GALERIE FOTO. "Am reuşit să slăbesc frumos şi sănătos"... "Ce părere aveţi de un ceai 100% natural? Eu nu prea consum apă, aşa că pentru mine e varianta ideală"... "Micul meu secret pentru o siluetă tocmai bună pentru vară. Vă recomand cu încredere..." "Ştiţi că e pentru mine un partener de cursă lungă, dimineaţa îmi fac ceaiul pentru întreaga zi..."
Instagramul este invadat de astfel de postări care promovează un ceai pentru slăbit. Lista de vedete şi de influenceri este impresionantă: Anda Adam, Andreea Mantea, Andreea Marin, Dan Capatos, Andreea Berecleanu, Anna Lesko, Gina Pistol, Ilinca Vandici, Ramona Olaru (de la Răzvan şi Dani). Mulţi. Mulţi.
E marcată în vreun fel vreo postare ca #Ad, ca publicitate? Da. O postare! Una singură! Din zecile de vedete care promovează ceaiul (mai jos şi brandul), multe cu legătură cu televiziunea, una singură a pus #Ad şi "Paid partnership."
Răspunsurile acestui influencer "altfel" în acest peisaj le aveţi aici, la început.
Punem mai jos şi cum explică nume cu greutate în televiziune lipsa marcajului. Unele - nu dăm numele - au sugerat chiar că demersul Paginademedia.ro ar avea în spate concurenţa produsului!
Ce zice brandul în cauză - Veroslim, căci despre acest ceai este vorba?
Brandul spune că nu le-a cerut influencerilor nici să marcheze, nici să nu marcheze, iar în răspunsul Paginademedia.ro punctează, în termeni juridici, pe larg, detaliat, fără nicio legătură cu întrebările, o serie de procese pe diverse speţe (inclusiv de calomnie) pierdute de jurnalişti.
După ce compania a trimis seria de răspunsuri, cu exemplele de procese pierdute de jurnalişti, administratorul firmei, Adrian Grama, a revenit cu precizări:
"Am înţeles problema pusă de Paginademedia.ro. Vom relua discuţiile cu influencerii în această direcţie, astfel încât publicitatea să fie marcată. Aceasta este intenţia noastră, dar nu ţine doar de noi. Ce ţine de noi, vom face, intenţionăm să fie totul corect", a spus Adrian Grama pentru Paginademedia.ro.
Despre exemplele cu procesele puse la intimidare în prima fază spune că "au fost o greşeală. Nu trebuia să o facem".
Singurul influencer care a marcat: "Trebuie să fim transparenţi cu cei care ne urmăresc"
L-am sunat pe singurul influencer care a marcat postarea despre Veroslim ca fiind publicitate. Este unul dintre cei mai mari influenceri de pe Instagram şi cel mai popular nume din zona de fashion şi beauty. A răspuns direct, spontan, fără timp de gândire:
"Ar trebui să ne marcăm postările, pentru că trebuie să fim transparenţi cu cei care ne urmăresc", spune categoric.
Şi continuă:
"Aşa cum între influencer şi clientul de publicitate este un contract care stabileşte înţelegerea, tot aşa asumarea publicităţii este normală între influencer şi cei care îl urmăresc pe respectivul influencer."
Declaraţiile vin de la Adelina Pestriţu.
Adelina Pestriţu a fost declarată cel mai tare influencer din România în 2019. Are 1,5 milioane de followers pe Instagram. E categorică în ceea ce priveşte marcarea publicităţii:
"Şi la TV sunt reclame şi sunt marcate clar, ca să ştie publicul că este vorba de publicitate", consideră Pestriţu.
Vede rolul şi avantajul acestui principiu. Adelina Pestriţu:
"Cred că este mult mai în regulă să fii fair faţă de cei care te urmăresc, să ştie că este vorba de o colaborare.
Este vorba de transparenţă aici. Plus că, cred eu, cei care te urmăresc te vor aprecia şi mai mult atunci când eşti sincer faţă de ei."
