest, iar mesajele erau scrise cu majuscule, chiar vulgare.
- Între figura asta plăsmuită, care livrează anumite mesaje, şi Dana Budeanu sau Oana Lovin e o diferenţă destul de mare. Cele două din urma au un grad de libertate şi nu pot spune chiar orice pentru că sunt persoane reale.
- Ambele au promovat ieşitul în stadă şi la protest, pe 15 mai. Să nu facem aceeaşi greşeală pe care au făcut-o alţii când a ieşit electoratul de dreapta în stradă, când s-a spus ca oamenii sunt plătitţi de Soroş. Eu sunt convins că ele două nu au fost plătite să promoveze ieşitul în stradă sau la protest. Ele au un beneficiu mult mai mare din chestia asta: celebritatea pe un segment de piaţă liber. Nu există la noi un partid anti Occidental, pro-rus.
- Ce este important e că mesajele lor au funcţionat. Ele sunt bune la comunicare, chiar dacă mesajul ne place nouă sau nu. Au carismă şi tot ce mai trebuie unui comunicator, exact ce le lipseşte comunicatorilor oficiali în aceste momente.
- Noi nu avem comunicatori oficiali buni. Sunt slabi, cu limbaj de lemn. În afară de Arafat, nimeni nu mai trece sticla.
- Vin astea două fătuci sexy şi îţi vorbesc ca şi cum ar vrea să te cucerească. Eu mă aştept să aibă mai mult succes.
- Sistemul trebuie să cultive comunicatori care funcţionează.
- Nouă ne lipseşte „castingul”, că aşa se numeşte. La Hollywood, pentru un rol, se alege un om potrivit. Aşa şi în politică trebuie, un om potrivit, care să transmită ceva.
- Mesajele acestea livrate de aceste fete (anti-UE, anti-vaccin) au o bază în spate. Au fost livrate în ultimii patru sau cinci ani, neasumat, de troli.
- Lumea se întreabă de ce s-a găsit tocmai Bill Gates în mijlocul acestor conspiraţii. Eu am posibil răspuns: Soros e bătrân, trebuie schimbat. Ne trebuie un inamic global nou. Strategia pe care folosesc trolii ai propagandei este de tipul eroul pozitiv (cel care dă share sau crede în conspiraţie) şi balaurul (Gates, Soroş).
- Dana Budeanu şi Oana Lovin sunt vestalele, preotesele, unui nou cult, neorganizat, al ţărilor mici şi neajutorate, care sunt furate de ţările mari.
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Comentarii