Skip to main content

Competiţia Regina Maria - MedLife, faza pe CNA. Cele două reţele s-au reclamat între ele la CNA pentru mai multe reclame. Forul a taxat ambele campanii

 
Sursa foto: Aleksandar Ilic | Dreamstime.com
Sursa foto: Aleksandar Ilic | Dreamstime.com

Cele mai mari reţele private de sănătate din România au ajuns să se reclame la CNA pentru campaniile de publicitate. Ca să le „împace” pe amândouă, CNA a dat decizie de intrare în legalitate pentru ambele campanii.

Publicitate

Cu alte cuvinte, campaniile în cauză nu mai pot fi derulate în forma actuală, în care încalcă legislaţia audiovizuală. Campania Regina Maria nu mai era oricum difuzată, în timp ce spoul MedLife a fost modificat între timp. 

Detalii, în continuare. 

Gâlceava dintre cele două reţele datează de mai multă vreme.

Pe 15 octombrie 2024MedLife reclama la CNA campania derulată de Regina Maria la mai multe posturi sub mesajul „Cauţi cel mai bun medic” spunând că ar promova „mesaje publicitare subliminale şi comparative”. Este o campanie radio derulată anul trecut în toamnă în care au fost folosite voci ale actriţei Maria Popistaşu, jurnalistei Melania Medeleanu sau vloggerului Zaiafet. 

„Tu de câte păreri ai nevoie ca să-ţi faci o părere? La „Regina Maria” am strâns recenziile a peste 800 de mii de pacienţi ca tu să ai încredere că alegi cel mai bun medic. „Regina Maria” e multă putere într-o părere”, este mesajul principalul al celor trei spoturi radio. 

Pe 5 noiembrie, Regina Maria a reclamat la rândul ei MedLife, pentru campania pe care o derula, pentru mesajul „Medicii MedLife - iubim să vedem oameni fericiţi, iar asta ne face medici buni”. „Consideram ca aceasta campanie este cu adevarat capabila sa deformeze in mod esential comportamentul economic al consumatorului mediu, fiind in egala masura si comunicare inselatoare si practica comerciala incorecta”, spunea Regina Maria în reclamaţie.

Reţeaua regina Maria argumentează, printre altele, că „nu exista studii sau orice alte dovezi care sa arate o legatura intre „dorinta de a vedea pe cineva fericit” si calitatea de bun practician in medicina, afirmatia fiind din aceasta perspectiva chair mincinoasa”. 

Doar că atunci când au analizat spotul, CNA a văzut o altă problemă, la campania MedLife. Afirmaţia „Chiar şi cu cea mai înaltă tehnologie de laborator, rezultatul este validat de un medic bun”. Forul a considerat că afirmaţia „cea mai înaltă tehnologie de laborator” nu poate fi dovedită. 

Andrada Rusan, reprezentanta Regina Maria:

„În niciun moment nu facem o afirmaţie superlativă nediscriminată. Este o întrebare deschisă prin care se interacţionează cu publicul şi mai ales această întrebare deschisă surprinde fidel circumstanţierea clară a condiţiilor în care se ridică respectiva întrebare.

Respectiv, criteriul fiind părerile, adică recenziile depe website-ul Regina Maria, care sunt un număr impresionant de recenzii din partea pacienţilor, peste 800.000.

Sub nicio formă nu se face afirmaţia că la noi s-ar găsi întotdeauna cei mai buni medici. Noi lansăm întrebarea: „cauţi cel mai bun medic?” iar apoi oferim o resursă prin care s-ar putea ca în urma investigaţiei personale a prezumtivului pacient să-l găsească la noi sau să-l găsească în altă parte.”

Despre campania concurenţei, reprezentanta Regina Maria a declarat: 

„Nu ştim pe baza a ce au făcut ei în concret această afirmaţie, dar cert este că nici publicul nu ştie pentru că nu au circumstanţiat-o în niciun fel astfel cum am făcut-o noi, este o afirmaţie nu o întrebare astfel cum am făcut-o nouă şi cu certitudine, indiferent cu privire la ce s-ar fi referit, în nicin caz nu pot face la modul nediscriminat „cea mai înaltă tehnologie”, pentru că având în vedere probele pe care le-am prezentat în orice caz ea nu este factual corectă, sens în care apreciem că afirmaţia nu este justificată obiectiv, se impune a fi sancţionată.

Iar în ceea ce ne priveşte, afirmaţia care nici măcar nu mai este de actualitate, spotul nu mai este activ, nu apreiem că nu a fost în niciun caz de natură a încălca deontologia şi legislaţia CNA.”

Referirile avocatei Regina Maria la concurenţa MedLife nu au fost apreciate de CNA. Monica Gubernat, membru CNA, a remarcat:

„Doamna avocat, ca o observaţie, totuşi, eu am crezut că dumneavoastră sunteţi cea care trebuie să apere spotul Regina Maria, nu să susţină plângerea împotriva MedLife. Adică nu am văzut aproape nimic legat de spotul regina Maria, ci doar cât de nelegal este spotul MedLife.”

De cealaltă parte, MedLife a fost reprezentant de Dragoş Bogdan, avocat Stoica şi Asociaţii. 

„Voi începe prin a apăra clipul MedLife. Înţeleg că în discuţie este sintagma „cea mai înaltă tehnologie”. Precizie că în varianta actuală a clipului refăcută, care rulează în prezent, nu mai apare această sintagmă. Clipul a fost refăcut în totalitate pentru a indica valorile de bază ale mărcii MedLife şi această afirmaţie nu apare.”

El a mai adăugat că a depus la CNA o „pleiadă de probe şi de indicii din care rezultă foarte clar că avem toată îndreptăţirea să spunem că folosim cea mai înaltă tehnologie".

Am încercat să venim cu un expert care să se uite pe documente, pe aparate, dar din păcate aşa cum ne spune Ministerul Justiţiei, nu există un expert autorizat în România care să aibă această atribuţie, această capacitate. (...) În lipsa expertizei, am făcut următoarele lucruri: în primul rând am luat declaraţii pe propria răspundere sub semnătură privată de la furnizorii noştri care sunt nişte monştri mondiali în materie medicală (Siemens, General Electric etc).

Reprezentanţii acestori societăţi au semnat cu propriul lor nume spunând că da oferă MedLife de multă vreme tehnologie de cârf, cea mai înaltă tehnologie, cea mai performantă tehnologie. (...) Nu este vorba de nişte terţi care nu au cunoştinţă. Până la urmă aceasta este piaţa tehnicii medicale. Am depus la dosarul dvs o serie mare de articole din presă care au apărut.

Noi am selectat din ultimul an, dar aceste articole apar de ani buni de zile. În ultimii 8 ani, 10 ani, MedLife a investit foarte mult în tehnologie. Am depus articole din anul 2024 de unde rezultă că noi folosim drone pentru a face analize de laborator.”

Reprezentantul MedLife a continuat:

„Nu pretindem că noi suntem singurii, suntem unicii, suntem cei mai buni. Din această cauză, folosirea acestei sintagme este perfect îndreptăţită. Nu este niciun element de ilegalitate, instigare la schimbare a comportamentului pacientului şi aşa mai departe.

În schimb în ceea ce priveşte plângerea formulată de noi împotriva Regina Maria, ei spun simplu: „cei mai buni”. Şi aici sunt două chestiuni. ANAF deja a stabilit, este o decizie pe care deja o aveţi, din 18 octombrie 2024, că această sintagmă este o formă de publicitate înşelătoare interzisă de legea 158. ”

La finalul discuţiilor care au durat aproape 50 de minute, Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis că ambele spoturi încalcă legislaţia, iar Monica Gubernat, membru CNA, a propus intrarea în legalitate. 

„Două decizii de intrare în legalitate pentru ambele spoturi. În baza articolului 93 cu 1. MedLife nu a putut demonstra că are cea mai bună tehnologie, iar spotul Regina Maria cu cei mai buni medici, conform observaţiilor colegilor, nu există niciun clasament făcut cu privire la activitatea medicilor, adică nu există cel mai bun medic”, a spus Monica Gubernat cea care a făcut propunerea. 

Dorina Rusu, membru CNA, a subliniat la rândul ei că „văzând şi argumentele colegilor, văzând mare parte din documente şi văzând chiar şi argumentele cele două părţi. Dânşii au fost foarte serioşi când au prezentat fiecare argumentele împotriva celuilalt, am fost convinşi şi de unii şi de alţii. Aşa că am decis să le scoatem pe amândouă pentru că şi ambii au dreptate.”

Propunerea a fost aprobată în unanimitate de CNA. 

Legislaţia încălcată: 

Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Sursa foto: Dreamstime
 

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

sus