Skip to main content

Studiu Starcom: Netul în pandemie. Mulţi nou-intraţi peste 45 de ani au descoperit reţelele sociale şi aplicaţiile online. Facebook şi Youtube sunt la putere

 
Foto: Pexels
Foto: Pexels

STUDIU. Interesul pentru tehnologie a crescut vizibil în 2020, anul pandemiei. Un an în care nevoia de comunicare a făcut ca un public consistent de peste 45 de ani să intre şi să folosească platformele de comunicare socială.

Publicitate

Acelaşi public peste 45 de ani a început să fie mult mai activ pe aplicaţiile bancare şi pe mail.

Evident că publicul tânăr între 18 şi 24 de ani este cel mai familiarizat şi, de altfel, a folosit cel mai mult tot ce înseamnă tehnologie şi comunicare online.

Sunt doar câteva dintre concluziile unui studiu făcut de Starcom România. O alta: publicul feminin a folosit mai mult Messengerul Facebook sau Instagram, în timp ce bărbaţii s-au dus şi spre Twitter şi Tinder.

Care a fost cea mai utilizată platformă socială? Unde ascultă tinerii muzică? Cât de ascultate sunt podcasturile în România? Răspunsurile, pe larg, în continuare.

Înainte de studiul complet, Paginademedia.ro vă prezintă câteva concluzii pe scurt:

- Tinerii (18-24 ani) folosesc cel mai mult tehnologia şi se diferenţiază de celelate categorii de vârstă la: participarea la cursurile online, ascultatul muzicii online sau participarea la conferinţe online

- Persoanele de peste 45 de ani au început să folosească mai des platformele digitale, în 2020

- Facebook a rămas cea mai populară reţea socială, în România

- Femeile au optat pentru Messenger Facebook sau Instagram, iar bărbaţii s-au îndreptat către Twitter sau Tinder

- Tinerii folosesc cel mai mult aplicaţiile de jocuri, filme, editare foto

- Oamenii de peste 45 de ani au început să folosească aplicaţiile bancare şi de e-mail mai mult, faţă de alţi ani

- Puzzle-ul şi jocurile de strategie se află în topul preferinţelor utilizatorilor de internet, din mediul urban

- 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban ascultă podcasturi pentru divertisment şi relaxare

- Principalele platforme de videoconferinţă utilizate anul trecut au fost Zoom, Skype şi Meet (Google)

- Tinerii ascultă muzică pe Spotify, iar celelalte categorii de vârstă optează pentru Youtube

- 67% dintre românii din mediul urban s-au declarat interesaţi de tehnologie

Paginademedia.ro vă prezintă în continuare, pe larg, studiul Starcom:

Mediul digital pentru toate categoriile de vârstă

Tinerii folosesc mediul digital în cea mai mare măsură. Diferenţele cele mai mari dintre comportamentul tinerilor(18-24 ani) şi media pe toate categoriile de vârstă au fost înregistrate la activităţi precum participarea la cursuri online (55% vs. o medie de 28%), ascultatul muzicii online (61% vs. o medie de 44%) şi participarea la conferinţe online (51% vs. 36%).

Persoanele cu vârsta între 35 şi 44 de ani au folosit mediul digital preponderent ca sursă de informaţii şi pentru participarea la evenimente culturale, în timp ce persoanele de peste 45 de ani au început în 2020 să fie mai “digital-friendly”, mai ales pentru a face plăţi online, căuta informaţii şi accesa platforme online.

Top platformede social media

Facebook continuă să domine peisajul social media şi rămâne platforma cu cea mai mare popularitate în România, urmată de WhatsApp şi YouTube.

În 2020, femeile au accesat cu preponderenţă Facebook Messenger, Instagram şi Pinterest, în timp ce bărbaţii au avut o afinitate mai mare faţă de Twitter, Viber şi Tinder.

Tipurile de platforme online accesate în 2020

Tinerii (18-24 ani) au accesat aplicaţii de jocuri, filme, editare foto, precum şi de e-learning.

Persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 şi 34ani au accesat aplicaţii de muzică, servicii de transport privat, videoconferinţă şi nutriţie, iar segmentele de vârstă mai mature au început să utilizeze aplicaţii bancare, sociale şi de e-mail mai mult decât în alţi ani.

Joc şi joacă

Puzzle-ul şi jocurile de strategie se află în topul preferinţelor utilizatorilor de internet, din mediul urban. Puzzle-ul este jucat într-o măsură mai mare de către oameni maturi (peste 55 de ani), iar jocurile de strategie sunt jucate de generaţiile mai tinere (18-34 ani).

De altfel, acestea din urmă sunt jucătorii cei mai înfocaţi şi cei care dedică cel mai mult timp jocurilor de tip multi-player, shooter şi jocuri de role-playing. Persoanele cu vârsta între 35 şi 44 de ani preferă jocurile de aventură şi luptă.

Podcasturile anului

Studiul arată că podcasturile au început să fie din ce în ce mai populare. Aproximativ 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban ascultă podcasturi pentru divertisment şi relaxare, în timp ce aproximativ 40% apelează la acestea în scopuri educaţionale şi informative(mai ales persoanele peste 55 de ani).

Generaţiile mai tinere (18-34 ani) preferă podcasturile inspiraţionale, poveşti reale din viaţa de zi cu zi a oamenilor, în timp ce persoanele cu vârsta cuprinsă între 45-54 ani ascultă sau urmăresc, într-o măsură mai mare decât media urbană, podcasturile despre tehnologie.

Zoom, platforma principală de videoconferinţă

Principalele platforme de videoconferinţă utilizate anul trecut au fost Zoom, Skype şi Meet (Google). Zoom a fost folosit în mai mare măsură de către bărbaţi (71%), persoane cu vârsta cuprinsă între 25-34 ani (75%), persoane cu studii superioare (75%) şi de cei cu un venit lunar de peste 5.000 lei (76%), în timp ce Skype a fost accesat cu precădere de către bărbaţi (51%) şi de persoanele de peste 55 de ani (53%).

Nu în ultimul rând, Meet (Google) a fost popular în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18-24 ani (53%).Într-o măsură mai mică, au fost folosite şi platformele Teams (28%) şi Webex (10%).

YouTube, în topul preferinţelor privind platformele de muzică

YouTube rămâne platforma de muzică preferată a românilor de peste 55 de ani (92%), dar şi a persoanelor cu venituri mai mici (93%).

La o diferenţă considerabilă, urmează Spotify, folosit în mai mare măsură faţă de media urbană de către cei cu vârsta cuprinsă între 18-24 ani şi de persoanele cu venituri mari.

Prin contrast, Apple Music (12%), SoundCloud (10%) şi Deezer (7%) sunt mai puţin folosite de utilizatorii de Internet, din mediul urban.

Interesul pentru tehnologie

Interesul pentru tehnologie în rândul utilizatorilor de internet din mediul urban este destul de mare:67% s-au declarat interesaţi, iar 40% încearcă să rămână la curent şi să se informeze cu privire la cele mai recente tehnologii.

Aparatele de uz casnic inteligente suntcele mai populare tehnologii în rândul utilizatorilor de internet din mediul urban, în special in randul persoanelorcu venituri mari (44%) şi al celor cu vârsta între 25-34 de ani (41%), care intenţionează să le foloseascăşi pe viitor.

Acestea sunt urmate de tehnologia 5G, preferatămai ales de bărbaţi şi persoanele cu studii superioare, iar energia verde este de interes pentru categoria de vârstă 35-44 ani, dar şi de cei cu venituri mari.

Tehnologii mai avansate precum: VR, AR, AI, roboţi au nevoie de timp pentru a creşte, pentru a fi înţelese şi acceptate. In acest moment, deşi sunt destul de cunoscute, procentul de utilizare este scăzut (sub 10%).

Metodologia

Studiul Tech Trends a fost realizat de agenţia de media Starcom pe un eşantion de 809 persoane, de sex feminin şi sex masculin,de peste 18 ani, din mediul urban, utilizatori de internet.

Autor: Daniel Samoilă daniel.samoilapaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus