ANCHETĂ RECORDER. Negi, micoze, viermi, burţi revărsate. Sunt imagini des întâlnite în reclamele de pe internet. Sunt şi pe site-uri "cu nume", de la Click.ro la Cancan şi de la B1TV la România TV. Ce e în spatele lor?
Escrocheriile cu suplimente alimentare sunt încă o afacere profitabilă şi în ţara noastră, de pe urma cărora au de suferit mulţi oameni, inclusiv români. Prin reclame manipulatoare, găzduite de site-uri de ştiri cunoscute, suplimentele ajung în atenţia utilizatorilor de internet, de multe ori persoane în vârstă.
Oamenii, care ulteorior devin clienţi, sub promisiunile însănătoşirii grabnice, devin victime ale reţelei care-i uşorează de sute de lei şi le pun sănătate în pericol.
O amplă investigaţie, realizată de jurnaliştii Recorder, pune cap la cap iţele acestei întregi afaceri, care implică de la afacerişti ucrainieni, ruşi şi români, la reclame înşelătoare, găzduite de site-uri precum click.ro, romaniatv.net, b1.ro, cancan.ro, realitatea.net şi wowbiz.ro.
„Strategiile de manipulare ale firmelor din Rusia şi Ucraina precum şi sutele de site-uri pe care afiliaţii lor le creează pe internet n-ar avea nicio valoare dacă n-ar ajunge la un număr foarte mare de oameni. Iar pentru a ajunge au nevoie de nişte trambuline, adică de platforme cu mare priză la public.
Aşa că, în schimbul unor sume de bani deloc neglijabile, multe site-uri de ştiri acceptă reclamele manipulatoare ale acestor reţele de escrocherie. E vorba despre publicitatea prin acele imagini cu negi, burţi revărsate, viermi, micoze şi alte imagini şocante de la finalul unor articole aflate pe site-uri precum: click.ro, romaniatv.net, b1.ro, cancan.ro, realitatea.net, wowbiz.ro”, scrie Recorder.
Sumele încasate de site-uri nu sunt deloc mici, iar câteva agenţii de publicitate joacă rolul de intermediari între firmele din Rusia şi Ucraina şi site-urile de ştiri din România.
„Aceste agenţii cumpără spaţii pe site-urile de ştiri, îşi postează reclamele şi plătesc o sumă fixă de fiecare dată când un cititor dă click pe una din ele.
În România, cele mai active pe această zonă sunt agenţiile MGID şi AdNow. Reclamele intermediate de aceste platforme sunt, de multe ori, înşelătoare, manipulatoare şi conţin informaţii complet false, fapt foarte uşor verificabil”, punctează ancheta.
Un alt jucător important în acestă schemă este Google.
„Dacă o platformă controversată precum MGID este respinsă de mulţi publisheri, Google livrează reclame pe aproape toate site-urile de ştiri din România.
Google mai încasează bani de la reţeaua care vinde medicamente minune şi pentru a le oferi acestora o vizibilitate mai bună în motorul de căutare. Spre exemplu, dacă veţi căuta Detonic pe Google, veţi vedea că primele rezultate sunt marcate ca anunţuri, ceea ce înseamnă că Google a încasat bani ca să le facă mai vizibile”, arată jurnaliştii Recorder.
Produsele sunt vândute ilegal în România. Materialul Recorder arată că:
„Dincolo de reclame mincinoase, de nume de medici şi de instituţii folosite în mod fraudulos, cel mai flagrant aspect este că suplimentele comercializate de această reţea sunt vândute în mod ilegal pe teritoriul României.
Teoretic, niciun supliment din plante nu are voie să intre pe piaţa autohtonă fără să fie verificat şi avizat în prealabil de Institutul de Bioresurse Alimentare (IBA). Am trimis institutului o listă cu 22 de produse vândute prin reţeaua coordonată din Rusia şi Ucraina.
Ni s-a răspuns că 20 dintre ele nu sunt autorizate în România, în timp ce în cazul a două dintre ele, producătorii au încercat notificarea, dar nu au primit-o pentru că nu au adus completările solicitate la dosar.”
Comentarii
Sunt de acord ca exista multi escroci, dar si oameni corecti marginalizati de "specialisti".
Ceea ce ma face sa suspectez ca nici reportajul Recorder nu e tocmai sincer ci mai de graba sugerat de alt importator de suplimente bizare sau de alta agentie de publicitate.