Cum marchează:
"La fiecare parteneriat, eu bifez această opţiune - Paid partnership. Este o condţie pe care noi o impunem. La final, mai foslosesc hashtagul Ad. Eu aşa m-am obişnuit", spune Pestriţu.
Dacă alte nume cu care am discutat spun că nu există obligaţia, Adelina Pestriţu spune că există precizări în regulile Instagram. Ne dă şi o captură:
Ce spun Andreea Marin, Capatos sau Berecleanu?
Am trimis întrebări şi am vorbit cu câteva vedete care promovează ceaiul. Care au avut postări nemarcate. De ce nu le-au marcat? Se apropie argumentele date de ei - nume grele în televiziune - cu explicaţiile Adelinei Pestriţu?
Daniel Capatos:
"Nu este nevoie să le marchez ca publicitate, pentru că sunt convins că publicul pe care îl am este îndeajuns de inteligent să înţeleagă că este vorba de o reclamă.
În altă ordine de idei, nu încalc nicio lege.
Etic? Nu e vorba de nicio etică aici. Etica este subiectivă."
Andreea Berecleanu:
"În cazul în care cineva mă întreabă dacă este publicitate, eu recunosc în restul comentariilor că este vorba de un contract imagine cu un produs pe care l-am testat. Din punctul meu de vedere, faptul că nu există "P", că nu există un marcaj, nu este o problemă dat fiind faptul că le răspund oamenilor, dacă întreabă. Nu ascund asta.
Cel mai important lucru este că eu testez tot ce promovez între o lună şi trei luni."
Andreea Marin a răspuns pe larg întrebărilor Paginademedia.ro (răspunsurile, integral la finalul articolului).
Andreea Marin:
"Eu consider ca exista un marcaj foarte clar atunci cand promovezi in textul postarii contul producatorului acelui produs. E o practica binecunoscuta si publicul intelege ca promovezi un produs, din moment ce descrii calitatile sale si sursa de unde si-l poate procura, daca isi doreste.
In plus, eu am o relatie foarte deschisa cu publicul meu, de foarte multe ori am fost intrebata direct daca promovez sau nu un produs sau altul si nu am de ce sa ma ascund, raspund la fel de direct: da, cand e cazul. (...)
Privind in urma, realizez ca marcarea postarilor in felul mentionat mai sus de dumneavoastra nu a fost o cerinta din partea partenerilor aproape niciodata si nu e nici o obligatie legala, cred ca doar o singura data cineva mi-a cerut acest lucru, si asta pentru ca acel partener isi dorea sa foloseasca functia "Boost post" pentru a promova postarea de pe contul sau, actiune care doar astfel era posibila.
A fost singurul motiv pentru care cineva a cerut acest lucru.
Foarte rar vad postari marcate astfel. Probabil ca oamenii nu se gandesc la asta prea mult. Eu nu as vedea niciun impediment daca acest lucru ar deveni o practica legala, si nu doar o optiune a unor platforme de social media, cum este acum."
Adriana Bahmuţeanu spune că e a promovat ceaiul "din prietenie", pentru că nu are contract.
"Suntem pe prietenie. Din moment ce e opţiunea mea personală, nu văd de ce trebuie să o marchez. Eu ajut firmele româneşti. Nu e reclamă mascată. E opţiunea mea personală. Din moment ce legea nu mă obligă să marchez de ce să o fac.".
Ce spun cei de la Veroslim?
Înainte de răspunsurile companiei, o galerie foto cu vedetele şi influencerii care au avut postări, potrivit monitorizării Paginademedia.ro.
GALERIE FOTO. Influenceri şi vedete promovează ceaiul de slăbit
Veroslim: "Nu a fost cerinţa companiei"
"Numărul contractelor încheiate cu persoanele publice este confidenţial", răspund cei de la Veroslim, alături de o serie de articole de lege. Ceaiul, produs de compania German Slimfit, este "un produs 100% fabricat în România."
De ce nu au marcat influencerii şi vedetele?
"Nu a fost cerinţa companiei", spun cei de la Veroslim.
Marcajul nu este o obligaţie legală, reiese din răspunsul lor:
"În prevederile Legii nr. 148 din 26 iulie 2000 privind publicitatea şi ale Legii nr. 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă nu am identificat obligaţii în sarcina celor care realizează activitate de promovare ca persoane private pe reţele de socializare (şi nu pe blogul personal) să marcheze drept “publicitate” anumite referiri la un produs ori o postare.
În privinţa blogului personal diferite state au reflementări specifice în acest sens, pe care nu le-am regăsit în legislaţia românească."
Veroslim, mai punctează oficialii companiei, "este un supliment alimentar, prin urmare, neavând calitatea de medicament nu i se aplică prevederile privitoare la publicitate, edictate de Agenţia Naţională a Medicamentului".
Ceaiul este produs de compania German Slimfit. Acţionarii firmei sun Ioan Ciocani şi Maria Grama.
Fără nicio legătură cu întrebările trimise de Paginademedia.ro, Veroslim trece în revistă, pe câteva pagini, cu toate detaliile, procese în care au fost implicaţi jurnalişti.
Ulterior, administratorul Adrian Grama a revenit cu un telefon şi a declarat că va lua în discuţie problema marcajelor publicitare.
"Am înţeles problema pusă de Paginademedia.ro. Vom relua discuţiile cu influencerii în această direcţie, astfel încât publicitatea să fie marcată. Aceasta este intenţia noastră, dar nu ţine doar de noi. Ce ţine de noi, vom face, intenţionăm să fie totul corect", a spus Adrian Grama pentru Paginademedia.ro.
Răspunsurile Veroslim la întrebările Paginademedia.ro, aici
Andreea Marin, răspunsurile complete:
1. Care a fost motivul pentru care ai ales să nu marchezi postarea respectivă ca fiind parte a unei campanii? (nu există niciun “paid”, sau “P” sau #Ad sau alt marcaj)
Eu consider ca exista un marcaj foarte clar atunci cand promovezi in textul postarii contul producatorului acelui produs. E o practica binecunoscuta si publicul intelege ca promovezi un produs, din moment ce descrii calitatile sale si sursa de unde si-l poate procura, daca isi doreste.
In plus, eu am o relatie foarte deschisa cu publicul meu, de foarte multe ori am fost intrebata direct daca promovez sau nu un produs sau altul si nu am de ce sa ma ascund, raspund la fel de direct: da, cand e cazul.
Insa exista o diferenta intre cei care promoveaza sau recomanda orice de dragul unui venit si oameni cu experienta mea. Eu selectez foarte atent ce anume promovez si refuz o mare parte dintre oferte, pentru ca nu sunt de acord sa alatur imaginea mea unor produse in care nu cred sau pe care nu le-am folosit eu insami, pentru a le cunoaste efectele benefice.
Daca nu cunosti din propria experienta despre ce vorbesti, cum poti povesti despre asta si altora? Pe de alta parte, exista si produse sau cauze pe care le fac cunoscute fara a fi platita pentru asta, pur si simplu fiecare om are afinitatile sale si e decizia mea sa fac asta atunci cand simt ca merita. Nu totul trebuie sa fie un schimb comercial.
Poti sa decizi, de exemplu, sa ajuti, fara un interes pecuniar, dar fireste ca nu poti face asta permanent, suntem cu totii constienti ca a promova cum se cuvine, uneori pe termen lung, inseamna o munca, studiu, timp si creativitate investite, si este normal ca acest efort sa fie remunerat.
Privind in urma, realizez ca marcarea postarilor in felul mentionat mai sus de dumneavoastra nu a fost o cerinta din partea partenerilor aproape niciodata si nu e nici o obligatie legala, cred ca doar o singura data cineva mi-a cerut acest lucru, si asta pentru ca acel partener isi dorea sa foloseasca functia "Boost post" pentru a promova postarea de pe contul sau, actiune care doar astfel era posibila.
A fost singurul motiv pentru care cineva a cerut acest lucru. Foarte rar vad postari marcate astfel. Probabil ca oamenii nu se gandesc la asta prea mult. Eu nu as vedea niciun impediment daca acest lucru ar deveni o practica legala, si nu doar o optiune a unor platforme de social media, cum este acum.
2. Consideri că publicul trebuie sau nu trebuie să ştie că postarea este parte a unui contract?
Cine nu este interesat, nu simte nevoia sa stie, pur si simplu, cine isi doreste, intreaba si eu ii raspund direct, nu vad niciun motiv de ezitare. Insa publicul meu ma cunoaste deja foarte bine si isi da lesne seama cand promovez un produs din textul postarii si din trimiterile pe care le fac, fie ca e vorba de contul pe care se gaseste acel produs, de site, etc.
3. În cazul în care un om din publicul tău reclamă faptul că are probleme din cauza produsului pe care l-ai promovat, cine are respeonsabilitatea: publicul care a luat de bună recomandarea, fără să ştie că e, de fapt publicitate sau influencerul care nu a marcat că e o postare publicitară?
Eu nu am avut astfel de probleme vreodata. Producatorul are aceasta responsabilitate, bineinteles, si exista atatea parghii legale prin care poti reclama un produs neconform.
Eu nu ma consider un "influencer", nici nu imi place termenul, dar daca eu vorbesc despre un subiect, intotdeauna vorbesc despre experienta mea si nu o singura data am mentionat foarte clar ca oamenii trebuie sa citeasca prospectele, sa consulte un specialist din domeniul respectiv, inainte de a folosi orice pe propria piele.
De exemplu, nu tii o dieta, chiar daca cineva iti povesteste ca i-a fost benefica, decat dupa ce te consulti cu un nutritionist, ca sa fii sigur ca e potrivita si pentru tine. Practic, din ceea ce povesteste altcineva tu iei la cunostinta faptul ca exista un produs care ar putea fi bun si pentru tine, dar ai datoria sa verifici in amanunt toate aspectele.
Zilnic, si eu citesc, printre atatea informatii de pe internet, tot felul de lucruri, asta nu inseamna ca le accesez pe toate si ca nu ma interesez daca ceea ce mi-a atras atentia este si potrivit pentru mine, nu doar pentru cel ce povesteste despre experienta sa. Odata ajuns produsul in mainile mele, citesc specificatiile si, daca tot nu sunt lamurita, intreb un specialist.
In ceea ce ma priveste, este un lucru binecunoscut deja faptul ca imi pasa de oamenii din jur si ca ma ghidez dupa principiul: "ceea ce e bun pentru mine, poate fi bun si pentru tine", de aceea si povestesc aproape zi de zi despre noutatile pe care le descopar.
Repet, insa, asa cum am facut-o de foarte multe ori: fiecare om este dator fata de sine sa citeasca un prospect, sa intrebe un specialist sau un producator atunci cand are indoieli, sa se asigure ca experientele despre care afla zi de zi sunt potrivite si pentru el. Iar influencerii de care vorbiti au si ei responsabilitatea de a-si castiga credibilitatea in timp prin a alege cu grija ceea ce povestesc in online sau offline.
Si mai cred ca aceasta indeletnicire, fiind una destul de noua si nereglementata poate suficient - din pacate, a fi influencer nu e o meserie, se invata zi de zi fara o scoala in spate si orice om se poate autointitula astfel - are inca multe lacune, care se vor remedia in timp, pe sistemul "vazand si facand".
Important este sa observam atent fenomenul si sa avem vointa de a invata cum sa facem, cu totii, lucrurile mai bine zi de zi.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
https://www.instagram.com/tv/CCIXQ3opihx/?igshid=yrvp1ch4p9j0