Kanal D a primit o amendă-record de la CNA după ce în 29 de zile dintr-o singură lună (noiembrie 2023) a depăşit în fiecare zi timpul alocat publicităţii. Adică au difuzat în prime-time (intervalul 18 - 00.00) mai multă reclamă decât cele 72 de minute alocate intervalului.
Astfel, potrivit monitorizării CNA, postul de televiziune a difuzat în plus un total de 23.000 de secunde (6 ore şi 23 de minute de reclame).
Preşedinta CNA a propus amenda maximă de 200.000 de lei (40.000 de euro) pentru postul de televiziune, pentru depăşirea limitei legale de reclame.
„Poate că ar trebui să schimbăm regulile pentru aceste încălcări în lege”, a concluzionat Monica Gubernat, preşedintele CNA.
De cealaltă parte, postul de televiziune s-a apărat spunând că au ajuns în această situaţie pentru că în prima parte a anului 2023 nu au avut suficiente venituri din publicitate.
Cătălin Băleanu, reprezentantul postului:
„Această depăşire a fost cauzată de acumularea unui dezechilibru în ceea ce priveşte constanţa comenzilor de publicitate pe parcursul anului 2023.
În prima parte a anului, comenzile de publicitate au fost sub nivelul estimat, iar spaţiul publicitar nu a putut fi utilizat la nivelul preconizat.
Pe cale de consecinţă, această situaţie a creat o discrepanţă între veniturile bugetate şi cele efectiv realizate. Spre finalul anului, a devenit posibilă o echilibrare a comenzilor de publicitate cu deficitul înregistrat în prima parte anului şi acesta este motivul pentru care a avut loc depăşirea duratei publicităţii.
Practic, a fost compensat timpul de publicitate nefolosit în prima parte a anului. Decizia de a avea aceste depăşiri a fost una dificilă, iar felul în care postul Kanal D a respectat această prevedere în ultimii ani este cea mai bună dovadă în acest sens. Ultima sancţiune pentru depăşiri ale duratei publicităţii fiind de acum şase ani, din 2018.
Depăşirile nu au fost de natură a deranja, neexistând sesizări în acest sens. Vă rog să aveţi în vedere că postul Kanal D a respectat cu stricteţe durata legală a publicităţii în ultimii şase ani.
Iar situaţia depăşirilor din acest raport a fost generată de o conjunctură comercială nefavorabilă cu caracter temporar.”
Monica Gubernat, preşedintele CNA:
„Cam ce aţi dori de la noi? Să vă înţelegem? V-aţi asumat că aţi încălcat cu bună ştiinţă legea. Cam ce aţi dori de la noi în aceste condiţii? O înţelegere creştinească?”
Cătălin Băleanu:
Eu am vrut doar să vă prezint punctul de vedere şi explicaţia pentru ce s-a întâmplat şi contextul pentru care s-a întâmplat această depăşire.
Monica Gubernat:
„E o depăşire asumată. V-aţi asumat că aţi depăşit legea. Eu asta înţeleg din punctul dumneavoastră de vedere.”
Cătălin Băleanu:
"Nu am vrut să vin în faţa dumneavoastră să vă spun că au fost probleme tehnice şi că a sărit publicitatea dintr-o oră în alta. Aceasta este explicaţia şi contextul în care a avut loc această depăşire."
Cristina Pocora:
„E şocantă depăşirea.”
Kanal D nu este la prima astfel de abatere. A mai avut încălcări, tot în lunile de final de an, când cererea de publicitate este mare, în anii 2015, 2016, 2017 şi 2018 (an în care a fost sancţionat de două ori cu câte 200.000 de lei, detalii AICI şi AICI).
Cum arată tabelul depăşirilor pe luna noiembrie, în cazul principalelor posturi de televiziune. Sursa: Raport CNA.
Legislaţie:
Art. 35 - (1) Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 6.00 - 18.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. Proporţia de spoturi
publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 18.00 - 24.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv.