Skip to main content

Dragoş Stanca: Cum se putea ajuta jurnalismul şi cum se putea evita ca banii să ajungă şi la site-uri care fac click-bait?

 
Dragoş Stanca: Cum se putea ajuta jurnalismul şi cum se putea evita ca banii să ajungă şi la site-uri care fac click-bait?

VIDEO. Interviurile Paginademedia.ro. Ordonanţa Bani pentru presă, la ...bani mărunţi. Banii din Campania Guvernului pot ajunge şi la companii media care fac mai puţin presă şi mai mult divertisment şi, astfel, jurnalismul nu este susţinut cum ar trebui. Site-uri care fac mult click-bait vor putea primi (conform bugetelor estimate aprobate) mai mult decât site-uri "serioase".

Publicitate

Sunt principalele nemulţumiri legate de Ordonanţa cu campania de informare a Guvernului. Şi atunci se pun întrebările:

- Se putea ajuta mai mult presa, jurnalismul? Să fie încurajată presa, nu divertismentul?

- Se putea evita ca banii să ajungă (şi) la site-uri care fac click-bait?

Dragoş Stanca, preşedintele BRAT şi unul dintre oamenii care au reprezentat presa la discuţiile cu Guvernul spune că da! Se putea! Cum?

În varianta iniţială, spune Stanca la Interviurile Paginademedia, erau mai multe propuneri.

Una era legată de alocarea banilor către companiile care chiar au nevoie, care au scăzut în timpul pandemiei (dacă un site a crescut în pandemie pe click-bait, a avut încasări, aşa că nu s-ar fi înscris).

O alta era despre numărul de jurnalişti care lucrează într-o redacţie (astfel nu s-ar fi înscris posturi sau site-uri care fac mai puţin presă şi mai mult divertisment).

Mai sunt şi alte propuneri, a spus Stanca, dar nu au "trecut".

Dragoş Stanca:

"Criteriile de de alocare propuse de noi în scrisoarea iniţială erau o combinaţie între numărul de angajaţi în zona editorială, cifra de afaceri, volumul contribuţiei la bugetul de stat sau numărul de site-uri editate."

Din partea noastră au mai fost propuneri ca:

- Scutirea temporară de la plata unor taxe şi impozite a unor entităţi media

- Scutirea unor taxe pe salarii

- Proiecte speciale, susţinute de stat

- TVA 0 pentru cărţi, publicaţii pe o perioadă de un an.

- Am solicitat să se introducă, prin lege, plata obligatorie a contractelor de publicitate la 60 de zile.

- Acordarea unui stimulent companiilor care investesc în publicitate în perioada crizei. Să se scutească din plata impozitului pe venit sumele cheltuite în această perioadă dificilă în presa locală, nu în campanii pe Google şi Facebook.

- Sprijin de la Poşta Română pentru colegii din presa tipărită.

- Un trafic minim auditat înainte de această perioadă, ca să evităm anumite situaţii de tipul: facem acum un blog şi împingem acum trafic în el ca să luăm bani de la guvern.

"A fost unul dintre cele mai transparente şi constructive demersuri pe care le-am coordonat din toată perioada mea de preşedinte BRAT, pro-bono", completează Stanca.

Dragoş Stanca:

"Forma finală a ordonanţei este o suma unor opinii culese de guvern din diverse alte surse: alte asociaţii profesionale, jurnalişti independenţi, alte instituţii care reprezintă interesele televiziunilor sau radiourilor.

Ce a rezultat această, adică această ordonanţă, nu are neaparat legătură directă cu primele noastre propuneri."

Faptul că singurul criteriu indiscutabil, traficul, la care ne-am putut raporta şi s-au putut raporta guvernanţii şi toată industria este aiurea. Este cea mai bună variantă proastă posibilă.

Se mai poate schimba ceva?

E posibil să se mai schimbe, există nişte consultări în curs, la Parlament. "Voi susţine şi la aceste consultări ceea ce am propu iniţial", a mai spus Dragoş Stanca.

Citeşte şi: BANI PENTRU PRESĂ. Grupul Intact, cei mai mulţi bani de la Guvern: peste 3,2 milioane de euro. Grupul ProSport, Cancan şi Gândul, primul la online. Lista parţială a contractelor. Cine şi cât ia?

Dragoş Stanca:

"Trebuie să ne reamintim că principiul esenţial de la baza căruia a pornit întreg demersul este scăderea efectivă a veniturilor. Această condiţionare - şi anume a dovezii că veniturile au scăzut real - este, în opinia mea, foarte importantă.

Astfel site-urile create eventual special pentru acest proiect sau cele care abundă de clickbait si care făceau si fac bani oricum din publicitatea automatizată tip Google nu se vor putea califica".

VIDEO. Dragoş Stanca: Cum se putea ajuta presa şi cum se putea evita ca banii să ajungă şi la site-uri de click-bait?

Dragoş Stanca, alte declaraţii:

De unde a pornit: Sesizarea noastră a fost că publicitatea s-a oprit din cauza pandemiei. Am propus o serie de criterii juste de ajutorare din partea statului într-un domeniu strategic important, cum este presa.

Cum s-a discutat: Au fost mult mai multe runde de discuţii, unele la care a fost invitat şi BRAT, altele la care nu a fost invitat. Pe parcurs a apărut această propunere, criteriul de a se operaţionaliza mai rapid prin metoda campaniilor publicitare.

De ce Guvernul a ales doar această metodă trebuie să răspundă Guvernul.

Despre soluţie: După ce au fost ascultate toate opiniile s-a ales varianta cea mai simplă: Guvernul să fie client de publicitate pentru toată media.

Într-un text legislativ nu au ce căuta criteriile subiective, de tipul: Noi credem că cei de la Antena3.ro sunt mai puţin deontologi decât cei de la Digi24.ro sau invers.

Criteriile nu pot fi altfel decât obiective. Si astfel s-a ajuns la concluzia simplificată: Cum funcţionează acum piaţa media? Funcţionează pe baza acestei monede de schimb - afişare, trafic.

Este vorba despre o componentă eminamente cantitativă, cu care eu personal nu sunt de acord. Am spus-o de multe ori, inainte şi o voi spune şi după pandemie. Am fost şi eu de partea greşită a istoriei până acum 5-6 ani, când încă ziceam că publicul trebuie să primească ce vrea.

M-am mai gândit şi am ajuns la concluzia că este fundamental greşit. E greşit pentru că se nasc monştri, se nasc site-urile acestea de clickbait oribil, la fel cum se nasc şi emisiuni tabloide absolut oripilante care vânează doar asta.

Cum ajuns piaţa aici: Este problema noastră a tuturor că aceasta este singura monedă indiscutabilă. Faptul că am ajuns ca asta să fie singura monedă indiscutabilă e o problemă. Este o problemă a noastră ca şi clienţi, care am alegat tot timpul după preţul cel mai mic şi cantitatea cea mai mare.

  • Este o problemă a noastră ca şi agenţii, care nu ne-am bătut mai mult cu clienţii şi cu piaţa ca să ducem şi criterii calitative.
  • Este şi problema noastră ca publisheri şi regii că am acceptat.
  • Este şi problema noastră ca cititori, ca şi consumatori de media că ne instalăm ad-blockere sau pentru că nu plătim pentru conţinut de calitate.
  • Să ne uităm onest în oglindă. De ce am ajuns în acest rahat în care contează doar audienţa?

Aici industria media se aseamănă cu politica. Nu ne interesează neaparat altceva decât să câştigăm acest concurs de popularitate, să avem atenţie cât mai multă şi să vindem cât mai mult, orice, indiferent cât e de sănătos sau nu.

Faptul că singurul criteriu indiscutabil, traficul, la care ne-am putut raporta şi s-au putut raporta guvernanţii şi toată industria este aiurea. Este cea mai bună variantă proastă posibilă.

Citeşte şi: BANI PENTRU PRESĂ. Grupul Intact, cei mai mulţi bani de la Guvern: peste 3,2 milioane de euro. Grupul ProSport, Cancan şi Gândul, primul la online. Lista parţială a contractelor. Cine şi cât ia?

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus