Skip to main content

INTERZIS PE TV. Spotul care spunea că 500 de români s-ar îmbolnăvi zilnic din cauza pâinii neambalate nu e în regulă

 
Foto | Pexels
Foto | Pexels

"Pâinea ambalată" a ajuns pe masa Consiliului Naţional al Audiovizualului. Este vorba despre spotul Asociaţiei Preţuieşte Calitatea, care spunea că „500 de români se îmbolnăvesc zilnic din cauza pâinii neambalate”.

Publicitate

Principala concluzie: spotul nu informează corect. Astfel, CNA a votat, cu unanimitate de voturi, intrarea în legalitate a spotului. Cu alte cuvinte, spotul nu mai poate fi dat la televizor în forma actuală (oricum nu mai rula).

Despre spot, Dorina Rusu (membră CNA) a exclamat:

Au depăşit orice limită. Şi-au pus în cap toate instituţiile. Este incredibil că au făcut aşa ceva. Este o minciună”, a spus aceasta.

SCURT CONTEXT.Zilnic apar aproximativ 500 de cazuri noi de Covid-19 din cauza consumului de pâine neambalată", spune spotul, care a rulat, de la sfârşitul lunii decembrie, pe toate posturile de ştiri din România.

Spotul nu este asumat de niciun producător. Asociaţia Preţuieşte Calitatea, care a plătit spotul, are sediul pe Bulevardul Constructorilor, într-o clădire deţinută de Broadhurst Investments Limited. Acelaşi fond de investiţii este acţionar şi la producătorul de pâine Vel Pitar. Preşedintele Asociaţiei spune că Vel Pitar nu este membru.

Spotul a atras inclusiv reacţii din partea autorităţilor, iar instituţii precum ANPC, ANSVSA si Grupul de Comunicare Strategică l-au reclamat la CNA.

Vezi spotul AICI


FAKE-NEWS printr-un spot aparent de interes public! 500 de români s-ar îmbolnăvi zilnic din cauza pâinii neambalate. Cine e în spate?


Reclama a pornit de la un studiu

Totul a pornit de un studiu, care poartă girul Universitatea Politehnica. Paginademedia.ro a consultat studiul care stă la baza acelei cifre. Studiul (extrem de stufos şi matematic formulat) cuprinde, de fapt, simulări de scenarii de transmitere a virusului şi nu sinteza unor date statistice.

Scenariile sunt puse într-un "simulator de interacţiuni". Sună tehnic, dar aşa e în studiu, a implicat "prototiparea unui model de tip Machine Learning - Artificial Intelligence".

Practic, s-au introdus "scenarii" şi probabilităţi (că se pot infecta sau transmite virusul când pun mâna pe coş, când pun mâna pe pâine, când tuşesc lângă stand etc) şi a rezultat o serie de "posibilităţi". Calculele sunt multe şi complicate, vă dăm doar concluzia:

„Simulările efectuate au arătat că, dacă se presupune o rată de transmitere a virusului de 1% (apropiată de valorile reale), numărul de cazuri noi de infecţie pentru o populaţie cu o rată statistică de infectare de 3 la 10.000 ar fi de ordinul a 500 de cazuri noi zilnic pentru un volum de desfacere la nivel naţional de 4 milioane de pâini pe zi"

Istorie: Vel Pitar, penalizată că făcea reclamă la pâine ambalată

În urmă cu câteva luni, o companie ajungea în atenţia CNA pentru un spot în care vorbea de avantajele pâinii ambalate.

Paginademedia.ro vă prezintă cazul de atunci:

Vel Pitar a difuzat un spot TV în care spune că „gripa, dar şi alte boli, se pot transmite de la persoanele care tuşesc sau strănută peste pâinea dumneavoastră, nu doar în magazine, ci şi în depozite sau când pâinea este transportată” (…) Cumpără pâinea ambalată de la Vel Pitar! Alege siguranţa alimentară! Garantat, fără virusul gripal!”, spunea reclama.

Consiliul Naţional al Audivoizualului a decis interzicerea de la difuzare a reclamei la pâinea Vel Pitar care „garanta” pâine fără „virusul gripal”, întrucât „instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile”.


Citeşte şi: CNA a interzis reclama Vel Pitar cu pâinea „fără virusul gripal” şi face apel la publicitari să nu mai exploateze această situaţie


Citeşte şi: De ce a plecat Ioana Dogioiu de la Ziare.com: „Ni s-a cerut să publicam stiri si comentarii din care sa rezulte ca painea neambalata imbolnaveste de Covid”


Citeşte şi: MONITORIZARE. Titlul cu 500 de români bolnavi zilnic din cauza pâinii, şi pe Ziare.com, site deţinut de acţionarii Vel Pitar. Multe articole despre binefacerile pâinii ambalate


Legislaţie


Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de
respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu
modificările şi completările ulterioare.

(2) Este interzisă publicitatea care prejudiciază după criteriul de sex respectul pentru demnitatea umană, aducând atingere imaginii unei persoane în viaţa publică şi/sau particulară, precum şi a unor grupuri de persoane.

(3) Este interzisă utilizarea în publicitate a situaţiilor în care persoanele, indiferent de apartenenţa la un sex, sunt prezentate în atitudini degradante, umilitoare şi cu caracter pornografic, inclusiv prin folosirea stereotipurilor de gen.

Art. 101 - Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus