Decizie CNA în cazul unui spot la vinul Murfatlar, difuzat în luna aprilie. Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis să interzică reclama pentru brandul de vin Murfatlar în care apare o femeie însărcinată, pentru că „se promovează comportamente dăunătoare”.
Cazul a ajuns pe masa CNA ca urmare a unei reclamaţii din partea unui telespectator, care spune că „Prin prezenţa femeii însărcinate, reclama induce legătura dintre sarcină şi alcool şi încurajează în mod subliminal consumul de alcool în timpul sarcinii (...) Menţionez că reclama nu include avertismentul conform căruia alcoolul nu este recomandat femeilor însărcinate, aşa cum prevede legea.”
Campania a avut două spoturi, o variantă mai lungă, de 30 de secunde, şi una mai scurtă, de 20 de secunde. În spotul mai lung, aceasta are în două momente. Într-un dintre secvenţe, pe final, ea apare stând la masă, alături de alte două persoane care consumă vin.
„Nu există alte modalitate de a vorbi despre viaţă decât dacă pui o femeie însărcinată?”, s-a întrebat retoric Dorina Rusu, membru CNA.
CNA a votat în unanimitate o decizie de intrare în legalitate pentru încălcarea articolului potrivit căruia spoturile publicitare trebuie „să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei”.
Consiliul Român al Publicităţii (RAC), organsim care are rol consultativ în relaţia cu CNA, a venit la rândul său cu un punct de vedere în care vorbeşte de încălcări.
„Prin apariţia în comunicarea comercială a brandului Murfatlar Vinul, a unei femei însărcinate, aşezate la masă alături de alte două persoane ce consumă vin, fără nicio atenţionare privind consumul în timpul sarcinii, se încalcă prevederile art 10.1 şi 10.2 din Codul RAC”, spune RAC.
Cu alte cuvinte, comunicarea nu trebuie să „conţină descrieri sau reprezentări ale unor situaţii posibil periculoase, riscante sau care arată neglijarea măsurilor de siguranţă sau sănătate publică.”
Legislaţie
Art. 29 alin. (1) lit. f) din Legea audiovizualului nr. 504/2002: „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: (...) f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei”
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro