Amendă record încasată eMag, unul dintre cei mai importanţi jucători din online-ul românesc. Consiliul Concurenţei a sancţionat compania Dante International SA, care deţine eMag, cu 6,7 milioane de euro (aproximativ 32,28 milioane lei).
Motivul? Abuz de poziţie dominantă în relaţia cu magazinele partenere din eMag Marketplace.
Compania şi-a recunoscut vina şi anunţă „o serie de măsuri în faţa autorităţii de concurenţă, prin care regulile şi algoritmii vor fi mult mai transparenţi”, potrivit unui comunicat de presă.
Consiliul a constatat că Dante, în calitate de deţinător şi administrator al platformei online eMAG Marketplace (www.eMAG.ro), a abuzat de poziţia sa dominantă, în perioada ianuarie 2013 - iunie 2019, în special, prin poziţionarea şi afişarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă şi cu care se afla în concurenţă directă.
Cu alte cuvinte, eMag îşi promova intens produsele, în defavoarea partenerilor.
În acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliaţi eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurenţei reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă. Compania a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii, spun cei de la Consiliul Concurenţei.
Compania a fost obligată să adopte o serie de măsuri privind algoritmii utilizaţi de platformă, Dante având obligaţia să informeze complet şi corect comercianţii parteneri asupra modului de funcţionare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziţionare a produselor pe platformă şi să limiteze intervenţiile manuale în funcţionarea algoritmilor relevanţi.
De asemenea, au mai fost luate şi alte măsuri:
- Compania trebuie să dezvolte modificări ale structurii organizaţionale, să creeze un sistem de gestionare a datelor colectate şi stocate prin intermediul platformei, astfel încât accesul la aceste date agregate să se realizeze în mod nediscriminatoriu.
- Dante trebuie să-şi îmbunătăţească politica de soluţionare a plângerilor, prin crearea unui set de bune practici în administrarea relaţiei cu participanţii la platformă.
Directorul eMag: „Chiar dacă am primit o sancţiune, luăm partea bună”
eMag îşi recunoaşte vina şi anunţă o serie de măsuri pentru a îndrepta greşeala.
Iulian Stanciu, CEO eMag, despre sancţiune:
„Viteza cu care am dezvoltat platforma eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învăţat de fiecare dată din ele şi ne-au ajutat sa adaptăm modelul. Procesul de dezvoltare a platformei a presupus de multe ori soluţii rapide în interesul clienţilor, dar unele dintre ele au fost impredictibile pentru alte părţi implicate în platformă.
Deşi izolate, aceste situaţii au generat îngrijorări ale autorităţii de concurenţă, împreună cu care am depus toate eforturile pentru identifica un mod foarte predictibil, transparent şi echilibrat prin care toate părţile să poată beneficia de avantajele unei platforme de comerţ online, iar clientul să rămână prioritatea noastră.
Chiar dacă am primit o sancţiune, luăm partea bună din aceasta experienţă: am învăţat cum să oferim un serviciu foarte bun în acelaşi timp şi clienţilor, şi partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli şi algoritmi îmbunătăţiţi permanent, bazându-ne pe tehnologie.
Astfel, clienţii beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp şi bani, iar partenerii beneficiază de oportunităţi majore de dezvoltare, în România şi în ţările din jur,” a declarat Iulian Stanciu, CEO eMAG.
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Comentarii
Nimeni nu obliga vanzatorii mai mici sa-si puna anunt pe eMAG.
Dar din pacate , ca in cazul de fata amenzile sunt prea mici , iar cei in culpa sunt putini deranjati de asta, pt ca au facut miliarde de pe urma manipularii acestor marketuri.
Zilele trecute vedeam prim Google Ads cum că eMAG așteaptă firmele să își pună produsele pe site-ul lor.
Ca și cum ți-ai pune produsele la vânzare și ar veni eMAG cu aceleași produse (după ce au văzut ca faci profit cu ele) să-și bage produsele pe primele pagini iar produsele tale să fie pe la coadă, oamenii se uită și la cine vinde produsul și normal că îți inspiră o încredere “vândut de eMAG” în loc să vezi “vândut de SC România SRL”