COMUNICAT. Nouă din zece mame folosesc Cutia Bebeluşului ca pătuţ pentru nou-născut în primele luni de viaţă şi utilizează zilnic sau de 4-5 ori pe săptămână produsele din cutie. În plus, peste 60% dintre acestea afirmă că nu îşi permit să cumpere produsele din cutie, iar 80% dintre ele susţin că au nevoie acută de Cutia Bebeluşului.
Nota Paginademedia.ro: În secţiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament plătit.
- 95% dintre mamele beneficiare au participat pentru prima oară la cursuri despre creşterea şi îngrijirea nou-născutului în cadrul programului „Cutia Bebeluşului“.
- 15.300 de mame sunt ajutate să-şi îngrijească bebeluşii, prin programul desfăşurat de Asociaţia SAMAS şi Salvaţi Copiii România, cu finanţarea Fundaţiei OMV Petrom.
- Programul „Cutia Bebeluşului” contribuie la reducerea mortalităţii infantile.
Rezultatele fac parte din studiul de impact al programului „Cutia Bebeluşului", derulat în perioada mai 2023-iunie 2024 de Asociaţia SAMAS şi Salvaţi Copiii România în 314 comunităţi dezavantajate din 17 judeţe, cu finanţarea Fundaţiei OMV Petrom.
În România, programul Cutia Bebeluşului a fost adaptat după modelul finlandez şi gândit ca intervenţie în ajutorul gravidelor şi mamelor din comunităţile defavorizate – în special cele din mediul rural, acolo unde se înregistrează nu doar rate ridicate ale naşterilor în rândul mamelor minore, ci şi o incidenţă crescută a mortalităţii infantile.
Cutia Bebeluşului conţine peste 60 de produse – scutece, haine, saltea, termometru, pătură, cosmetice şi consumabile pentru copil şi mamă, jucării şi cărţi pentru copii. Cutia în sine, realizată din carton rezistent, poate fi folosită împreună cu pătura şi salteaua ca loc sigur de dormit pentru cel mic în primele luni de viaţă ale acestuia.
Programul include şi o componentă educaţională, care le oferă mamelor acces la cursuri ori sesiuni de instruire pe teme de puericultură, educaţie pentru sănătate, prim-ajutor pentru nou-născuţi şi informaţii despre unde şi cum pot accesa servicii medicale pentru nou-născuţi şi sugari.
Pentru 90% dintre nou-născuţi, primul pătuţ
Cutia în sine reprezintă o soluţie practică, sigură, pentru familiile care nu îşi pot permite să achiziţioneze un pătuţ de copil, mai ales că în familiile numeroase din România riscul mortalităţii infantile creşte direct proporţional cu rangul nou-născutului, cel mai mic dintre copii având, astfel, cel mai mare risc.
În peste 90% din cazurile chestionate, nou-născuţii nu au mai dormit în pat împreună cu alţi membri ai familiei, ci în Cutia Bebeluşului, care oferă siguranţă pentru copil în primele 4 luni de viaţă, atunci când riscul morţii prin sufocare este cel mai ridicat.
Asistent Medical Comunitar, colaborator Asociaţia SAMAS:
„Am întâlnit şi situaţia în care în gospodărie exista un singur pat pentru şase membri ai familiei. Şi urma să vină un nou-născut. Unde putea să doarmă micuţul? În ce condiţii? Cutia Bebeluşului a fost un dar minunat pentru el!”
Una din trei mame nu beneficiază de consultaţie prenatală
Specialiştii din sistemul de sănătate, în special cei din maternitaţi, apreciază că o proporţie mare dintre gravide nu se prezintă la medic în timpul sarcinii. În România, raportările INS indică un număr foarte mare de gravide fără consultaţie prenatală, 28% din totalul naşterilor.
Potrivit studiului, 99% dintre copiii născuţi în grupul-ţintă după începerea programului Cutia Bebeluşului au fost înscrişi la medicul de familie sau în evidenţele serviciilor de asistenţă medicală, 74% dintre gravide fiind monitorizate de către asistenţii medicali comunitari. Ulterior, 76% dintre mame au făcut cel puţin un control medical postpartum.
Sînziana Ioniţă-Ciurez, director executiv al Asociaţiei SAMAS:
„Îmbunătăţirea accesului gravidelor şi mamelor din mediul rural la serviciile de asistenţă medicală este una dintre realizările importante ale acestui program.
Am reuşit astfel să demonstrăm viabilitatea unui model de intervenţie care contribuie la combaterea lipsei cronice de educaţie medicală pre-şi postnatală din comunităţile vulnerabile.
Nu în ultimul rând, aş vrea să subliniez aici rolul crucial al parteneriatului cu administraţiile locale, pe care dorim să îl extindem şi să îl continuăm. Fără implicarea reţelei de asistenţi medicali comunitari, care au ţinut legătura cu gravidele şi tinerele mame, ar fi fost mult mai dificil să obţinem aceste rezultate”.
Canal de informare şi de educaţie pentru părinţi
Aproape toate mamele participante (95%) au declarat că prin acest program au participat pentru prima oară la cursuri de pregătire despre creşterea şi îngrijirea nou-născutului furnizate de un cadru medical.
81% dintre femeile care au participat la cursuri au afirmat că majoritatea informaţiilor aflate astfel erau lucruri pe care nu le ştiau.
“Efectele programului Cutia Bebeluşului se văd acum şi se vor vedea şi în timp pentru că mamele vor folosi informaţia şi cu viitorii copii şi o vor transmite şi altor mame din comunitate. Aşa se face educaţie pentru sănătate. Aşa se face prevenţie. Acum vedem mame care îşi îngrijesc mai bine copiii. Într-un an, doi vedem scăderea ratei mortalităţii infantile.” - Medic de familie, colaborator Salvaţi Copiii România.
Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv, Salvaţi Copiii România:
“De 14 ani, în cadrul programului de pionierat al Salvaţi Copiii România, prin care este combătută mortalitatea infantilă, am reuşit să corectăm statistici negative, ceea ce se traduce prin salvarea nou-născuţilor.
Programul are o componentă importantă de prevenţie şi de sprijinire a mamelor vulnerabile din zonele rurale în cadrul căreia sunt implicate reţele extinse de specialişti locali şi medici de familie. Încă din timpul sarcinii şi apoi pe parcursul primelor zile de îngrijire a nou-născutului, Cutia Bebeluşului s-a dovedit a fi un instrument esenţial de informare şi de sprijinire a sănătăţii copiilor şi gravidelor din medii vulnerabile”.
Amalia Fodor, Director Executiv Fundaţia OMV Petrom:
„Pe lângă sprijinul material pe care îl oferă mamelor înainte şi după naştere, acest program creşte rata de accesare a serviciilor de sănătate maternă şi contribuie la educarea beneficiarilor şi la promovarea sănătăţii publice.
Cifrele acestui raport demonstrează foarte evident legatura dintre program şi contribuţia la reducerea mortalităţii infantile”.
Despre cercetare
Cercetarea sociologică s-a desfăşurat în cadrul programului Cutia Bebeluşului, derulat de Salvaţi Copiii România împreună cu Asociaţia SAMAS.
Colectarea datelor s-a realizat în perioada mai-iunie 2024 pe bază de chestionare şi de interviuri, pe un eşantion cumulat de 800 de beneficiare (câte 400 dintre beneficiarele fiecărei organizaţii) din 17 judeţe.
Despre Salvaţi Copiii România
De 34 de ani, Salvaţi Copiii România construieşte programe sociale, politici publice şi practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza şi complexitatea proiectelor la nivel naţional fac din organizaţie o instituţie socială esenţială, al cărei rol este medierea între societate şi autoritatea publică, în beneficiul copilului.
În cele peste trei decenii de activitate, Salvaţi Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluţii concrete pentru protejarea şi sprijinirea copiilor vulnerabili, şi a militat, în acelaşi timp, pentru o colaborare viabilă cu autorităţile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvaţi Copiii şi-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităţilor publice, în aşa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor.
Totodată, organizaţia a reuşit să creeze reţele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilităţii sociale a companiilor şi a societăţii, în sens larg.
În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 113e ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supravieţuire, educaţie, protecţie şi participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa acestora.
Peste 3.800.000 de copii au fost implicaţi în programele şi campaniile Organizaţiei Salvaţi Copiii.
Despre Asociaţia SAMAS
Din 2013, SAMAS dezvoltă şi implementează programe de educaţie pentru sănătate şi prevenţie. Asociaţia formează profesionişti din domeniul sănătăţii şi cel educaţional, pentru ca aceştia să-i poată ajuta, la rândul lor, pe părinţi să ia cele mai bune decizii pentru sănătatea copiilor.
Pe lângă programul Cutia Bebeluşului, iniţiat în 2018, pentru a reduce mortalitatea infantilă şi a-i susţine pe părinţii din comunităţile vulnerabile, Asociaţia SAMAS derulează alte două programe la nivel naţional: Educaţie Perinatală în primele 1000 de zile şi Sănătos de mic.
Astfel, prin programul de educaţie perinatală, SAMAS a dezvoltat o comunitate de 2.459 de specialişti (moaşe, medici, asistenţi medicali şi comunitari), care oferă informaţii despre nutriţia şi îngrijirea corectă a bebeluşilor viitorilor părinţi şi părinţilor începători din întreaga ţară.
Prin activitatea educatorilor săi perinatali, SAMAS a contribuit la creşterea ratei de alăptare exclusivă, de la 12,6%, în 2011, la 29,8% în 2016. Sănătos de mic, iniţiat în 2017, continuă misiunea Asociaţiei SAMAS printr-un program naţional de educaţie nutriţională în grădiniţe, menit să reducă riscul de obezitate infantilă şi să creeze bune obiceiuri alimentare în primii ani de viaţă.
Programul a fost deja implementat în 379 de grădiniţe de stat (30% din numărul total de grădiniţe din ţară), iar 776 de cadre didactice şi medicale din grădiniţe au urmat cursuri de formare în nutriţia sănătoasă a preşcolarului. În total, 56.850 de copii şi 280.912 părinţi au beneficiat gratuit de activităţile programului.
Despre Fundaţia OMV Petrom
Lansată în anul 2022, Fundaţia OMV Petrom construieşte programe şi susţine investiţii pe termen lung în România pentru comunităţi dezavantajate, în trei domenii cheie: educaţie timpurie, sănătate timpurie şi biodiversitate.
Ce este secţiunea COMUNICATE:
În secţiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament lunar. Este deschisă atât companiilor, cât şi free-lancerilor care doresc să îşi promoveze serviciile pe care le oferă.
Detalii, la [email protected]
Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro