ESTIMĂRI | MEDIA FACT BOOK. Pandemia de Covid-19 a afectat piaţa media, dar nu aşa rău. Dacă pieţele de radio şi outdoor au fost cele mai afectate, piaţa de televiziune a explodat în a doua jumătate anului şi şi-a revenit la nivelul din 2019.
Piaţa de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020, până la valoarea de 467 milioane de euro (în 2019, cifra era de 480 de milioane de euro). În 2021, este aşteptată o revenire de 4%, până la valoarea de 485 milioane de euro, susţinută în mod special de investiţiile media în digital şi TV, arată datele actualizate furnizate de Initiative.
Cele mai mari investiţii media au venit din partea industriei farmaceutice, însă creşterea cea mai mare în 2020 a fost înregistrată de e-commerce (+88%), care se apropie de retail şi telecom, două categorii cu o lungă tradiţie în comunicare.
În vară, Media Fact Book estima scăderi mai mari pentru întreaga piaţă, de aproximativ 100 de milioane de euro.
Citeşte şi: Impactul pandemiei: Peste 100 de milioane de euro „gaura" în piaţa de publicitate. Raportul Media Fact Book
Televiziune. Investiţiile în publicitatea TV au avut un parcurs sinuos în 2020, cu o scădere de 35% a bugetelor încasate în lunile aprilie şi mai. Scăderea fost urmată de o revenire spectaculoasă în a doua jumătate a anului, arată datele.
- Anumite bugete de comunicare au fost mutate de la începutul anului către finalul anului, generând o situaţie de sold-out fără precedent la staţiile TV, conform Initiative.
- Ca urmare, acest segment media a încheiat anul la un nivel similar cu 2019, cu o valoare de 308 milioane de euro.
- Audienţele staţiilor TV au crescut puternic în perioada lockdown-ului din primăvara anului trecut (+16% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2019), au coborât la nivelul anului 2019 în sezonul cald, ca apoi să revină la niveluri ridicate în toamnă şi iarnă.
- Notabilă este creşterea spectaculoasă a vizionării TV în off-prime-time (+10% în octombrie, +12% în noiembrie) pe fondul restricţiilor de circulaţie impuse pentru combaterea COVID-19.
- Pentru 2021, Media Fact Book estimează o creştere de 2% a bugetelor din televiziune, la valoarea de 314,5 milioane de euro.
Digital. În ciuda contextului generat de pandemie, digitalul şi-a continuat creşterea şi a închieiat anul trecut cu o valoare totală de 117,8 milioane de euro. Acest lucru a însemnat o creştere de 6,2%, faţă de 2019.
- Distanţarea socială şi restricţiile de circulaţie au influenţat creşterea puternică a digitalului în 2020, a cumpărăturilor şi plăţilor online, a livrărilor la domiciliu şi a streaming-ului de conţinut video, inclusiv pe televizoare.
- Netflix, unul dintre cele mai mari servicii de streaming plătite, a înregistrat un trafic mult mai mare comparativ cu cel mai popular site de filme gratuite, depăşindu-l chiar şi după ieşirea din lockdown, în vară.
- De asemenea, creşteri puternice s-au înregistrat şi pentru traficul web asociat jocurilor video, conform Media Fact Book.
OOH şi Radio. Pierderi semnificative în 2020 au înregistrat segmentele de publicitate Outdoor şi radio. În 2020, ambele au fost puternic afectate de măsurile de restricţie.
- Media Fact Book estimează o scădere de 20% în 2020, faţă de 2019, pentru piaţa de radio, ajungând la valoarea de 22,5 milioane de euro. Raportul estimează acelaşi nivel al investiţiilor pentru 2021.
- În ceea ce priveşte piaţa de OOH, anul 2020 a presupus o scădere de 20% în aprilie, urmată de o recuperare a investiţiilor pe perioada verii şi de o nouă scădere în sezonul rece, odată cu închiderea şcolilor şi impunerea de noi restricţii de circulaţie.
Rezultatul este o reducere de 25% a investiţiilor comparativ cu 2019. Nici în acest caz nu este aşteptată o revenire în 2021, nivelul investiţiilor rămânând constant, în jur de 24 milioane de euro.
Sursa: Media Fact Book, Initiative
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Comentarii