De la Bani pentru presă la Bani pentru bolnavi. USR propune câteva amendamente esenţiale la Ordonanţa Bani pentru presă. Pe scurt, propune ca banii (cele 40 de milioane de euro din campania Guvernului) să se ducă nu către instituţiile media, ci către bolnavi.
„În forma actuală, este o mită mascată nedeclarată din care beneficiază marii moguli de presă. Cei mai mulţi bani se duc şi spre televiziuni care nu informează”, a declarat deputatul USR Iulian Bulai pentru Paginademedia.ro.
Deputaţii USR Iulian Bulai şi Cătălin Drulă au depus deja amendamentele la Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului privind campania de informare, care mâiine intră la Comisia de cultură şi mass-media din Senat, urmând ca în perioada următoare să intre în plen.
Cei doi deputaţi USR nu sunt de acord nicio cu eventuala prelungire a campaniei Guvernului, în cazul în care nu se cheltuiesc cele 40 de milioane de euro în cele patru luni de campanie
Ce spun cele mai importante amendamente:
1.Campania de informare să se oprească la 15 iulie.
2.Sumele rămase necheltuite din bugetul prevăzut (200 de milioane de lei) până la data de 15 iulie se constituie venit la bugetul FNUASS - Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, la capitolul „Active nefinanciare”, subcapitolul 03.02, „Medicamente pentru boli cronice cu risc crescut utilizate în programele naţionale cu scop curativ”.
3.Se abrogă posibilitatea ca perioada campaniei (4 luni) poate fi prelungită în funcţie de necesităţile de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 în limita bugetului total alocat (40 de milioane de euro).
„Noi considerăm că aceşti bani nu sunt potriviţi pentru scopul pentru care au fost declaraţi”, a declarat deputatul Iulian Bulai pentru Paginademedia.ro.
Iulian Bulai, pentru Paginademedia.ro:
„Iniţiativa este bună, în sensul că trebuie să sprijinim presa prin fonduri pentru jurnalism de investigaţie şi anchete, nicidecum din fonduri pentru a face reclamă plătită de Guvernul României în perioada de precampanie electorală.
În acest context am considerat că aceşti bani ar fi bine să ajungă la oamenii bolnavi din România, nu la moguli.
Dacă erau acordaţi pe alte criterii decât ratingul, era altă situaţie, dar aşa nu acoperă motivul pentru care sumele au fost acordate. Motivul a fost de informare pentru măsuri ale Guvernului pe timp de pandemie.
Poate mai bine era să se încurajele materiale care să urmărească ce se întâmplă în spitală, dacă sunt abuzuri în spitale în timpul pandemiei. Sau să se asigure transparentizarea achiziţiilor publice..
Campania a început. Cine ar lua cei mai mulţi bani?
Campania de informare este deja în desfăşurare de o săptămână, dar lucrurile se pot modifica în funcţie de varianta pe care Parlamentul o va adopta.
Grupul Intact ar putea lua cea mai mare "felie" din campania de informare prin care Guvernul sprijină presa: peste 3,3 milioane de euro buget maxim estimat pe durata celor patru luni de campanie, prin Antena 1, Antena 3, Antena Stars, Radio ZU, dar şi prin Jurnalul Naţional şi site-urile grupului.
Grupul Pro TV (TV plus online) are un buget estimat aprobat în jur de 1,8 milioane.
La online, cei mai mulţi bani - jumătate de milion de euro pentru cele patru luni – sunt aprobate pentru grupul lui Radu Budeanu (prin două firme), care are site-urile prosport.ro (cu secţiunea tacataca.ro, axată pe generarea de clickuri), gândul şi cancan.ro. Capital.ro şi DCNews sunt, de asemenea, în top.
Lista completă, pe Paginademedia.ro, aici
De notat că, în cazul în care campaniile nu au cifrele de audienţă şi trafic estimate, banii nu se plătesc.
Amendamentele propuse de deputaţii USR Iulian Bulai şi Cătălin Drulă:
1. ”(1) Guvernul difuzează contra cost, prin intermediul serviciilor de programe de televiziune şi radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicaţiilor periodice, al furnizorilor de servicii media on-line şi furnizorilor de publicitate prin mijloace de publicitate amplasate în localităţi, înregistrate în România, campanii de informare publică privind măsurile de prevenire şi limitare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi campanii de informare publică privind modul de reluare a activităţilor economice şi sociale după încetarea stării de urgenţă şi alertă, pentru o perioadă maximă de 60 de zile de la data încheierii în acest sens a contractelor de prestări servicii, dar nu mai târziu de 15 iulie 2020.”
2. Se abrogă Articolul 1, paragraf (5), adică „ Perioada de derulare a campaniilor prevăzute la alin. (1) poate fi prelungită în funcţie de necesităţile de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 în limita bugetului total alocat conform alin. (4).”
3. „(7) Sumele rămase necheltuite din bugetul prevăzut la alin. (4) până la data de 15 iulie se constituie venit la bugetul FNUASS, la capitolul „Active nefinanciare”, subcapitolul 03.02, „Medicamente pentru boli cronice cu risc crescut utilizate în programele naţionale cu scop curativ”.
Să se ducă, domne, banii la televiziuni, că altfel cine ne mai bagă frica în oase peste câteva luni, când scapă din laborator Covid-20?